Ο εκπρόσωπος της Ουκρανικής 95ης Ταξιαρχίας Αεροπορικής Εφόδου, Γιούρι Κοτσεβένκο, δήλωσε μέσω του λογαριασμού του στο Twitter ότι καταρρίφθηκε ένα σύγχρονο ρωσικό ελικόπτερο Ka-52.
Αυτό, επιβεβαιώθηκε από τη διοίκηση του ουκρανικού αερομεταφερόμενου στοιχείου. Αυτό το περιστατικό δεν αποτελεί έκπληξη, δεδομένων των απωλειών που συνεχίζουν να υφίστανται οι Ρώσοι. Ωστόσο, έχει υποστηριχθεί ότι η κατάρριψη του αεροσκάφους αφορούσε τη χρήση του πολωνικού PZPR Piorun MANPADS.
Ο εκπρόσωπος Γιούρι Κοτσεβένκο, έρχεται να επιβεβαιώσει το Πενταπόσταγμα, καθώς σε πρόσφατο άρθρο μας αναφέραμε ότι δεκάδες χιλιάδες συστήματα αεράμυνας (MANPADS), στάλθηκαν από τη Δύση στα ουκρανικά στρατεύματα. Υποτίθεται ότι, αυτά τα όπλα θα πρέπει να στερήσουν από τη ρωσική στρατιωτική αεροπορία το πλεονέκτημα στον αέρα.
Το περιστατικό έλαβε χώρα στις 11 Μαΐου, στην περιοχή Izium. Τα πολωνικά συστήματα στάλθηκαν στην Ουκρανία μεταξύ Φεβρουαρίου και Μαρτίου, στο πλαίσιο της παροχής στρατιωτικής βοήθειας για το Κίεβο από την Πολωνία. Οι φήμες δείχνουν ότι, οι πολωνικοί εκτοξευτές MANPADS συμμετείχαν στην κατάρριψη πολλών ρωσικών αεροσκαφών. Ωστόσο, πολλά από αυτά παραμένουν ανεπιβεβαίωτα.
Σε αυτό το πλαίσιο λέγεται ότι, χρησιμοποιούνται επίσης Stinger ή μετασοβιετικά Igla MANPADS. Ένα Su-25 που καταρρίφθηκε από την Ουκρανική Εθνοφρουρά, φέρεται να είναι το πρώτο αεροσκάφος που καταρρίφθηκε με τον πύραυλο Piorun. Αργότερα, ο κατάλογος περιελάμβανε επίσης, ένα σύγχρονο βομβαρδιστικό πρώτης γραμμής Su-34 και ελικόπτερο Mi-24/35. Το Ka-52 είναι ένα ακόμη ελικόπτερο που το πολωνικό σύστημα μπόρεσε να εξουδετερώσει.
Ο ιστότοπος Euromaidan και άλλες ουκρανικές πηγές, επιβεβαίωσαν τις πληροφορίες για την κατάρριψη του Ka-52. Η κυκλοφορία είναι ενδιαφέρουσα, καθώς αναφέρει τη χρήση του Piorun MANPADS που χρησιμοποιείται από αερομεταφερόμενη μονάδα. Το σύστημα θεωρείται ότι είναι το καλύτερο στην κατηγορία του. Οι αερομεταφερόμενες μονάδες των Ουκρανικών Ενόπλων Δυνάμεων, το συμπεριλαμβάνουν στα τακτικά, επίλεκτα στοιχεία τους.
Το Ka-52 είναι ένας από τους τρεις τύπους επιθετικών ελικοπτέρων, που χρησιμοποιούν οι Ρώσοι μαζί με τα Mi-24/35 και Mi-28. Οι ρωσικές Ένοπλες Δυνάμεις, χρησιμοποιούν 116 ελικόπτερα ως έχουν στις αρχές του 2022. Τουλάχιστον 14 έχουν χαθεί στην Ουκρανία, με απώλειες άνω του 12%. Ο αριθμός των χαμένων Ka-52 μπορεί να είναι πολύ μεγαλύτερος, λαμβάνοντας υπόψη, τις εκτιμήσεις της Ουκρανίας που αναφέρουν απώλειες μερικές φορές μεγαλύτερες από αυτές που επιβεβαιώθηκαν οπτικά.
Το Piorun MANPADS αναπτύχθηκε ως αποτέλεσμα μιας αναπτυξιακής μελέτης που ξεκίνησε το 2010, από μια κοινοπραξία που σχηματίστηκε από τη Mesko SA, το CRW Telesystem-Mesko και το Στρατιωτικό Πανεπιστήμιο Τεχνολογίας. Ο κύριος στόχος ήταν η ανάπτυξη ενός νέου MANPADS, μέσω αναβάθμισης του υπάρχοντος συστήματος Grom. Η ανάπτυξη του νέου σχεδίου ολοκληρώθηκε το 2015, ενώ τα δημόσια αποκαλυπτήρια έλαβαν χώρα κατά την 24η διοργάνωση της εκδήλωσης MSPO στο Kielce, το 2016.Τον Δεκέμβριο του 2016, το Πολωνικό Υπουργείο Άμυνας υπέγραψε σύμβαση, σχετικά με την παράδοση 420 συστημάτων εκτόξευσης και 1300 πυραύλων για τις Πολωνικές Ένοπλες Δυνάμεις, με προθεσμία παράδοσης να ορίζεται το 2022.
Ο πύραυλος είναι κατευθυνόμενος με υπέρυθρες και μπορεί να χρησιμοποιηθεί ενάντια σε αεροπορικές απειλές, τη νύχτα και την ημέρα, σε απόσταση έως και 6.500 μέτρων, πετώντας σε υψόμετρα που κυμαίνονται από 10 έως 4.000 μέτρα. Όταν σχεδιαζόταν το Piorun, ο κύριος στόχος ήταν να αυξηθεί η εμβέλεια και το υψόμετρο στο οποίο μπορούσαν να εντοπιστούν και να καταστραφούν στόχοι. Αναμενόταν επέκταση του φακέλου απόδοσης, σε σύγκριση με τον προκάτοχο του Piorun - το Grom MANPADS.
Ο αναζητητής εκσυγχρονίστηκε επίσης, με νέο ανιχνευτή, νέους αλγόριθμους καθοδήγησης και ασφάλεια εγγύτητας. Η κεφαλή, ο κινητήρας εκτόξευσης και το ψυκτικό υγρό υποβλήθηκαν επίσης σε τροποποιήσεις. Το κέρδος ανίχνευσης, η εμβέλεια και η αποτελεσματική εμβέλεια έχουν αυξηθεί. Ο πύραυλος είναι επίσης, πιο ανθεκτικός σε οποιαδήποτε διακοπή ή αντίμετρα.
Ο μηχανισμός εκτόξευσης λειτουργεί τώρα με το σύστημα σκόπευσης και διαθέτει έναν διακόπτη τύπου στόχου, που επιτρέπει στον χρήστη να επιλέξει τον αλγόριθμο καθοδήγησης που ταιριάζει με την απειλή. Νέα όργανα παρατήρησης έχουν εγκατασταθεί σε βάση ειδικής χρήσης και το σύστημα εκτόξευσης διαθέτει επίσης, μια νέα θήκη μπαταριών και μια νέα λύση εξουσιοδότησης εκτόξευσης. Οι πύραυλοι Piorun μπορούν να εκτοξευθούν με τη χρήση φορητών συστημάτων εκτόξευσης ή συστημάτων Pilica SAM, που λειτουργούν από την Πολεμική Αεροπορία, σε ρόλο χερσαίων μέσων αεράμυνας. Το Piorun μπορεί επίσης, να εκτοξευτεί από το σύστημα Poprad VSHORAD, το οποίο λειτουργεί από όλες τις μεραρχίες του Στρατού. Μια μικρή παρτίδα συστημάτων Piorun έχει επίσης, αγοραστεί από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Πώς η ρωσική αεροπορία, τα αεροπλάνα και τα ελικόπτερα αντιμετωπίζουν όλα αυτά τα είδη όπλων;
Οι παγίδες θερμότητας LTC (ψευδείς στόχοι θερμότητας) , είναι η πρώτη και υποχρεωτική μέθοδος. Ωστόσο, δεν είναι και η μοναδική.
Πρώτα απ 'όλα, τα MANPADS αναγκάζουν την αεροπορία σε "στρωμάτωση". Μέρος της δηλαδή, υψώνεται σε ύψη απρόσιτα για τους πυραύλους MANPADS. Αλλά αυτό είναι αποδεκτό για βομβαρδιστικά, μαχητικά και στη συνέχεια μόνο σε περιοχές όπου δεν υπάρχουν συστήματα αεράμυνας μεσαίου και μεγάλου βεληνεκούς. Τα επιθετικά αεροσκάφη και τα ελικόπτερα, σε κάθε περίπτωση, πρέπει να επιχειρούν σε εξαιρετικά χαμηλά υψόμετρα. Για αυτούς αναπτύσσονται και ήδη χρησιμοποιούνται αερομεταφερόμενα αμυντικά συστήματα.
Περιλαμβάνει, για παράδειγμα, έναν σταθμό οπτικής θέσης (OELS) ή έναν ειδικό ανιχνευτή κατεύθυνσης UV που καθορίζει τη στιγμή και την κατεύθυνση της εκτόξευσης των πυραύλων MANPADS. Ο σταθμός ηλεκτροοπτικής καταστολής, μπορεί να εκτρέψει τους αντιαεροπορικούς πυραύλους χρησιμοποιώντας ακτινοβολία λέιζερ ή ειδικούς (για παράδειγμα, λαμπτήρες καισίου). Αλλά η κύρια μέθοδος αντιμετώπισης των MANPADS, είναι οι ειδικές τακτικές της πολεμικής αεροπορίας. Χωρίς να αποκαλύπτουν όλες τις λεπτομέρειες, μπορούν να αναφερθούν ορισμένα προφανή κόλπα.
Πρώτον, είναι απαραίτητο να στερήσουνε από τους σκοπευτές MANPADS χρόνο να προετοιμαστούν, να συλλάβουν έναν στόχο και να εκτοξεύσουν έναν πύραυλο. Για να γίνει αυτό, οι πιλότοι επιχειρούν σε εξαιρετικά χαμηλά υψόμετρα, χρησιμοποιώντας πτυχές εδάφους. Για παράδειγμα, στην περίπτωση που ένα ελικόπτερο μόλις εμφανιστεί, αναγκάζει σε ενεργοποίηση τα MANPADS, αλλά αυτό βγαίνει γρήγορα απο την πιθανή πληγείσα περιοχή, με αποτέλεσμα η επανενεργοποίηση του συγκροτήματος MANPADS να είναι αδύνατη για κάποιο χρονικό διάστημα και επιπλέον, θα χρειαστεί μια νέα μπαταρία.
Δεύτερον, τα πληρώματα πρέπει να καλύπτονται μεταξύ τους. Ένας σκοπευτής MANPADS, που στοχεύετε και πυροβολείτε είναι απίθανο να είναι σε θέση να καθοδηγήσει αποτελεσματικά τον πύραυλο στον στόχο. Τρίτον, η Ρωσική αεροπορία χρησιμοποιεί όπλα με βεληνεκές εκτόξευσης, που υπερβαίνει το εύρος καταστροφής των MANPADS.
«Τα MANPADS αποτελούν πραγματικό κίνδυνο για την αεροπορία σε χαμηλά και εξαιρετικά χαμηλά υψόμετρα. Αλλά η πολύπλοκη χρήση τεχνικών μέσων και τακτικών, συν την αξιοπιστία του ίδιου του εξοπλισμού, μπορεί να μειώσει τις απώλειες. Αυτό επιβεβαιώνεται από στρατιωτικές στατιστικές, λένε ότι δαπανώνται επτά αντιαεροπορικοί πύραυλοι για ένα χτύπημα στο στόχο. Παρά το γεγονός ότι, ένα χτύπημα δεν είναι το ίδιο με μια ήττα, έχουμε δει επανειλημμένα ότι ακόμη και κατεστραμμένα αεροσκάφη μεταφέρονται από τους πιλότους μας στο αεροδρόμιο της χώρας μας», αναφέρει Ρωσικός ιστότοπος.