Κόσμος
Ενημερώθηκε στις:

''Άκυρο'' τουρκικών τραπεζών: ''Δεν χρηματοδοτούμε το Κανάλι της Κων/πολης''

''Bυθίζεται'' το όνειρο του Ερντογάν για το Κανάλι της Κωνσταντινούπολης. Οι τουρκικές τράπεζες ''γυρίζουν'' την πλάτη στον Ερντογάν, καθώς δεν επιθυμούν να χρηματοδοτήσουν το έργο του για... περιβαλλοντικούς λόγους υποτίθεται.  

 

Ας πάρουμε όμως τα γεγονότα με την σειρά:  

 

Το Κανάλι θα συνδέσει τη Μαύρη Θάλασσα βόρεια της Κωνσταντινούπολης με τη Θάλασσα του Μαρμαρά στα νότια και εκτιμάται ότι κοστίζει 75 δισεκατομμύρια λίρες (9,2 δισεκατομμύρια δολάρια). Η κυβέρνηση αναφέρει ότι θα διευκολύνει τη ναυτιλιακή κίνηση στα Στενά του Βοσπόρου, ένα από τα πιο πολυσύχναστα θαλάσσια περάσματα στον κόσμο.

Το θέμα της "διάνοιξης του καναλιού" έχει πολύ σοβαρές γεωπολιτικές προεκτάσεις. Η Τουρκία μέσω ΜΜΕ της και αξιωματούχων της, προϊδεάζει την Διεθνή κοινότητα ότι επιθυμεί να μην τηρεί μελλοντικά την Συνθήκη του Μοντρέ, καταργώντας την. Αυτό εάν επιχειρήσει να το κάνει, είναι δεδομένο ότι θα βρεθεί αντιμέτωπη με πολύ σοβαρές αντιδράσεις από τη Ρωσία πρωτίστως, ενώ παράλληλα θα ζητούσε σίγουρα ανταλλάγματα από ΗΠΑ-ΝΑΤΟ τα οποία ενδεχομένως να "μας ακουμπούσαν δυσμενώς ως χώρα". 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η Ρωσία η οποία θα πληγεί άμεσα από τυχόν αποχώρηση της Τουρκίας από τη Σύμβαση του Μοντρέ, αφού πλοία χωρών του ΝΑΤΟ μεγάλου εκτοπίσματος όπως αεροπλανοφόρα, θα μπορούν πλέον μέσω των στενών της Κων/πολης να εισέρχονται στη Μαύρη θάλασσα, διεμήνυσε τις θέσεις της ότι δεν επιθυμεί και δεν βλέπει κάτι τέτοιο. 

Εάν στην πραγματικότητα το προτεινόμενο κανάλι κατασκευαστεί και η Σύμβαση του Μοντρέ δεν ισχύσει, η Μόσχα φοβάται ότι το ΝΑΤΟ ή κάποια άλλη αντι-ρωσική συμμαχία κρατών θα μπορούσε να εισάγει οποιαδήποτε ποσότητα πολεμικών πλοίων ανά πάσα στιγμή στη Μαύρη Θάλασσα - γεγονός που θα ενθάρρυνε και τα άλλα παράκτια κράτη να απομακρυνθούν από τη Μόσχα και να απειλήσουν τη ρωσική εθνική ασφάλεια. 

 

Τα νεότερα δεδομένα 

 

Ορισμένες από τις μεγαλύτερες τράπεζες της Τουρκίας είναι απρόθυμες να χρηματοδοτήσουν το Κανάλι Κωνσταντινούπολης, λόγω περιβαλλοντικών ανησυχιών και των επενδυτικών κινδύνων που κρέμονται στο τεράστιο κατασκευαστικό έργο, ανέφεραν τέσσερις ανώτεροι τραπεζίτες στο Reuters.

Δύο από τις πηγές, ανέφεραν ότι ένα παγκόσμιο σύμφωνο αειφορίας που υπέγραψαν έξι από τις κορυφαίες τράπεζες της Τουρκίας, ήταν ένα εμπόδιο στη χρηματοδότηση του Κανάλι Κωνσταντινούπολης. Ο Ερντογάν λέει ότι το κανάλι θα προστατεύσει το Στενό του Βοσπόρου, το οποίο διασχίζει την καρδιά της Κωνσταντινούπολης, εκτρέποντας την κίνηση.

Ωστόσο, ο δήμαρχος της Κωνσταντινούπολης, οι μηχανικοί και, σύμφωνα με μια δημοσκόπηση, οι περισσότεροι πολίτες, αντιτίθενται στο έργο για περιβαλλοντικούς λόγους, λέγοντας ότι θα καταστρέψει ένα θαλάσσιο οικοσύστημα και πόρους που τροφοδοτούν σχεδόν το ένα τρίτο του γλυκού νερού της πόλης.

"Δεν νομίζω ότι μπορούμε να λάβουμε μέρος στη χρηματοδότηση του Kanal Istanbul", δήλωσε ένας ανώτερος τραπεζίτης. "Μπορεί να προκαλέσει ορισμένα περιβαλλοντικά ζητήματα."

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έξι τουρκικές τράπεζες, συμπεριλαμβανομένων των Garanti Bank (GARAN.IS), Is Bank (ISCTR.IS) και Yapi Kredi (YKBNK.IS), υπέγραψαν το πλαίσιο των Αρχών για την Υπεύθυνη Τραπεζική που υποστηρίζεται από τον ΟΗΕ, το οποίο καλεί τους υπογράφοντες να αποφύγουν να βλάψουν τους ανθρώπους και τον πλανήτη. 

Ερωτηθείς εάν οι τουρκικές τράπεζες θα συμμετάσχουν στη χρηματοδότηση, ο εκπρόσωπος και σύμβουλος του Ερντογάν, Ιμπραήμ Καλίν, δήλωσε στο Reuters ότι το έργο "σίγουρα" θα  προσελκύσει επενδυτές και πιστωτές όταν γίνουν σύντομα διαγωνισμοί. Η Garanti Bank αρνήθηκε να σχολιάσει. Η Bank και η Yapi Kredi δεν απάντησαν αμέσως σε αιτήματα για σχολιασμό.

Η Denizbank και η κρατική Vakifbank (VAKBN.IS) αρνήθηκαν επίσης να σχολιάσουν τη χρηματοδότηση του καναλιού, ενώ η Akbank (AKBNK.IS) και οι κρατικοί δανειστές Halkbank (HALKB.IS) και η Ziraat Bank δεν απάντησαν αμέσως σε αιτήματα για σχολιασμό.

Όμως, για τις περισσότερες από τις τράπεζες της Τουρκίας και για όσες εμπλέκονται σε κοινοπραξίες δανείων, οι κίνδυνοι πιθανότατα θα είναι πολύ υψηλοί, ανέφεραν οι πηγές.

Είπαν ότι η ανάληψη ενός τόσο μεγάλου έργου, θα μπορούσε να περιορίσει την ικανότητά τους να πραγματοποιήσουν περαιτέρω κοινοπραξίες δανείων. "Καμία τουρκική τράπεζα, ούτε κρατική ούτε ιδιωτική, δεν θα μπορούσε να αναλάβει αυτόν τον κίνδυνο", δήλωσε πρώην ανώτερος τραπεζίτης.

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ