Όταν σχεδιάστηκε αρχικά, το Su-57 προβλεπόταν να τροφοδοτείται από έναν νέο κινητήρα , που αναφέρεται ως Izdeliye (Προϊόν) 30, ο οποίος θα του επέτρεπε να ταξιδεύει με υπερηχητική ταχύτητα χωρίς τη χρήση μετακαυστών.
Στο Πενταπόσταγμα σε άρθρο μας: “Έξυπνος υπολογιστής”: Τροποποιημένη παραλλαγή μαχητικού Su-57 Stealth της Ρωσίας – Τα κάνει όλα “μόνο του”, αναφέραμε ότι ο Izdeliye 30, θα βελτιώσει την ώθηση και την απόδοση καυσίμου του μαχητικού και θα μειώσει τις απαιτήσεις βάρους και συντήρησης. Ο κινητήρας Izdeliye 30, δοκιμάστηκε για πρώτη φορά σε πτήση στις 5 Δεκεμβρίου 2017. Έκτοτε, ο κινητήρας έχει υποβληθεί σε εντατικές πτητικές δοκιμές. Από τον Οκτώβριο του 2019, ο κινητήρας είχε υποβληθεί σε 16 πτητικές δοκιμές σε ένα τροποποιημένο Su-57.
Ο Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής-Διευθύνων Σύμβουλος του εργοστασίου του Kuznetsov, Alexei Sobolev, είπε στους δημοσιογράφους τον Δεκέμβριο του 2020 ότι η συναρμολόγηση του κινητήρα είχε ξεκινήσει.
Η Ρωσία δοκιμάζει επίσης, πολλά πρωτότυπα του κινητήρα RF Izdeliye (Προϊόν) που αναπτύσσει για να τροφοδοτήσει το στρατηγικό βομβαρδιστικό PAK-DA.
Πηγή στο στρατιωτικό-βιομηχανικό συγκρότημα, ανέφερε ότι τα αποτελέσματα των δοκιμών έδειξαν ότι ο κινητήρας συμμορφωνόταν με τις παραμέτρους σχεδιασμού. «Ο πρώτος κινητήρας έχει ήδη κατασκευαστεί, τώρα συναρμολογείται και θα είναι έτοιμος για δοκιμές μέχρι το τέλος του έτους», είπε.
Η Ρωσία έκανε πρόσφατα σημαντικές ανακαλύψεις στην τεχνολογία των κινητήρων, με την ανάπτυξη του εμπορικού κινητήρα υψηλής παράκαμψης PD-14 turbofan, του πρώτου κινητήρα τζετ 5ης γενιάς που αναπτύχθηκε στη Ρωσία. Οι εξελίξεις στην τεχνολογία του κινητήρα περιλαμβάνουν:
- Μονοκρυσταλλικά πτερύγια για τουρμπίνες υψηλής πίεσης
- Σύστημα ψύξης πτερυγίων στροβίλου για λειτουργία σε θερμοκρασία αερίου έως 2000 ° K
- Κοίλη φαρδιά λεπίδα από κράμα τιτανίου
- Θάλαμος καύσης χαμηλών εκπομπών του διαμεταλλικού κράματος
- Ηχοαπορροφητικές κατασκευές από σύνθετα υλικά
- Κεραμικές επικαλύψεις
- Κοίλα πτερύγια τουρμπίνας χαμηλής πίεσης
Δεν αποτελεί έκπληξη, επομένως, ότι ο κινητήρας Izdeliye RF θα υποστηρίζει αντοχή πτήσης 30 ωρών.
Χαρακτηριστικά PAK-DA
Το PAK-DA, είναι ένα νέο στρατηγικό βομβαρδιστικό μεγάλου βεληνεκούς, υπό ανάπτυξη στη Ρωσία. Το βομβαρδιστικό σχεδίασης χαμηλής παρατηρήσιμης πτέρυγας (LO), είναι ικανό να μεταφέρει έναν υπερηχητικό πύραυλο στον εσωτερικό του φορέα βομβών και μπορεί να λειτουργεί σε συνεργασία με drones.
Σε ένα σχέδιο ιπτάμενων πτερυγίων, η άτρακτος δεν διακρίνεται από τα φτερά και το αεροσκάφος δεν διαθέτει επιφάνεια ουράς για σταθερότητα και ελιγμούς.
Ο σχεδιασμός ελαχιστοποιεί την υπογραφή του ραντάρ. Η σταθερότητα και η ευελιξία, επιτυγχάνονται από τον υπολογιστή πτήσης χρησιμοποιώντας ηλεκτρικά ενεργοποιούμενες αεροδυναμικές επιφάνειες που τοποθετούνται στο φτερό, όπως πτερύγια.
Τον Απρίλιο του 2021, το Russia Beyond ανέφερε τον Vadim Kozulin, καθηγητή της Ακαδημίας Στρατιωτικών Επιστημών, ο οποίος είπε: «Ο εξοπλισμός του αεροσκάφους, είναι αυτοματοποιημένος όσο το δυνατόν περισσότερο. Οι μηχανικοί πειραματίζονται τώρα με τη χρήση του σε μη επανδρωμένη λειτουργία. Υποτίθεται επίσης ότι, το βομβαρδιστικό θα είναι σε θέση να ελέγχει ομάδες μη επανδρωμένων εναέριων οχημάτων και θα μπορεί να χρησιμοποιήσει όλο το φάσμα των πυραύλων αέρος-αέρος».
Η Ρωσία, η οποία έχει ήδη δύο υπερηχητικά βομβαρδιστικά, Tu-160 και Tu-22M, επέλεξε έναν υποηχητικό σχεδιασμό με οικονομία καυσίμου για το PAK-DA, για να αυξήσει την αντοχή πτήσης του και όχι την υψηλή ταχύτητα.
Είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι, το πιο πρόσφατο στρατηγικό βομβαρδιστικό των ΗΠΑ, το B-21, είναι επίσης σχεδίασης υποηχητικών ιπτάμενων πτερυγίων και έχει την ικανότητα να συνεργάζεται με μη επανδρωμένα ιπτάμενα μέσα. Ομοίως, το νέο κινεζικό βομβαρδιστικό H-20 είναι πιθανότατα σχέδιο πτέρυγας ιπτάμενου.
Ο Kozulin λέει, «Σήμερα, η ρωσική αεροπορία έχει λάβει τους ισχυρούς πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς Kh-555 και Kh-101 που μπορούν να πετάξουν 5.000 χιλιόμετρα (3.106 μίλια), γι' αυτό δεν υπάρχει πλέον ανάγκη για βομβαρδιστικά μεγάλων αποστάσεων.
Τώρα το στρατηγικό βομβαρδιστικό μπορεί να εκτελέσει την αποστολή του χωρίς να φύγει από τα ρωσικά σύνορα και να παραμείνει υπό την προστασία των συστημάτων αεράμυνας».
Ο Kozulin εκτιμά ότι, το PAK-DA, όπως και άλλα σύγχρονα βομβαρδιστικά, θα μπορεί να μεταφέρει 40 τόνους όπλων.
Σύμφωνα με αναφορές, το PAK-DA θα αντικαταστήσει το παλιό στρατηγικό βομβαρδιστικό Tu-95 και θα λειτουργεί παράλληλα με τα Tu-160 και Tu-22M3. Η Ρωσία, πρόσφατα επανεκκίνησε την παραγωγή του βομβαρδιστικού Tu-160 χρησιμοποιώντας σύγχρονες τεχνικές ψηφιακής παραγωγής, σηματοδοτώντας τη συνεχιζόμενη δέσμευσή της στο υπερηχητικό βομβαρδιστικό.
Πηγές της ρωσικής αμυντικής βιομηχανίας λένε ότι, το PAK-DA θα διαθέτει μια αμυντική σουίτα που βασίζεται σε μεγάλο βαθμό, στον ηλεκτρονικό πόλεμο για να αποτρέψει τις επιθέσεις των αντιπάλων πυραύλων.
Ιστορικό Ανάπτυξης
Οι προκαταρκτικές εργασίες για το σχεδιασμό του PAK-DA ,στα γραφεία σχεδιασμού και τον σχηματισμό απαιτήσεων για το αεροσκάφος από την Πολεμική Αεροπορία, ξεκίνησαν το 1999. Η Ρωσική Πολεμική Αεροπορία, έθεσε τις απαιτήσεις της για το βομβαρδιστικό τον Δεκέμβριο του 2007.
Το ρωσικό Υπουργείο Άμυνας, υπέγραψε μια ερευνητική σύμβαση για το πρόγραμμα PAK-DA με την Tupolev OJSC το 2009 και το σχέδιο σχεδιασμού του βομβαρδιστικού ολοκληρώθηκε το 2013.
Τον Δεκέμβριο του 2019, ο αναπληρωτής υπουργός Άμυνας της Ρωσίας Alexey Krivoruchko, είπε σε συνέντευξή του ότι το σχέδιο του PAK-DA είχε εγκριθεί και το γραφείο σχεδιασμού Tupolev άρχισε να αναπτύσσει τεκμηρίωση σχεδιασμού εργασίας.
Τον Μάιο του 2020, πηγές του TASS αποκάλυψαν ότι είχε ξεκινήσει η παραγωγή του πρώτου πειραματικού μοντέλου του νέου στρατηγικού βομβαρδιστικού.
Στα τέλη Αυγούστου 2021, ο τότε επικεφαλής του Υπουργείου Βιομηχανίας και Εμπορίου της Ρωσικής Ομοσπονδίας, Denis Manturov, ανακοίνωσε την έναρξη της συναρμολόγησης πειραματικών μοντέλων βομβαρδιστικών PAK-DA. Αρκετά πρωτότυπα συναρμολογούνται, ανέφερε. Το αεροσκάφος προγραμματίζεται να τεθεί σε λειτουργία έως το 2027.
Τον Αύγουστο του 2021, το TASS ανέφερε, επικαλούμενο μια πηγή της βιομηχανίας, ότι ένα μοντέλο επίδειξης του αεροσκάφους μεγάλης εμβέλειας PAK DA θα συναρμολογηθεί μέχρι το 2023.
«Αυτή τη στιγμή κατασκευάζεται το πειραματικό μοντέλο. Το μοντέλο επίδειξης θα είναι έτοιμο μέχρι το 2023», είπε η πηγή.
Τον Αύγουστο του 2022, οι ειδικοί της Tupolev PJSC δημοσίευσαν μια πατέντα, η οποία πιθανότατα αποκαλύπτει την εμφάνιση και τα κύρια τεχνικά χαρακτηριστικά του νέου ρωσικού στρατηγικού βομβαρδιστικού.