Κόσμος

Δυσλειτουργία για τον υπολογιστή ελέγχου πτήσεως στα ινδικά Mirage 2000I- Κίνδυνος για τα ελληνικά Mirage;

H Ινδική Αεροπορία συνέστησε ειδική επιτροπή διερεύνησης, μετά τη θανατηφόρα συντριβή ενός διθέσιου εκσυγχρονισμένου Mirage 2000I την 1η Φεβρουαρίου του 2019, κατά την απογείωσή του από την αεροπορική βάση του Bengaluru. Το διθέσιο μαχητικό είχε μόλις ξεκολλήσει από τον διάδρομο, όταν ξαφνικά μπήκε σε απότομη βύθιση, με αποτέλεσμα να συντριβεί σκοτώνοντας το διμελές πλήρωμά του, το οποίο φυσικά δεν είχε κανένα περιθώριο αντίδρασης.

Όλα αυτά αναφέρονται με βάση τα στοιχεία που έχουν δοθεί στη δημοσιότητα, όμως άλλα τέσσερα παρόμοια περιστατικά έχουν καταγραφεί. Το πρώτο σημειώθηκε 30 ολόκληρα χρόνια πριν, όταν το KF-138 βύθισε απότομα και χωρίς προειδοποίηση και επανήλθε στο αρχικό ύψος πτήσης του (4.500 πόδια), 16 λεπτά μετά την απογείωση.

Στα ελάχιστα δευτερόλεπτα που διήρκεσε αυτή η εκτός ελέγχου από το πλήρωμα κατάσταση, το αεροσκάφος ανέπτυξε δυναμικές φορτίσεις από + 10,5 (άνοδος) έως – 6g (κάθοδος). Σε εκείνο το περιστατικό όπως και στα άλλα που ακολούθησαν υπήρχε επαρκές ύψος ασφάλειας…

Το επόμενο περιστατικό σημειώθηκε δέκα χρόνια αργότερα, το 1999. Το Mirage 2000 με αριθμό C98 ενώ πετούσε σε ύψος 10.500 ποδών βύθισε ανεξέλεγκτα, χωρίς εντολή από τον χειριστή του, για να ανακτήσει το αρχικό ύψος πτήσης του τρία μόλις δευτερόλεπτα αργότερα!

Η μέγιστη θετική δυναμική φόρτιση που καταγράφηκε στο περιστατικό αυτό ήταν 11 g! Πράγμα που σημαίνει ότι αν διαρκούσε λίγο περισσότερο σε χρόνο η αστάθεια περί τον διαμήκη άξονα (pitch oscillation), το πλήρωμα θα έχανε τις αισθήσεις του!

Ακολούθησε ένα ίδιο συμβάν το 2014 με το KF-118 το οποίο επίσης πετούσε σε ύψος ασφαλείας (11.500 πόδια), 20 λεπτά μετά την απογείωσή του (!) ενώ άλλο ένα περιστατικό καταγράφηκε στο έδαφος τον περασμένο μόλις Φεβρουάριο, μετά το θανατηφόρο περιστατικό, γράφει το defence-point.gr.

Σύμφωνα με την Ινδική Αεροπορία κατά την τροχοδρόμησή του για την άκρη του διαδρόμου λίγο πριν την απογείωση, ο χειριστής ενός εκσυγχρονισμένου Mirage 2000I, παρατήρησε απότομη, σχεδόν ακαριαία, μετατόπιση του χειριστηρίου προς τα εμπρός, με εξίσου ακαριαία επαναφορά στην αρχική του θέση!

Η κατασκευάστρια του αεροσκάφους Dassault Aviation, απέδωσε τα παλαιότερα συμβάντα, πριν τον εκσυγχρονισμό των μαχητικών, στο γεγονός ότι οι γυροσκοπικοί μηχανισμοί παρακολούθησης του ρυθμού μεταβολής της βύθισης/ανόδου του αεροσκάφους, που ελέγχουν τη συμπεριφορά του περί τον διαμήκη άξονα, δεν ήταν ασφαλώς τοποθετημένοι…

Η Ινδική Αεροπορία δεν αποδέχθηκε την εξήγηση αυτή δεδομένου ότι σε όλα τα περιστατικά το αεροσκάφος συνέχισε κατόπιν να πετά χωρίς κανένα πρόβλημα, ενώ μετά τη συντριβή της 1ης Φεβρουαρίου επιβεβαίωσε το γεγονός αυτό όταν μετά τη διερεύνηση και την εξέταση των συντριμμιών του αεροσκάφους, αποκαλύφθηκε ότι οι γυροσκοπικοί μηχανισμοί ώς αισθητήρες ήταν πολύ καλά προσαρμοσμένοι στις θέσεις τους.

Κατόπιν αυτού και οι δύο υπολογιστές ελέγχου πτήσης του αεροσκάφους (κύριος και εφεδρικός) περνούν από εξονυχιστικούς ελέγχους στα εργαστήρια της Dassault Aviation στη Γαλλία.

Εξ όσων γνωρίζουμε παρόμοια περιστατικά δεν έχουν σημειωθεί στο στόλο των Mirage 2000 της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.

Σημειώνεται δε ότι το αεροσκάφος που συνετρίβη, εκτελούσε τη δεύτερη κατά σειρά δοκιμαστική του πτήση από πλήρωμα της Ινδικής Αεροπορίας, μετά την ολοκλήρωση των εργασιών εκσυγχρονισμού του από την Hindustan Aerospace Industries (HAL). Από την οποία είχαν προηγηθεί άλλες έξι δοκιμαστικές πτήσεις…

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ελληνοτουρκικά 0

Αγρίεψε το ελληνικό υπουργείο Άμυνας στη διαρροή των Τούρκων περί «ευχαριστιών»: Δεν σας σεβαστήκαμε και ούτε θα σας σεβαστούμε

«Ουδείς «σεβασμός» επεδείχθη ή θα επιδειχθεί στο μέλλον από τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις σε παράνομες ενέργειες της...