Στο Πενταπόσταγμα, γράψαμε ότι στις ΗΠΑ πιστεύουν ότι μέσω διάφορων νόμιμων και παράνομων μέσων, άλλα έθνη έχουν αντιγράψει το αμερικανικό μαχητικό F-35 stealth με δικά τους σχέδια αντιγραφής, που μοιάζουν πολύ με το σχέδιο της Lockheed Martin.
Έχουν παρατηρήσει ότι κάποιες βελτιώσεις στον αρχικό σχεδιασμό του μαχητικού F-35 της Lockheed Martin, έγιναν από άλλες χώρες (Κίνα), αντιγράφοντας τους διπλούς κινητήρες και πιθανώς τα διπλά καθίσματα εκτίναξης, ενώ οι αναλυτές έχουν προσδιορίσει αδυναμίες και σε άλλα χαρακτηριστικά αυτών των αντιγραφέων stealth μαχητικών F-35.
Παράλληλα, η Κίνα φαίνεται να βρίσκεται σταθερά πίσω από τη Ρωσία καθώς η διαφαινόμενη κρίση για την Ουκρανία, γίνεται παγκόσμια στις διαστάσεις της. Αλλά μια ασταθής Ουκρανία, η οποία είναι ο εταίρος της Πρωτοβουλίας Belt and Road (BRI) του Πεκίνου, θα μπορούσε να βλάψει την κατασκευή των κλωνοποιημένων όπλων της Κίνας.
Είναι ίσως ένα υποτιμημένο χαρακτηριστικό ότι η βιομηχανία όπλων αντιγραφής του Πεκίνου, εξαρτάται σημαντικά, από μερικές από τις πιο πολύτιμες αμυντικές επιχειρήσεις της Ουκρανίας, πολλές από τις οποίες έχει αποκτήσει τα τελευταία χρόνια.
Από τότε που η Ουκρανία έγινε ανεξάρτητη χώρα, μετά τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης (ΕΣΣΔ) το 1991, η αμυντική βιομηχανία της Ουκρανίας έχει χρησιμοποιηθεί και κακοποιηθεί με τρόπο, που έχει θέσει σοβαρούς κινδύνους διάδοσης των όπλων και των τεχνολογιών, πυρηνικών και άλλων, αφενός, και το πρόβλημα των ανέργων ή κακοπληρωμένων Ουκρανών επιστημόνων και μηχανικών με κρίσιμη εξειδίκευση σε ευαίσθητους τομείς, αφετέρου.
Το κέντρο της σοβιετικής αμυντικής παραγωγής
Ως μέρος της Σοβιετικής Ένωσης, η Ουκρανία βρήκε έτοιμους πελάτες της βιομηχανίας όπλων της για τον τεράστιο σοβιετικό στρατό και την τεράστια εξαγωγική αγορά της ΕΣΣΔ. Αλλά μετά την ανεξαρτησία, δεν υπήρξαν αρκετές απαιτήσεις για αυτούς από τις ουκρανικές δυνάμεις.
Ούτε υπήρχε επαρκής εξαγωγική αγορά, οπότε το μεγαλύτερο μέρος της παρέμεινε στη Ρωσία, αν και μέχρι το 2014 (τη χρονιά που η Ρωσία πήρε την Κριμαία βίαια από την Ουκρανία) το Κίεβο ήταν ο 8ος μεγαλύτερος εξαγωγέας όπλων στον κόσμο. Και αυτό οφείλεται σε δύο λόγους.
Το ένα ήταν ότι κατάφερε με κάποιο τρόπο να εξασφαλίσει θέσεις σε ορισμένες ασιατικές και αφρικανικές χώρες, κυρίως μέσω των γκρίζων και μαύρων αγορών όπλων στους τομείς της αεροπορίας, της ναυπηγικής και της πυραυλικής τεχνολογίας. Η Ουκρανία κατασκεύασε μερικούς πύραυλους αεράμυνας της Σοβιετικής εποχής, διαστημικούς δορυφόρους και αεροπλάνα Antonov. Τους πούλησε σε φθηνότερες τιμές από τους Ρώσους.
Κατά δεύτερον τα οπλικά συστήματα που αποτελούν αναπόσπαστο μέρος των στρατηγικών πυρηνικών δυνάμεων της Ρωσίας, στάλθηκαν επίσης για τακτική συντήρηση στην Ουκρανία. Στην πραγματικότητα, η Ρωσία ήταν ο τρίτος μεγαλύτερος αγοραστής ουκρανικών προϊόντων που σχετίζονται με την άμυνα από το 2009 έως το 2013 μετά την Κίνα και το Πακιστάν.
Πώς η Κίνα μπήκε στη σκηνή
Είναι γνωστό, ότι αν η ρωσική βιομηχανία όπλων επιβίωσε μετά τη διάλυση της ΕΣΣΔ, αυτό οφειλόταν κυρίως στις αγορές της Κίνας και της Ινδίας. Και σε αυτό, όπως επισημάνθηκε παραπάνω, η Ουκρανία έγινε ο κύριος προμηθευτής ρωσικών υποσυστημάτων και όπλων.
Όμως, υπάρχουν πολλά τέτοια ρωσικά συστήματα και υποσυστήματα που οι Κινέζοι κατασκεύασαν αντίστροφα. Λέγεται ότι η Shenyang Aircraft Corporation στη βόρεια επαρχία Liaoning της Κίνας, μπόρεσε να αντιγράψει παράνομα το ρωσικό Sukhoi Su-27SK, το οποίο ονόμασαν τη σειρά J-11B, χωρίς πολλές δυσκολίες.
Αλλά η αντίστροφη μηχανική των ραντάρ και άλλων εξαρτημάτων, αποδείχθηκε υπερβολική πρόκληση. Ως εκ τούτου, τα ραντάρ που χρησιμοποιήθηκαν σε αυτά τα παράνομα αντιγραφέντα αεροσκάφη κατασκευάστηκαν στην Ουκρανία. Σχεδόν όλα τα αεροσκάφη της σειράς J-11B ήταν εξοπλισμένα με ραντάρ της σειράς NIIP N001, που παρήχθη στο εργοστάσιο Novator στην πόλη Khmelnitsky της δυτικής Ουκρανίας.
Ακόμα πιο ανησυχητικός, ήταν ο βαθμός στον οποίο το Πεκίνο προσπάθησε να αποκτήσει τις πιο πολύτιμες αμυντικές επιχειρήσεις της Ουκρανίας και στη συνέχεια, να τις μεταμοσχεύσει καθώς και το προσωπικό τους στη ΛΔΚ. Στόχος τους ήταν να αντιμετωπίσουν τους κλάδους, όπου η ΛΔΚ εξακολουθεί να εξαρτάται από τις εισαγωγές από τη Ρωσία –δηλαδή την τεχνολογία αεροκινητήρων– και εκμεταλλεύονται το γεγονός, ότι ο υπόλοιπος κόσμος αγνοεί τις δυνατότητες της βιομηχανίας της Ουκρανίας εδώ και χρόνια.
Τελευταία, ωστόσο, οι ουκρανικές αρχές αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας προσδιορίζουν τη νομιμότητα μιας απόπειρας εξαγοράς των επιχειρήσεων της χώρας, από την Κίνα.
Ανησυχίες παράνομης διάδοσης
Αυτό, με τη σειρά του, έχει ανανεώσει τις ανησυχίες για την παράνομη διάδοση. Ο αριθμός των πιθανών αγοραστών της παράνομης τεχνολογίας της Ουκρανίας και των ανέντιμων τεχνολόγων μπορεί να είναι μικρός, αλλά είναι σημαντικό να συμπεριληφθούν μεταξύ άλλων η Κίνα, η Βόρεια Κορέα, η Συρία και το Ιράν.
Κινέζοι και βορειοκορεάτες πράκτορες, έχουν συλληφθεί σε μερικές περιπτώσεις στην Ουκρανία για κατασκοπεία και διαβαθμισμένη τεχνολογία πυραύλων.
Η μόνη βιώσιμη λύση είναι η σταδιακή αναδιάρθρωση της ουκρανικής αμυντικής βιομηχανίας, αλλά αυτό απαιτεί την υποστήριξη τόσο των ΗΠΑ όσο και της Ρωσίας, κάτι αδιανόητο αυτή τη στιγμή.
Παρεμπιπτόντως, η Ουκρανία αναβαθμίζει τον στόλο μεταφοράς AN-32 της Ινδικής Πολεμικής Αεροπορίας (IAF), στο πλαίσιο μιας συμφωνίας που ολοκληρώθηκε το 2009. Από τα περισσότερα από 100 αεροσκάφη, τα 40 αναβαθμίστηκαν στην Ουκρανία και τα υπόλοιπα λέγεται ότι θα γίνουν από την IAF Base Repair στο Kanpur, με κιτ αναβάθμισης που παρέχονται από την Ουκρανία.
Το Κίεβο έχει τοποθετήσει στο παρελθόν το μεταφορικό του αεροσκάφος AN-132, ως αντικατάσταση του στόλου AN-32 της IAF. Η Ουκρανία κατασκευάζει επίσης, τους πυραύλους αέρος-αέρος R-27 που χρησιμοποιούνται από την IAF στα μαχητικά της SU-30MKI.