Το Lockheed Martin F-35 γίνεται το πρότυπο μαχητικό αεροσκάφος του ΝΑΤΟ και μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών που ενδιαφέρονται να ενταχθούν στο κλαμπ 5ης γενιάς είναι η Ελλάδα, η Τσεχία και η Ισπανία.
Σύμφωνα με την Janes, ένας αξιωματούχος της εταιρείας, επιβεβαίωσε την ύπαρξη νέων ενεργών «εκστρατειών» πωλήσεων στην Ευρώπη για το F-35 Lightining II.
Ο αξιωματούχος αποκάλυψε ότι, εκτός από τον ήδη γνωστό ανταγωνισμό στη Φινλανδία και την προηγουμένως αποκαλυπτόμενη απαίτηση στην Ελλάδα, το F-35 συμμετέχει επί του παρόντος σε αδήλωτες «εκστρατείες» σε δύο άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
«Άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχουν εκδηλώσει επίσημα ενδιαφέρον, και αυτές θα είναι η Ισπανία, η Ελλάδα και η Τσεχική Δημοκρατία. Κάνουν ενεργή εκστρατεία», επιβεβαίωσε ο αξιωματούχος.
Σύμφωνα με αξιωματούχο, ο οποίος ζήτησε να διατηρήσει την ανωνυμία του, ο ισπανικός διαγωνισμός καλύπτει τόσο την Πολεμική Αεροπορία (EdA) όσο και το Πολεμικό Ναυτικό για 25 συμβατικά F-35A απογείωσης και προσγείωσης (CTOL), για να αντικαταστήσουν τα EF-18 Hornets του πρώτου και 25 σύντομης απογείωσης και κάθετης προσγείωσης (STOVL) F-35B για αντικατάσταση των McDonnell Douglas AV-8B Harrier II/II+s του τελευταίου. Η επιλογή F-35 έχει προγραμματιστεί για το 2025 και οι παραδόσεις θα ξεκινήσουν περίπου το 2027.
Δεδομένου ότι το ισπανικό ναυτικό εκμεταλλεύεται επί του παρόντος, το McDonnell Douglas AV-8B Harrier II/II+ (VA.2 σε εθνική υπηρεσία) από το αμφίβιο σκάφος επίθεσης Juan Carlos I, είναι γνωστό εδώ και καιρό ότι η υπηρεσία θα χρειαστεί να αποκτήσει το F-35B , ως η μόνη διαθέσιμη επιλογή αεροσκαφών STOVL στην αγορά, όταν τελικά αποσύρει το Harrier στις αρχές της δεκαετίας του 2030.
Στα ισπανικά μέσα ενημέρωσης και στο ευρύ κοινό, η έλλειψη επίσημης ανακοίνωσης σχετικά με αυτό το θέμα, είχε δημιουργήσει κατανοητή νευρικότητα για το μέλλον της Ένατης Μοίρας, του Ισπανικού Ναυτικού που χειρίζεται τα Harriers. Εάν επιβεβαιωθεί η αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να αποκτήσει τα F-35B, δεν είναι γνωστό τι αντίκτυπο θα έχει στις δεσμεύσεις της Ισπανίας για το μέλλον του τριεθνικού προγράμματος FCAS .
Το Πενταπόσταγμα είχε γράψει ότι Γαλλία, Γερμανία και Ισπανία είχαν ανακοινώσει αμυντική συμφωνία για την υπογραφή των συμβολαίων μελέτης του Μελλοντικού Εναερίου Συστήματος Μάχης (SCAF). Μάλιστα το εν λόγω σχέδιο, είχε προβληθεί ως το μεγαλύτερο αμυντικό σχέδιο στην ιστορία της Ευρώπης, ύψους άνω των 100 δισ. ευρώ.
Το εγχείρημα ξεκίνησε το 2017 από την Γαλλία και την Γερμανία και τα μαχητικά αεροσκάφη που θα κατασκευαστούν από κοινού, θα αντικαταστήσουν έως το 2040 τα μαχητικά αεροσκάφη Rafale και Eurofighter.
Περισσότερο, όμως, από ένα μαχητικό αεροσκάφος νέας γενιάς, το πρόγραμμα είναι ένα «σύστημα συστημάτων» που πλαισιώνουν ένα αεροσκάφος με συνοδευτικά drones. Το σύνολο συνδέεται μέσω ενός «cloud μάχης», με τα άλλα στρατιωτικά μέσα που χρησιμοποιούνται σε μία πολεμική επιχείρηση.
«Οι συνομιλίες κατά την διάρκεια των τελευταίων μηνών, επέτρεψαν στην κατάληξη σε ισορροπημένη συμφωνία ανάμεσα στους εταίρους για το επόμενο στάδιο της φάσης επίδειξης του προγράμματος», δήλωναν οι υπουργοί Άμυνας της Γαλλίας, της Γερμανίας και της Ισπανίας Φλοράνς Παρλί, Ανεγκρέτ Κραμπ-Καρενμπάουερ και Μαργκαρίτα Ρόμπλες αντίστοιχα.
Οι μελέτες αυτές, της «φάσης 1B» αφορούσαν δαπάνη ύψους 3,5 δισεκατομμυρίων ευρώ μέχρι το 2024, κατανεμημένη ισότιμα μεταξύ των τριών χωρών.
Μία μελέτη της «φάσης 2», προέβλεπε στην συνέχεια την ανάπτυξη μέχρι το 2027 ενός προ-πρωτοτύπου για την δοκιμή της αποτελεσματικότητας των τεχνολογιών που θα έχουν χρησιμοποιηθεί.
Η επίτευξη τη συμφωνίας ήταν αναγκαία, για να εξασφαλισθεί ότι το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί τα επόμενα χρόνια και ότι θα λάβει την έγκριση της γερμανικής Βουλής για το μέρος της χρηματοδότησης που αφορά το Βερολίνο ,πριν από την θερινή ανάπαυλα στο τέλος του Ιουνίου και εν όψει των βουλευτικών εκλογών του φθινοπώρου, με το αβέβαιο αποτέλεσμα.
Σύμφωνα με την Γαλλίδα υπουργό Άμυνας, τα συμβόλαια με τις βιομηχανίες θα μπορούν να ακολουθήσουν «στο τέλος του καλοκαιριού».
Όμως η Μαδρίτη θα εξετάσει το ενδεχόμενο να παραγγείλει 50 F-35 από την αμερικανική Lockheed Martin. Μια σύμβαση θα ήταν ένα τεράστιο πλήγμα για το σχέδιο μαχητικού αεροσκάφους SCAF, που ξεκίνησε από τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ισπανία. Θα συνεχίσει το F-35 την επιδρομή του στην Ευρώπη; Μετά το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ολλανδία, την Ιταλία, την Πολωνία, τη Δανία, το Βέλγιο και την Ελβετία, η Ισπανία θα μπορούσε να ενταχθεί στο κλαμπ των Ευρωπαίων πελατών του κυνηγού της Lockheed Martin.
Σύμφωνα με τον Gareth Jennings, ειδικός στρατιωτικής αεροπορίας της Jane's, στη Διεθνή Διάσκεψη Μαχητικών στο Λονδίνο, η Μαδρίτη βρίσκεται σε συζητήσεις με τις Ηνωμένες Πολιτείες για μια πιθανή παραγγελία 50 F-35, συμπεριλαμβανομένων 25 σε έκδοση κάθετης απογείωσης για το ναυτικό (F-35B) και 25 σε παραδοσιακή έκδοση για την αεροπορία (F-35A).
Η σύμβαση θα μπορούσε να υπογραφεί το 2025, για τις πρώτες παραδόσεις το 2027, λέει η Jane's. Η Μαδρίτη θα αντικαταστήσει έτσι τόσο τα παλιά της F-18 όσο και τα μαχητικά κάθετης απογείωσης Harrier του Ισπανικού Ναυτικού.
Πέρα από την επιβεβαίωση της «αμερικανικής προτίμησης» στα μαχητικά αεροσκάφη στην Ευρώπη , την οποία καταγγέλλει τακτικά το αφεντικό της Dassault Aviation Eric Trappier, μια ισπανική παραγγελία F-35 θα ήταν επίσης ένα μεγάλο σοκ για το πρόγραμμα αεροσκαφών της μάχης SCAF, που ξεκίνησε το 2017 από το Παρίσι και το Βερολίνο και προσχώρησε το 2020 από τη Μαδρίτη. Η ιδέα αυτού του έργου είναι να αναπτυχθεί, έως το 2040.
Πρέπει να αναφερθεί ότι υπάρχει τσεχική απαίτηση για έως και 40 αεροσκάφη με τα ίδια χρονοδιαγράμματα, με την παραλλαγή F-35A να προσφέρεται (η τσεχική κυβέρνηση ζήτησε επίσης πληροφορίες για το F-16, αλλά η Lockheed Martin επέλεξε να επικεντρώσει την προσφορά της στο F-35A), αντικαθιστώντας τα 14 JAS-39 Gripen C/D που λειτουργούσαν από την Πολεμική Αεροπορία της υπό μίσθωση μέχρι το 2027.