Η Ρωσία έχει αναπτύξει ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης και μηχανικής εκμάθησης (AI-ML) που εντοπίζει ατέλειες στο γυαλί των πιλοτηρίων και στην δομή που κρατά το γυαλί του πιλοτηρίου. Αυτό είναι το μέρος του πιλοτηρίου ενός αεροσκάφους που τείνει να φθείρεται περισσότερο από κάθε άλλο με την πάροδο του χρόνου στον αέρα.
Αναφορές προτείνουν πως η εν λόγω συσκευή λέιζερ, ονόματι, Spekle έχει δοκιμαστεί στο μαχητικό-βομβαρδιστικό αεροσκάφος Su-34 της Μόσχας, το κύριο αεροσκάφος του στόλου επίγειων επιθέσεων της ρωσικής πολεμικής αεροπορίας. Το Spekle είναι ένα από τα αρκετά συστήματα τεχνητής νοημοσύνης που έχει ενσωματώσει η Ρωσία στις πλατφόρμες μαχητικών και επίγειων όπλων της.
Παλαιότερα, το μαχητικό πέμπτης γενιάς Su-57 και το μη επανδρωμένο επίγειο όχημα (UGV) Marker λέγονταν από ρωσικά μέσα πως είχαν λάβει συστήματα τεχνητής νοημοσύνης που εξυπηρετούσαν διάφορους σκοπούς, όπως επικοινωνίες, εντοπισμό εχθρικών στόχων, αυτόνομες επιχειρήσεις κλπ. Παράλληλα, το μαχητικό Su-34 έχει χρησιμοποιηθεί εκτενώς από την αρχή της επίθεσης στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του περασμένου έτους, πετώντας σε υψηλά και χαμηλά υψόμετρα εκτοξεύοντας πυραύλους ή βόμβες.
Το μαχητικό εννοείται πως θα συνεχίσει να χρησιμοποιείται κανονικά από τους Ρώσους πιλότους, ωστόσο οι διαδικασίες συντήρησης θα αυξηθούν σημαντικά όσο περισσότερο πετά το Su-34 στους ουκρανικούς ουρανούς. Έτσι, μπορούμε να εκτιμήσουμε με μεγάλη σιγουριά πως το σύστημα Spekle θα παραχθεί μαζικά μετά την δοκιμαστική του χρήση, ενώ αναμένουμε να το δούμε να χρησιμοποιείται και σε άλλα αεροσκάφη της ρωσικής πολεμικής αεροπορίας.
Το Spekle «Βλέπει» τα Πάντα στο Πιλοτήριο
Μία αναφορά της ρωσικής κρατικής RIA Novosti περιέγραψε το εν λόγω σύστημα ως μία «νέα συστοιχία λέιζερ με νευρωνικό δίκτυο», το οποίο σχεδιάστηκε για να «ελέγχει τα γυαλιά πιλοτηρίων ρωσικών μαχητικών-βομβαρδιστικών Su-34 ρωσικής παραγωγής».
Η εν λόγω ανάπτυξη αποκαλύφθηκε σε Ρώσους δημοσιογράφους που επισκέφθηκαν την ακαδημία της ρωσικής πολεμικής αεροπορίας.
«Η νέα συστοιχία παρέχει ακριβή αξιολόγηση ατελειών στο γυαλί των πιλοτηρίων μαχητικών-βομβαρδιστικών πρώτης γραμμής, όπως επίσης παρέχει και μία ακριβή αξιολόγηση του βαθμού κινδύνου που δημιουργούν αυτές οι ατέλειες. Σήμερα έχει δημιουργηθεί ένα πειραματικό μοντέλο αυτής της συστοιχίας, η οποία έχει περάσει από στρατιωτική δοκιμή σε ένα από τα στρατιωτικά αεροδρόμια, όπου αξιολογούσε την τεχνική κατάσταση γυαλιών πιλοτηρίων επιχειρησιακών-τακτικών αεροσκαφών» δήλωσε ο Ρώσος εκπρόσωπος.
Να αναφέρουμε τέλος πως οι επαναλαμβανόμενες πτήσεις μπορούν να έχουν ως αποτέλεσμα υψηλή πίεση στον σκελετό των αεροπλάνων που κρατά το τζάμι του πιλοτηρίου, καταλήγοντας στην εξασθένηση του τζαμιού και στην μείωση της στιβαρότητάς του. Οι πτήσεις σε διαφορετικές ταχύτητες και σε διαφορετικές καιρικές συνθήκες προκαλούν επίσης δονήσεις που αποδυναμώνουν τον σκελετό ενός αεροσκάφους.