Όπως σίγουρα γνωρίζουν οι λάτρεις της σειράς ταινιών Top Gun , το να μάθεις να είσαι σύγχρονος πιλότος μαχητικού ενέχει ορισμένους κινδύνους. Πολλοί πιλότοι βελτιώνουν τις δεξιότητές τους με προσομοιωτές πτήσης στο έδαφος, αλλά η τεχνολογία έχει σίγουρα τους περιορισμούς της, καθώς ακόμη και τα πιο προηγμένα βοηθήματα αποτυγχάνουν να αναπαράγουν αυτό που βιώνει κανείς σε ένα πραγματικό πιλοτήριο.
Αυτό είναι όπου η τελευταία τεχνολογία επαυξημένης πραγματικότητας (AR), θα μπορούσε να θεωρηθεί ως ένα σημαντικό άλμα προς τα εμπρός. Σύντομα οι πιλότοι στο πιλοτήριο ενός F-15EX, θα μπορούν να εμπλακούν με αντιπάλους που φαίνονται και αντιδρούν εντελώς αληθινοί, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι εκεί.
Προσομοιωτές μάχης για F-15EX – Επαυξημένη όχι εικονική πραγματικότητα
Οι προσομοιωτές πτήσης, δεν είναι ακριβώς νέοι και δεδομένου ότι το αρχικό Link Trainer αναπτύχθηκε το 1929 από τον Edwin Albert Link από το Binghamton της Νέας Υόρκης, τέτοια εργαλεία έχουν χρησιμοποιηθεί για να βοηθήσουν στην εκπαίδευση πιλότων. Ο αρχικός σχεδιασμός του Link ενσωμάτωσε στην πραγματικότητα αντλίες, βαλβίδες και φυσούνες για να μιμηθεί αυτό που μπορεί να βιώσει ένας πιλότος.
Η τεχνολογία έχει βελτιωθεί σταθερά τις δεκαετίες από τότε, και τα τελευταία χρόνια ο στρατός των ΗΠΑ έχει υιοθετήσει τεχνολογίες εικονικής πραγματικότητας (VR), για να βελτιώσει αυτό που αντιμετωπίζουν οι πολεμιστές κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης. Αυτό, περιλαμβάνει εξαιρετικά καθηλωτικές προσομοιώσεις βασισμένες σε VR για πιλότους.
Ωστόσο, αν και το VR έχει τα πλεονεκτήματά του, ένας τομέας στον οποίο εξακολουθεί να υπολείπεται είναι η εκπαίδευση πιλότων μαχητικών. Η τεχνολογία μπορεί να δημιουργήσει ένα ρεαλιστικό περιβάλλον για παρόμοιες πτήσεις και να διδάξει στους εκπαιδευόμενους να χρησιμοποιούν τα χειριστήρια, ωστόσο εξακολουθεί να στερείται βασικών πτυχών που απλά δεν μπορούν να προσομοιωθούν. Εδώ μπαίνει στο παιχνίδι το AR.
Το Airborne Tactical Augmented Reality System (ATARS) του Red 6, μπορεί να γεφυρώσει το χάσμα από την πλήρως εικονική στη φυσική πραγματικότητα του κόσμου. Το σύστημά του αναπτύχθηκε ως μέρος της τεχνολογίας της Πολεμικής Αεροπορίας των Ηνωμένων Πολιτειών, AFWERX, η οποία χορήγησε στην εταιρεία με έδρα τη Σάντα Μόνικα της Καλιφόρνια, μια επιχορήγηση ανάπτυξης 1,5 εκατομμυρίου δολαρίων για τη δημιουργία ενός συστήματος εκπαίδευσης μάχης που χρησιμοποιούσε επαυξημένη πραγματικότητα (AR) και όχι καθαρή VR.
AR στο F-15EX
Αυτόν τον μήνα, η εταιρεία λογισμικού AR ανακοίνωσε μια συνεργασία με τον γίγαντα της αεροδιαστημικής Boeing, για την ανάπτυξη κορυφαίας τεχνολογίας αερομαχίας και εκπαίδευσης σε προηγμένα τακτικά αεροσκάφη. Η Boeing έχει γίνει πλέον, η πρώτη εταιρεία που συνεργάζεται με την Red 6 σε αυτόν τον τύπο προηγμένης τεχνολογίας εκπαίδευσης.
Η κοινή συμφωνία, θα μπορούσε να είναι το πρώτο βήμα προς τη μελλοντική ενσωμάτωση, του Advanced Tactical Augmented Reality System (ATARS) και του Augmented Reality Command and Analytic Data Environment (ARCADE) του Red 6, σε αεροσκάφη επόμενης γενιάς που κατασκευάζει η Boeing. Το εκπαιδευτικό T-7 Red Hawk και οι μαχητικές πλατφόρμες F-15EX, θα είναι από τα πρώτα που θα λάβουν ATARS και ARCADE.
Σύμφωνα με το Red 6, τα αεροσκάφη εξοπλισμένα με το ATARS θα επιτρέπουν στους πιλότους να «βλέπουν και να αλληλεπιδρούν», με αεροσκάφη επαυξημένης πραγματικότητας, στόχους και απειλές στο έδαφος ή στον αέρα ενώ πετούν και εκπαιδεύονται στο πραγματικό τους αεροσκάφος. Αυτό έχει την υπόσχεση να μειώσει το κόστος και την ανάγκη, για πολλαπλές πλατφόρμες που χρησιμοποιούνται σε πραγματικές ασκήσεις εκπαίδευσης.
«Συνεχίζουμε να φέρνουμε επανάσταση στον τρόπο που εξασκούμαστε και αγωνιζόμαστε. Το σύστημα επαυξημένης πραγματικότητας του Red 6 με το T-7 και το F-15EX αντιπροσωπεύει ένα άλλο μετασχηματιστικό άλμα στην ικανότητα. Αυτή η συμφωνία είναι το πιο πρόσφατο παράδειγμα της δέσμευσης της Boeing, να επενδύει στην τεχνολογία και της προσπάθειάς μας να πρωτοστατήσουμε στην καινοτομία στους τομείς της αεροδιαστημικής και της άμυνας», δήλωσε ο Dan Gillian, αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής των αμερικανικών κυβερνητικών υπηρεσιών για την Boeing Global Services.
Επιπλέον, το ATARS επιτρέπει μια πληθώρα σεναρίων τακτικής εκπαίδευσης που παρέχονται μέσω AR. Αυτά περιλαμβάνουν ελιγμούς εναέριας μάχης, ανεφοδιασμό καυσίμων, τακτικό σχηματισμό και εμπλοκές όπλων επιφανείας-αέρος. Το ARCADE, θα αυξήσει περαιτέρω την αποτελεσματικότητα του σχεδιασμού της αποστολής και της ενημέρωσης μέσω τρισδιάστατων απεικονίσεων σε πραγματικό χρόνο για τον σχεδιασμό και τον επανασχεδιασμό πτήσεων.
«Η ετοιμότητα και η θνησιμότητα, είναι κρίσιμες για να επικρατήσουν οι πολεμικοί μας αντίπαλοι», πρόσθεσε ο Daniel Robinson, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος του Red 6. «Οι πλατφόρμες επόμενης γενιάς της Boeing, θα είναι τα πρώτα αεροσκάφη στον κόσμο που θα μπορούν να εισέλθουν στο επαυξημένο μας εκπαιδευτικό περιβάλλον πραγματικότητας. Μαζί, θα προσφέρουμε μια αλλαγή παραδείγματος στην ποιότητα, την ποσότητα και το κόστος της εκπαίδευσης των μελλοντικών πιλότων».
Το F-15EX Flying High
Το Boeing F-15EX θα μπορούσε να είναι κατάλληλο για αυτή τη νέα τεχνολογία. Το διθέσιο μαχητικό πολλαπλών ρόλων, είναι ένα πολύ βελτιωμένο και αναβαθμισμένο αεροσκάφος, που βασίζεται στο McDonnell Douglas F-15 Eagle , το οποίο τέθηκε για πρώτη φορά σε υπηρεσία το 1976. Το δικινητήριο τακτικό F-15 παντός καιρού, είχε ένα από τα πιο επιτυχημένα ρεκόρ σύγχρονων μαχητικών, με περισσότερες από 100 νίκες και καμία απώλεια σε εναέριες μάχες. Ο σχεδιασμός του αεροσκάφους αποδείχθηκε επίσης, αρκετά ευέλικτος ώστε ένα βελτιωμένο παράγωγο κρούσης παντός καιρού, το F-15E Strike Eagle , αναπτύχθηκε αργότερα και τέθηκε σε υπηρεσία το 1989.
Εξωτερικά το αεροσκάφος μπορεί να μοιάζει με το αρχικό F-15, αλλά είναι ένα πολύ πιο προηγμένο αεροσκάφος. Διαθέτει χειριστήρια πτήσης fly-by-wire, νέους σταθμούς όπλων, μια νέα σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου, προηγμένο ραντάρ και υπολογιστή, αντίστοιχες δεξαμενές καυσίμου και ενισχυμένο πλαίσιο αεροπλάνου. Επιπλέον, το βελτιωμένο F-15EX είναι περαιτέρω εξοπλισμένο με έναν φορέα όπλων, που του επιτρέπει να μεταφέρει έναν αριθμό προηγμένων όπλων, ( με 28 τοις εκατό μεγαλύτερο ωφέλιμο φορτίο από το F-15E).
Ταυτόχρονα, το μαχητικό θα χρειαστεί επίσης ελάχιστη μεταβατική εκπαίδευση και ελάχιστο πρόσθετο ανθρώπινο δυναμικό, από τις παλαιότερες εκδόσεις του F-15. Επίσης, σύντομα θα επιτρέψει στους πιλότους να χρησιμοποιούν AR στην εκπαίδευση.