Το ναζιστικό καθεστώς, πριν και κατά την διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, ανέπτυξε κάποιες από τις πιο πρωτοποριακές στρατιωτικές τεχνολογίες που είχε δει ο πλανήτης μέχρι τότε. Οι Γερμανοί σχεδίασαν και πέταξαν το πρώτο επιχειρησιακό μαχητικό jet και το πρώτο επιχειρησιακό πυραυλοκίνητο μαχητικό αεροπλάνο.
Η ναζιστική Γερμανία παρουσίασε επίσης τον πρώτο πύραυλο κρουζ του κόσμου, τον πύραυλο V-1, κατά την διάρκεια του Β' Παγκοσμίου. Μετά από αυτό το όπλο, ακολούθησε ο πρώτος κατευθυνόμενος βαλλιστικός πύραυλος μεγάλης εμβέλειας, ο V-2.
Ιστορία και Προδιαγραφές
O V-2 (Vengeance Weapon Two, δηλαδή «Όπλο Εκδίκησης Δύο»), ο οποίος διέθετε την τεχνική ονομασία Aggrerat 4, ξεκίνησε να αναπτύσσεται το 1936 και άρχισε να παράγεται στις 16 Μαρτίου του 1942.
Σχεδιάστηκε από το ερευνητικό κέντρο Peenemünde Army Research Center και παράχθηκε από την εταιρεία Mittelwerk GmbH. Τα όπλα V-1 και V-2, κύριος σχεδιαστής των οποίων ήταν ο Βέρνερ φον Μπράουν, θεωρούντουσαν «όπλα εκδίκησης» με στόχο να πραγματοποιήσουν πλήγματα σε συμμαχικές πόλεις, παίρνοντας ουσιαστικά εκδίκηση για τον βομβαρδισμό γερμανικών.
Όπως γράφουν πηγές, «ο τελικός σχεδιασμός του V-2 ζύγιζε 12.500 κιλά, είχε μήκος 14 μέτρα και διάμετρο 1,65 μέτρων. Ήταν 17 φορές ισχυρότερος από τον μεγαλύτερο πυραυλοκινητήρα της εποχής και πετούσε πέντε φορές με την ταχύτητα του ήχου (συγκεκριμένα 6.000 χλμ/ώρα). Κινούνταν χάρις σε έναν πυραυλοκινητήρα υγρού καυσίμου (υγρής αιθανόλης και υγρού οξυγόνου)».
Για να συγκρίνετε, ο V-1 επιδείκνυε μέγιστη ταχύτητα περίπου 650 χλμ/ώρα. Ενδιαφέρον προκαλεί το γεγονός πως και τα δύο αυτά όπλα είχαν σχεδόν το ίδιο μέγεθος κεφαλής, της τάξεως του ενός τόνου.
Ο Απολογισμός της Δράσης του
Όπως και το μικρότερο αδελφάκι του, ο V-2 δεν κατάφερε να ανατρέψει την πορεία του πολέμου προς όφελος των Γερμανών. Λειτούργησε ως τρομοκρατικό όπλο, ωστόσο δεν αποτέλεσε «game changer», μιας και δεν άλλαξε τις ισορροπίες των συγκρούσεων.
Η πρώτη επίθεση με V-2 πραγματοποιήθηκε στις 8 Σεπτεμβρίου του 1944. Από τότε, έγγραφα της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας αναγράφουν πως «1.115 V-2 χτύπησαν την Αγγλία και 1.524 έπεσαν στην ηπειρωτική Ευρώπη. Πολλοί V-2 ανατινάχτηκαν ή απενεργοποιήθηκαν στον αέρα, ενώ περίπου το 15 τις εκατό των παραγόμενων μονάδων δεν εκτοξεύθηκε ποτέ λόγω ελαττωμάτων. Οι συνολικές απώλειες που προκάλεσε στην Αγγλία περιλαμβάνουν 2.754 νεκρούς και 6.523 σοβαρά τραυματίες. Κάποιες από τις καταστροφικότερες επιθέσεις με V-2 είναι η καταστροφή του κινηματογράφου της βελγικής Αμβέρσα (561 νεκροί) και ένα πλήγμα σε έναν συνωστισμένο δρόμο της πόλης που σκότωσε 128 ανθρώπους».
Επιπλέον, να σημειώσουμε πως πέθαναν 10 χιλιάδες άνθρωποι που επιβάλλονταν σε καταναγκαστική εργασία για την παραγωγή των πυραύλων V-2 κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.
Τέλος, αυτό που έκανε το όπλο τρομαχτικό και πολύ καταστροφικό ήταν η αδυναμία των τότε συμμαχικών μαχητικών να αναχαιτίσουν τον πύραυλο, κυρίως εξαιτίας της πολύ υψηλής ταχύτητάς του.