Οικονομία

Pony: Το θρυλικό ελληνικό τζιπ που… πασχίζει να επιστρέψει (εικόνες)

Ονομάστηκε το «τζιπ των φτωχών». Εξελίχθηκε στο πιο επιτυχημένο ελληνικό αυτοκίνητο της ιστορίας, με πωλήσεις άνω των 30.000 κομματιών στα 11 χρόνια κυκλοφορίας του και εξαγωγές σε 14 χώρες

Ο λόγος για το θρυλικό Pony, το made in Greece ιστορικό αυτοκίνητο που χαρακτηρίστηκε «ακάματος εργάτης», λόγω της ισχυρής του κράσης, που το καθιστούσε ιδιαίτερα ανθεκτικό στη σκληρή – συχνά επαγγελματική – χρήση.

Τη δεκαετία του ’50, οι μετανάστες στη Γερμανία αδερφοί Πέτρος και Τζανέτος Κοντογούρης είχαν επιχειρήσει να βγάλουν στην παραγωγή ένα φορτηγό με το όνομα «Hellas». Το 1961, ιδρύουν στη Θεσσαλονίκη την εταιρία FARCO και ξεκινούν την παραγωγή ενός οχήματος πολλαπλών χρήσεων με κινητήρες BMW, χωρίς μεγάλη επιτυχία. Δεν το βάζουν όμως κάτω.

Το 1972 δημιουργούν τη NAMCO (National Motor Company of Greece), ξεκινούν συνεργασία με τη Citroën και παρουσιάζουν στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης ένα «τετραγωνισμένο» αυτοκίνητο που χρησιμοποιούσε ως βάση τα μηχανικά μέρη του 2CV. Ήταν το Pony, ένα αυτοκίνητο «τόσο άσχημο που είναι ωραίο» όπως είχε γραφτεί τότε στον γερμανικό Τύπο.

Με κόστος λειτουργίας και συντήρησης υποπολλαπλάσιο (1/5) αυτού ενός «κανονικού» τζιπ και τιμή πώλησης εξίσου χαμηλή, έγινε ανάρπαστο τόσο από τις κρατικές και στρατιωτικές υπηρεσίες όσο απ’ όλους όσοι είχαν δικαίωμα χρήσης «επαγγελματικού».

Το εργοστάσιο «έβγαζε» 8-10 αυτοκίνητα ημερησίως, με το 67% των εξαρτημάτων να είναι ελληνικής προέλευσης.

Το Pony Super ή PONY 2, ήταν η δεύτερη γενιά του Pony η οποία όμως δεν είχε την ανάλογη επιτυχία του αρχικού μοντέλου και η παραγωγή του σταμάτησε σχετικά γρήγορα. Διέθετε κινητήρες Ford 950 cc 45 ίππων, 1.100 cc 55 ίππων, 1.300 cc 69 ίππων και 1600cc Diesel με απόδοση 54 ίππων και ήταν σαφώς πιο σύγχρονο από την πρώτη γενιά ΡΟΝΥ, αλλά δεν είχε ίδια τύχη.

Η παραγωγή του Pony σταμάτησε το 1983, λόγω κυρίως των αλλαγών στο δασμολογικό καθεστώς και της κατάργησης του προστατευτισμού, που σήμανε η είσοδος της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Στις 23 Ιουλίου του 2015 ανακοινώθηκε η μεγάλη… επιστροφή, ακόμα όμως δεν έχει λάβει «σάρκα και όστα». Ο μύθος που συνοδεύει την επανεμφάνιση του Pony θέλει τον 82χρονο σήμερα ιδιοκτήτη της εταιρείας, Πέτρο Κοντογούρη, να πείσμωσε όταν άκουσε Γερμανό αξιωματούχο να δηλώνει ότι «δεν μπορεί να φτιάχνει αυτοκίνητα κάθε χώρα» και βάλθηκε να τον διαψεύσει.

Αναμένεται ακόμα η εκκίνηση της διαδικασίας παραγωγής, καθώς το 2014 η εταιρία NAMCO έλαβε τη σχετική αδειοδότηση από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ.) και την Ανώνυμη Εταιρεία Βιομηχανικής Έρευνας, Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Εργαστηριακών Δοκιμών (ΕΒΕΤΑΜ).

Ακολούθησαν όμως γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και εμπόδια από την ελληνική νομοθεσία (όπως αυτό που επέβαλε όριο παραγωγής μόλις 500 αυτοκινήτων το χρόνο) και έτσι η συμφωνία της ελληνικής αυτοκινητοβιομηχανίας με την Peugeot και την Opel για την παροχή ανταλλακτικών και τεχνογνωσίας έχει μείνει για την ώρα στα σκαριά.

Στο site της εταιρίας έχει ήδη παρουσιαστεί η 5η γενιά του Pony, παραμένει άγνωστο όμως πότε θα κυκλοφορήσει ξανά στους ελληνικούς δρόμους. Έως τότε οι οπαδοί του ζουν με τη… νοσταλγία, την οποία έχει αποτυπώσει καλύτερα μάλλον απ’ όλους ένας πρώην κάτοχός του, σε ειδικό φόρουμ: «Φοβερό αυτοκίνητο, με τρία μοναδικά, ακόμα και σήμερα, χαρακτηριστικά. Δεν μπορούσες να το “κάψεις”, δεν μπορούσες να το “σπινιάρεις” και δεν μπορούσες να το βγάλεις από τον δρόμο ή να το τουμπάρεις…»

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ελληνοτουρκικά 0

Αποκάλυψη: Αυτές είναι οι περιοχές του Αιγαίου που οι Τούρκοι θέλουν να υφαρπάξουν από την Ελλάδα στην «μοιρασιά» ΑΟΖ-υφαλοκρηπίδας

Η Τουρκία, επιδιώκει την περιορισμένη επέκταση των Ελληνικών χωρικών υδάτων στο Αιγαίο, διαφοροποιούμενη γεωγραφικά...