Γνωρίζουμε όλοι τον δημιουργό του «Μικρού Πρίγκιπα», τον γάλλο συγγραφέα και πιλότο, Αντουάν ντε Σεντ – Εξιπερί. Αυτό που δεν γνωρίζουμε είναι οι ακριβείς συνθήκες θανάτου του Εξιπερί, που την 31η Ιουλίου του 1944 έμελλε να πραγματοποιήσει την τελευταία πτήση της ζωής του.
Από το πρωινό εκείνο που απογειώθηκε από την Κορσική για μια αναγνωριστική πτήση της γαλλικής πολεμικής αεροπορίας, καθώς διεξαγόταν ακόμα ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος, δεν τον ξαναείδε ποτέ κανείς.
Σκοπός της αποστολής του ήταν να συλλέξει στοιχεία με φωτογραφική μηχανή, για την προετοιμασία της συμμαχικής απόβασης στην Προβηγκία. Δεν επέστρεψε όμως ποτέ.
Θεωρίες και σενάρια
Η εξαφάνιση του παγκοσμίου φήμης συγγραφέα αποτέλεσε ένα από τα μεγαλύτερα αεροπορικά μυστήρια του 20ου αιώνα και συνοδεύτηκε από ποικίλες θεωρίες: Ότι καταρρίφθηκε από Γερμανούς, ότι έχασε τον έλεγχο του αεροσκάφους, ακόμα και ότι αυτοκτόνησε.
Τα πρώτα στοιχεία
Έπρεπε να περάσουν αρκετές δεκαετίας μέχρι να βρεθεί το πρώτο αδιάσειστο στοιχείο. Ήταν μόλις το 1998, όταν ένας ψαράς, σε θαλάσσια περιοχή νότια της Μασσαλίας βρήκε ένα βραχιόλι που πάνω του είχε σκαλισμένα τα ονόματα του Σεντ Εξιπερί, της συζύγου του, Κονσουέλο και του Νεοϋρκέζου εκδότη του.
Την Άνοιξη του 2004, ήρθε στο φως ένα ακόμα σημαντικότερο εύρημα.
Γράφουν «ΤΑ ΝΕΑ» της 8ης Απριλίου 2004 και η Μαίρη Αδαμοπούλου: «Εξαφανίστηκε πριν από 60 χρόνια, στις 31 Ιουλίου του 1944. Μαζί του πήρε τα μυστικά του 44χρονου τότε συγγραφέα και παθιασμένου αεροπόρου Αντουάν Σεντ Εξιπερί και γέννησε θρύλους σχετικά με την τύχη του.
»Τώρα συντρίμια από το μοιραίο εκείνο αεροπλάνο (Lockheed P-38 “Lightning”) – τμήματα από το σύστημα προσγείωσης και τη μηχανή – που έφεραν στο φως ερευνητές της γαλλικής υπηρεσίας υποβρύχιας αρχαιολογίας, δίνουν απαντήσεις, αφήνοντας όμως ακόμη στο σκοτάδι την αιτία της πτώσης του αεροπλάνου του δημιουργού του “Μικρού Πρίγκιπα”. Του τρίτου σε πωλήσεις βιβλίου, στον κόσμο, μετά τη Βίβλο και το “Κεφάλαιο” του Μαρξ».
Το μοιραίο αεροσκάφος
Ένας από τους δύτες κατάφερε να ανακαλύψει τον αριθμό του κατασκευαστή (2734) ο οποίος αποδείχθηκε ότι ανταποκρινόταν στον στρατιωτικό αριθμό που είχε δοθεί στο αεροσκάφος του Σεντ Εξιπερί (-42-68223).
»“Μου ήρθαν δάκρυα στα μάτια μόλις αντίκρυσα τον αριθμό”, λέει ο Πιερ Μπέκερ, επικεφαλής της μηχανολογικής εταιρείας Geocean που συνεργάζεται με τη γαλλική αρχαιολογική υπηρεσία. (…)
» “Δεν υπήρχε πρόβλημα στον έλικα, ούτε ίχνη από σφαίρες. Οδηγούμαστε στο συμπέρασμα πως έκανε μια σχεδόν κάθετη βουτιά με μεγάλη ταχύτητα. Ωστόσο δεν υπάρχουν άλλα στοιχεία”, λέει ο ιστορικός της Πολεμικής Αεροπορίας Φίλιπ Καστελάνο, επισημαίνοντας πως ίσως δεν μάθουμε ποτέ τα πραγματικά αίτια»
Το πιθανότερο σενάριο
Δύο χρόνια αργότερα, τον Ιούλιο του 2006, ο 84χρονος πρώην πιλότος της ναζιστικής αεροπορίας δήλωσε στον θαλάσσιο αρχαιολόγο και δύτη Λουκ Βανρέλ, ότι στις 31 Ιουλίου 1944, είχε καταρρίψει ένα γαλλικό αναγνωριστικό αεροσκάφος που λίγες ημέρες μετά αντιλήφθηκε ότι πιθανότατα ήταν το αεροσκάφος του Σεντ Εξιπερί.
«Αυτό που είπε είναι ότι χτύπησε και κατέρριψε ένα P-38 στην περιοχή εκείνη στις 31 Ιουλίου. Δεν είπε ποτέ ότι κατέρριψε τον Σεντ Εξιπερί», σχολίασε τότε ο Ολιβιέ ντ’ Αγκέ, εγγονός του Σεντ Εξιπερί και εκπρόσωπος της οικογένειας.
Ο ισχυρισμός του Xορστ Ρίπερτ παραμένει μία από τις πολλές, χωρίς τρανταχτές αποδείξεις, θεωρίες