Με τις αμερικανικές κυρώσεις να έχουν μειώσει τη δυνατότητα της Ρωσίας να μεταφέρει πετρέλαιο σε δεξαμενόπλοια με τον αποκαλούμενο «σκιώδη στόλο», η Μόσχα συνεχίζει να διατηρεί τα έσοδα της σε υψηλό επίπεδο, (περίπου 700 εκατομμύρια δολάρια την ημέρα), εν μέρει χάρη στην ανανεωμένη συμμετοχή των Ελλήνων ιδιοκτητών δεξαμενόπλοιων, αναφέρουν δυτικές εταιρείες.
Οι Έλληνες ιδιοκτήτες έχουν αναδειχθεί ως κρίσιμοι παίκτες για τη διατήρηση της ροής του ρωσικού αργού στις παγκόσμιες αγορές, ιδιαίτερα στην Ινδία και την Τουρκία, σύμφωνα με τη Vortexa.
«Τα προκαταρκτικά στοιχεία του Φεβρουαρίου δείχνουν τους όγκους του ρωσικού αργού που μεταφέρονται από ελληνικές εταιρείες σε υψηλό 12 μηνών», ανακοίνωσε η Μάιρη Μέλτον , ανώτερη αναλύτρια εμπορευμάτων στη Vortexa, σε νέο ερευνητικό σημείωμα.
«Οι ρωσικές εξαγωγές αργού στην Ινδία και την Τουρκία πρέπει να προσφέρονται κάτω από το ανώτατο όριο τιμής, ώστε οι Έλληνες μεταφορείς να μπορούν να διευκολύνουν αυτούς τους όγκους μεταφοράς», τονίζει η ίδια.
Το Bloomberg επιβεβαιώνει ότι το ρωσικό αργό πετρέλαιο Urals διαπραγματεύεται τώρα κάτω από τα 60 δολάρια το βαρέλι, η οποία αποτελεί μια μεγάλη έκπτωση για το Brent, επιτρέποντας σε δυτικά δεξαμενόπλοια να συμμετέχουν νόμιμα στις ρωσικές εξαγωγές ενέργειας. Η ανάγκη για έκπτωση είναι ξεκάθαρη.
Το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ επέβαλε κυρώσεις σε 183 συνδεδεμένα με τη Ρωσία πλοία τον Ιανουάριο, στοχεύοντας περίπου το ένα τρίτο του ρωσικού "σκιώδους στόλου", που αποτελεί έναν αριθμό γηρασμένων πλοίων που αγοράστηκαν, μετονομάστηκαν και σήκωσαν διάφορες σημαίες, προκειμένου να παρακάμψουν τους δυτικούς περιορισμούς ναυτιλίας με την Μόσχα.
Μέχρι πρόσφατα, αυτή η στρατηγική λειτούργησε σε μεγάλο βαθμό, επιτρέποντας στη Ρωσία να βάλει ως «ανώτατο όριο τιμής» τα 60 δολάρια ανά βαρέλι που επιβλήθηκε στη ρωσική ενεργειακή ναυτιλία από τα κράτη της G7.
Τα ρωσικά ενεργειακά έσοδα είναι σταθερά από το 2023, παρά τις κυρώσεις. Σύμφωνα με το Κέντρο Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα (CREA), τα έσοδα από το ρωσικό αργό πετρέλαιο μέσω θαλάσσης, αυξήθηκαν κατά 13% τον Ιανουάριο σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο, φτάνοντας τα 240 εκατομμύρια δολάρια ημερησίως.
Αυτό υποδηλώνει ότι η Ρωσία βρήκε τρόπους να επιτύχει υψηλότερες τιμές παρά το καθεστώς κυρώσεων, σύμφωνα με τους ερευνητές του κέντρου.
Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικών υδρογονανθράκων, ενώ η Μόσχα δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη διασφάλιση της συνεχούς ροής αργού πετρελαίου υψηλής ποιότητας ESPO από τη ρωσική Άπω Ανατολή στο Πεκίνο.
Τα δεξαμενόπλοια σκιώδους στόλου μετέφεραν το 84 τοις εκατό του συνολικού όγκου ρωσικού αργού πετρελαίου θαλάσσης τον Ιανουάριο, σύμφωνα με την CREA, αλλά τον Φεβρουάριο, οι ελληνικές εταιρείες είχαν αυξανόμενο μερίδιο.
«Αυτά τα πλοία που λειτουργούν από την Ελλάδα, αποφεύγοντας το εμπόριο της Λεκάνης του Ατλαντικού, ειδικά στην Μεσόγειο», σημείωσε η εταιρεία Vortexa.
«Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε σημαντική μείωση της προσφοράς Atlantic Basin Aframax και υψηλότερα κέρδη για τους φορείς εκμετάλλευσης πλοίων σε αυτές τις περιοχές», αναφέρει η ανακοίνωση της εταιρείας .
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες γνωρίζουν ότι οι κυρώσεις και οι δύσκολες καταστάσεις, γεννούν τεράστιες ευκαιρίες, και αυτό ακριβώς κάνουν με το ρωσικό πετρέλαιο.
Η δύση και ειδικά η Ευρώπη ( Γερμανία) , έχει στοχοποιήσει την ελληνική Ναυτιλία για τα δικά της συμφέροντα, όπως και άλλες χώρες της Ευρώπης.
Μετά την σφαλιάρα που έφαγε ο Ζελένσκι από τον Τραμπ, δημιουργήθηκε μια ομάδα προθύμων χωρών στην Ευρώπη, η οποία στηρίζει την Ουκρανία και τις κυρώσεις στην Ρωσία, κάτι που σε καμία περίπτωση δεν συμφέρει ούτε την ελληνική Ναυτιλία, ούτε την Γεωργία και Βιομηχανία μας, που είχε παλαιότερα χοντρές παρτίδες με την Μόσχα.
Είναι καιρός να αυτονομηθούμε ως χώρα πέρα και μακριά από κάθε πολιτική της ΕΕ, που είναι αντίθετη με τα ελληνικά συμφέροντα ( δημόσια και ιδιωτικά), ειδικά όταν οι ίδιες χώρες δήθεν εταίροι μας, πουλάνε αβέρτα όπλα αιχμής στο καθεστώς Ερντογάν, απαξιώνοντας τα στοιχειώδη συμφέροντα της Ελλάδος.