Φωτογραφίες που δημοσιεύθηκαν στο διαδίκτυο τις τελευταίες ώρες δείχνουν ένα καταστραμμένο αρθρωτό ερπυστριοφόρο όχημα μεταφοράς GAZ-3344 των Ρώσων. Τα οχήματα αυτά είναι αρκετά νέα και σχετικά 'σπάνια' στο πεδίο της μάχης, οπότε πιθανότατα πρόκειται για την πρώτη απώλεια αυτού του οχήματος μέχρι στιγμής.
Ο Αλεούτιος
To GAZ-3344 Aleut (Αλεούτιος) είναι ένα ρωσικό αρθρωτό, παντός εδάφους ερπυστριοφόρο όχημα μεταφοράς.
Αλεούτιοι ονομάζονται οι ιθαγενείς κάτοικοι των Αλεούτιων Νήσων. Τα νησιά αυτά βρίσκονται ανάμεσα στην αμερικανική Αλάσκα και την ρωσική περιφέρεια Καμτσάτκα. Η πλειοψηφία των νησιών ανήκει στις ΗΠΑ.
Αρχικά, το GAZ-3344 αναπτύχθηκε ως εμπορικό όχημα, ωστόσο το 2014 αναφέρθηκε πως οι ρωσικές ένοπλες δυνάμεις θα αποκτήσουν ένα μεγάλο αριθμό GAZ-3344-20 οχημάτων παντός εδάφους. Τελικά παραγγέλθηκαν 123 μονάδες, ενώ οι παραδόσεις ξεκίνησαν το 2019. Τα συγκεκριμένα αρθρωτά ερπυστριοφόρα οχήματα μεταφοράς χρησιμοποιούνται από την Αρκτική Ταξιαρχία (Arctic Brigade) του ρωσικού πολεμικού ναυτικού.
Θεωρητικά, σε θέμα επιδόσεων το GAZ-3344 είναι παρόμοιο με το σουηδικό Bv 205 ή το φιλανδικό Sisu NA-110. Το όχημα μπορεί να μεταφέρει επιβάτες, φορτίο και εξοπλισμό σε απομακρυσμένες περιοχές της Σιβηρίας και των βόρειων περιοχών της Ρωσίας. Το GAZ-3344 διαθέτει καλή ευκινησία σε κάθε τύπου έδαφος της ρωσικής επικράτειας. Μπορεί να περάσει πάνω από λάσπη, χιόνι και ελώδη περιοχές. Να αναφέρουμε επίσης πως πρόκειται για ένα πλήρως αμφίβιο όχημα με βελτιωμένη απόδοση παντός εδάφους λόγω του αρθρωτού του σχεδιασμού.
Το GAZ-3344 αποτελείται από την μπροστά μονάδα οδήγησης και την πίσω μονάδα αποστολής. Ο κινητήρας είναι τοποθετημένος στην μπροστινή μονάδα.
Η μπροστινή μονάδα παρέχει χώρο στον οδηγό και σε τέσσερεις επιβάτες, ενώ μπορεί γενικά να μεταφέρει φορτίο έως 750 κιλών. Η πίσω μονάδα μπορεί να μεταφέρει έως και 12 στρατιώτες, ενώ μπορεί να τροποποιηθεί ώστε να δημιουργηθούν κρεβάτια για 6 άντρες. Συνολικά, η πίσω μονάδα μπορεί να υποστηρίξει φορτίο έως 2.250 κιλών. Η μονάδα αποστολής (πίσω μονάδα) διαθέτει διαφορετικές εκδόσεις, ανάλογα τις ανάγκες της επιχείρησης. Αναφέρεται πως ο ρωσικός στρατός σκοπεύει να επιχειρεί 5 διαφορετικές μονάδες αποστολής. Μέσα σε αυτές περιλαμβάνεται μία μονάδα μεταφοράς προσωπικού, μία υλικοτεχνική μονάδα, μία μονάδα μεταφοράς όπλων, μία μονάδα ασθενοφόρου και μία πυροσβεστική μονάδα.
Η στρατιωτική έκδοση του GAZ-3344 διαθέτει προστατευμένα ντεπόζιτα καυσίμου και είναι εξοπλισμένη με σύστημα προστασίας NBC για τους επιβάτες. Επίσης, υπάρχει η δυνατότητα τοποθέτησης τηλεκατευθυνόμενης βάσης όπλων.
Πρέπει ωστόσο να αναφέρουμε πως το GAZ-3344 ερπυστριοφόρο όχημα μεταφοράς δεν είναι τεθωρακισμένο.
Η εμπορική έκδοση του GAZ-3344 λειτουργεί χάρις σε ένα 4,5 λίτρων turbocharged diesel κινητήρα Cummins ISB4.5E4 των 185 ίππων. Το όχημα διαθέτει το Allison αυτόματο σύστημα μετάδοσης. Από την άλλη, η στρατιωτική έκδοση του 'Αλεούτιου' είναι εξοπλισμένη με έναν ρωσικό 4,4 λίτρων YaMZ-53402-10 turbocharged diesel κινητήρα των 182 ίππων. Όταν ταξιδεύει σε δύσκολες επιφάνειες, το όχημα καταναλώνει 50 λίτρα καυσίμου στα 100 χιλιόμετρα. Υπάρχει και η επιλογή ενός βαρούλκο 5 τόνων για αυτο-ανάκτηση. Το GAZ-3344 μπορεί να επιχειρεί σε θερμοκρασίες μεταξύ -50 έως +40 βαθμών Κελσίου. Μπορεί επίσης να επιχειρήσει σε ορεινά υψόμετρα έως και 4.650 μέτρα πάνω από το επίπεδο της θάλασσας.
Το παντός εδάφους όχημα διαθέτει υδατοστεγής σώμα με πλήρως αμφίβιες δυνατότητες. Στο νερό προωθείται από τις ερπύστριές του, ενώ δεν απαιτείται ειδική προετοιμασία πριν εισέλθει στο νερό.