"Typhoon της βασιλικής ΠΑ από την 903η εκστρατευτική μοίρα (903 Expeditionary Air Wing) της Κύπρου συμμετείχαν σε άσκηση με γαλλικά μαχητικά πολλαπλών ρόλων Rafale, τα οποία πέταξε τμήμα της γαλλικής αεροπορικής και διαστημικής δύναμης με βάση την Μέση Ανατολή. Εκτελώντας αμφίπλευρη άσκηση μάχης αέρος-αέρος πάνω από την Ανατολική Μεσόγειο, τα μαχητικά υποστηρίζονταν από εναέριο ανεφοδιασμό από ένα βρετανικό Voyager, το οποίο επιχειρούσε επίσης στην 903η εκστρατευτική μοίρα."
"Τα αεροσκάφη πραγματοποίησαν σπάνια και ιδιαίτερα πολύτιμη Dissimilar Air Combat Training ("ανόμοια άσκηση εναέριας μάχης") ένα προς ένα, η οποία συχνά αναφέρεται ως αερομαχία (dogfighting). Το βρετανικό Voyager παρέτεινε την διάρκεια πτήσης των μαχητικών και κατ' επέκταση επιμήκυνε την ευκαιρία εκπαίδευσης για να βελτιωθεί ακόμη περισσότερο η γνωστική επάρκεια," αναφέρει μία δήλωση της βρετανικής βασιλικής ΠΑ.
Σύμφωνα με τον διοικητή της μοίρας, η νεότερη άσκηση βασίστηκε σε προηγούμενες αποστολές που εκτελέστηκαν τον Δεκέμβριο του 2021, με απώτερο σκοπό την ενίσχυση της διαλειτουργικότητας.
"Εκτός από κάποιες πολύτιμες πτήσεις, η επιχείριση στέλνει ένα πολύ ηχηρό στρατηγικό μήνυμα πως παραμένουμε στην Ανατολική Μεσόγειο ως ένα πολύτιμο μέλος της αποστολής κατά του ισλαμικού κράτους και άλλων επιχειρήσεων του ΝΑΤΟ, έτοιμοι και ικανοί να συνεργαστούμε ανεμπόδιστα με τους πολλούς συμμάχους μας στην περιοχή," πρόσθεσε.
Ο στρατηγός Lanni της γαλλικής ΠΑ αποκάλεσε τις ασκήσεις μεταξύ των δύο αεροποριών μία "στρατηγική περιοχή που απεικονίζει τις δυνατότητες δέσμευσης" των δύο ενόπλων δυνάμεων, "οι οποίες βασίζονται σε ισχυρή διαλειτουργικότητα και στον σεβασμό και την τήρηση του διεθνούς νόμου."
Eurofighter εναντίων Rafale
Και τα δύο jet είναι μαχητικά πρώτης γραμμής των αντίστοιχων ΠΑ τους, ενώ υπήρξαν υποψήφια για το πρόγραμμα Μεσαίου Αεροσκάφους Μάχης Πολλαπλών Ρόλων (MMRCA) της Ινδίας.
Είναι αεροσκάφη διπλού κινητήρα με διάταξη φτερών Δέλτα, με αεροδυναμικά ασταθή σχεδιασμό που τους προσφέρει εξαιρετική ευκινησία στον αέρα.
Το Typhoon λειτουργεί χάρις σε δύο κινητήρες Eurojet-200o, ενώ το Rafale διαθέτει τους κινητήρες Safran M-88. Και οι δύο μπορούν να προσφέρουν στα αεροσκάφη δυνατότητα συνεχούς υπερηχητικής πτήσης.
Eurofighter
Το Eurofighter Typhoon παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2003. Περίπου 570 μονάδες έχουν κατασκευαστεί μέχρι στιγμής, με κόστος ανά αεροσκάφος περίπου στα 117 εκατομμύρια δολάρια. Το μαχητικό έρχεται σε μονοθέσια ή διθέσια έκδοση. Άδειο το αεροπλάνο ζυγίζει 11 τόνους, ενώ μπορεί να απογειωθεί με μέγιστο βάρος 23,5 τόνων.
Το Eurofighter μπορεί να πετάξει με μέγιστη ταχύτητα 2.494 χιλιομέτρων ανά ώρα, ενώ έχει εμβέλεια πτήσης στα 3.781 χλμ και εμβέλεια μάχης στα 1.388 χλμ. Το μαχητικό έχει ρυθμό ανόδου (climb at rate) 318 μέτρων ανά δευτερόλεπτο, ενώ μπορεί να φτάσει μέγιστο υψόμετρο 20 χιλιομέτρων. Το jet έρχεται με 13 θέσεις όπλων και ένα επιπρόσθετο περίστροφο πυροβόλο 27 χιλιοστών.
Rafale
Από την άλλη, το Rafale αποκαλύφθηκε το 2011. Περίπου 175 μαχητικά επιχειρούνται από την γαλλική ΠΑ και πολλά άλλα έθνη ανά τον κόσμο.
Σήμερα, το κόστος ανά μονάδα της νεότερης έκδοσης είναι 83 εκατομμύρια δολάρια. Το jet κυκλοφορεί σε μονοθέσια και διθέσια έκδοση, ενώ έχει βάρος 10,6 τόνων. Μπορεί να απογειωθεί με μέγιστο συνολικό βάρος 24,5 τόνων.
Η μέγιστη ταχύτητα του Rafale είναι 2.222 χλμ/ώρα, ενώ έχει εμβέλεια πτήσης στα 3.701 χιλιόμετρα. Το βεληνεκές μάχης είναι 1.852 χλμ, ο ρυθμός ανόδου είναι 305 μέτρα ανά δευτερόλεπτο, ενώ το αεροσκάφος μπορεί να πετάξει σε μέγιστο υψόμετρο 15,24 χιλιομέτρων. Διαθέτει 14 θέσεις όπλων και ένα αυτόματο πυροβόλο 30 χιλιοστών.
Διαφορές
Το Typhoon μπορεί να εκτελέσει ακαριαίο ελιγμό 30 μοιρών και διαρκή ελιγμό 23 μοιρών, ενώ το Rafale έρχεται με δυνατότητα εκτέλεσης ακαριαίου ελιγμού 30 μοιρών και διαρκούς ελιγμού 24 μοιρών.
Και τα δύο jet έχουν την ικανότητα να ανακτούν ισχύ γρήγορα με την βοήθεια ταχύτερων ρυθμών ανόδου.
Το Rafale διαθέτει καλύτερη υπερηχητική ευκινησία και ευκινησία post-stall (κατά την οποία ο πιλότος αφήνει το αεροσκάφος να εκτελέσει "ελεύθερη πτώση"). Σε θέμα γωνιάς επίθεσης (Angle of Attack - AoA), το Rafale μπορεί έχει γωνία επίθεσης μεταξύ 100 και 110 μοιρών. Το Typhoon διαθέτει την περιορισμένη γωνία 70 μοιρών.
Αλλά με τις επεκτάσεις Leading Edge Root Extensions (LERX), το Typhoon μπορεί να φτάσει γωνία επίθεσης 100 μοιρών. Με την επέκταση αυτή, οι "ρίζες" των φτερών του αεροσκάφους συναντούν το βασικό σώμα του μαχητικού. Η επέκταση αυτή παρουσιάστηκε ως μέρος του κιτ αεροδυναμικής τροποποίησης του jet.
Οι νεότερες εκδόσεις Tranche 4 του Typhoon διαθέτουν το AESA ραντάρ Captor-E, με λειτουργίες αέρος-αέρος και αέρος-επιφάνειας. Και τα δύο αεροσκάφη μεταφέρουν τον πύραυλο εκτός οπτικής επαφής Meteor, με βεληνεκές που ξεπερνά τα 100 χιλιόμετρα και πιθανώς φτάνει τα 150.
Και τα δύο μαχητικά είναι ικανότατα και αποτελούν τις εναέριες ναυαρχίδες των αεροποριών τους. Είναι αρκετά παρόμοια σε θέματα οπλισμού και σχηματισμού, για αυτό και η έκβαση μίας αερομαχίας μεταξύ Rafale και Eurofighter εντός οπτικής επαφής κρίνεται περισσότερο από όλα από τις ικανότητες των πιλότων την συγκεκριμένη χρονική στιγμή.