Με μια νέα «φρεγατιάδα» να είναι στα σκαριά καθώς η Αθήνα, έχοντας χάσει τρία υπερπολύτιμα χρόνια με στρατιωτικούς κύκλους που δεν είχαν καμιά σχέση με το Πολεμικό Ναυτικό να προσπαθούν να πείσουν πως τα παράκτια σκάφη LCS που φτιάχτηκαν για να αντιμετωπίζουν πειρατές ήταν κατάλληλα για να τα βάλουν με τον Τουρκικό στόλο, βλέπει πως επί της ουσίας έχει ξεμείνει από επιλογές ως προς τις φρεγάτες και τώρα οι αρμόδιοι ως άλλοι Σμυρνιοί το ‘22 συρρέουν στην προβλήτα των… Γάλλων, σκεπτόμενοι πως θα πείσουν τους Γάλλους να φτιάξουν και 4η φρεγάτα για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Τώρα που «γανώσαμε» το μυαλό των Γάλλων ότι θα πάρουμε αμερικάνικα περιμένουμε πως για χάριν των «όμορφων ματιών» μας, θα μας φτιάξουν το πλοίο που θέλουμε στην τιμή που εμείς θέλουμε και θα μας κάνουν και καλή τιμή σε ότι άλλο χρειαστούμε πχ κορβέτες ή εκσυχρονισμό των ΜΕΚΟ.
Σε κάθε περίπτωση η κατάσταση με το ναυπηγικό πρόγραμμα των FDI, γαλλικών και ελληνικών έχει ως εξής: Η κατασκευή των φρεγατών FDI FR+HN προχωρά
Η γαλλική Amiral Ronarc'h είναι στο εξής στάδιο
- PSM-Εναρξη θαλάσσιων δοκιμών: τέλος Β’ Τριμήνου 2024
- Παράδοση: αρχές 2025
Στην ΗΝ1 – ΚΙΜΩΝ έχουν γίνει τα εξής βήματα:
• Το PSIM εγκαταστάθηκε στη Kimon στις 8 Νοεμβρίου. Η ενεργοποίηση του PSIM έγινε με προσωρινές υπηρεσίες από την ξηρά έως τα τέλη Δεκεμβρίου 2023. Επομένως, η επανεκκίνηση των δοκιμών οπλικών συστημάτων ήταν δυνατή μόνο 2 μήνες μετά την εγκατάσταση PSIM επί του σκάφους και πριν από την ολοκλήρωση της καλωδιακής σύνδεσης του PSIM.
• Η τροφοδοσία του πλοίου από την ακτή έγινε στις αρχές Μαρτίου που είναι η έναρξη των δοκιμών εν όρμω. Η τροφοδοσία είναι πλέον διαθέσιμη από όλους τους δευτερεύοντες πίνακες διανομής για να θέτουν σε λειτουργία τις υπηρεσίες της πλατφόρμας: αέρας υπό πίεση, λάδι, πετρέλαιο ντίζελ, κρύο νερό,….
• Η ευθυγράμμιση της πρόωσης στην επιφάνεια εξελίσσεται καλά αφού η τοποθέτηση των λεπίδων των ελίκων πραγματοποιήθηκε πριν από τα Χριστούγεννα στη δεξαμενή. Η τελική ευθυγράμμιση του συστήματος μετάδοσης κίνησης ολοκληρώθηκε πρόσφατα στα τέλη Μαρτίου μετά την πλήρωση λαδιού. Η τελική ευθυγράμμιση των 2 θυρών PDE (Propulsion Diesel Engines) θα ολοκληρωθεί εντός Απριλίου μετά την πλήρωση λαδιού και γλυκού νερού.
• Η εγκατάσταση των πρώτων 2 Aster 30 Vertical Launching Systems (ο μεγαλύτερος εξοπλισμός του συστήματος Μάχης) είχε προγραμματιστεί μέχρι τις αρχές Απριλίου
• Η ενεργοποίηση του CMS στο σκάφος έχει ολοκληρωθεί από τα τέλη Μαρτίου με την πιο πρόσφατη έκδοση HN
• Παράδοση: 2025
Στην φρεγάτα ΗΝ2 – ΝΕΑΡΧΟΣ είμαστε στο εξής στάδιο:
• Το PSIM έχει μεταφερθεί στην περιοχή δοκιμών εν όρμω για μια δοκιμαστική περίοδο 5 μηνών. Το Setting-to-Work του Data Center, CMS και MFR έχουν προγραμματιστεί για τον Απρίλιο, το οποία θα είναι τα πρώτα συστήματα που θα δοκιμαστούν. Το PSIM θα επιστρέψει στην προκυμαία για εγκατάσταση στο Νεάρχος που θα γίνει λίγες μέρες μετά την καθέλκυση της φρεγάτας
• Η συναρμολόγηση του πλοίου στην σκεπαστή ξηρά δεξαμενή έχει ολοκληρωθεί με την τελευταία τοποθέτηση του μπλοκ της τρόπιδας στις 2 Απριλίου. Οι δραστηριότητες εξοπλισμού του βρίσκονται σε εξέλιξη
• Οι γραμμές παρατήρησης της πρόωσης έχουν γίνει μέχρι τα μέσα Μαρτίου που είναι η αρχή της τοποθέτησης των αξόνων και της προπέλας
• Καθέλκυση : Β’ εξάμηνο 2024
• Παράδοση: 2025
Για την HN3 - Φορμίων έχουμε και λέμε:
• Το PSIM είναι σε φάση προεξοπλισμού καθώς η προ-συναρμολόγηση του τμήματος αλουμινίου στο ατσάλινο τμήμα έχει γίνει τον Μάρτιο μετά τη βαφή των τμημάτων. Ο ιστός βάφεται. Σύντομα θα ξεκινήσει η καλωδίωση του PSIM και η τοποθέτηση του εξοπλισμού.
• 26 από τα 27 μπλοκ γάστρας είναι ήδη στο ναυπηγείο. Το εναπομείναν είναι υπό κατασκευή στο Ναυπηγείο Σαλαμίνας και θα παραδοθεί τον Ιούλιο. Το βάψιμο των μπλοκ είναι σχεδόν στο 50% της και η προεξοπλισμός βρίσκεται σε εξέλιξη πριν από την τοποθέτηση τρόπιδας των μπλοκ
• Η τρόπιδα είναι υπό προετοιμασία στην σκεπαστή δεξαμενή και η τοποθέτηση της για τη Formion έχει προγραμματιστεί για τις 15 Απριλίου. Τόσο η NEARCHOS όσο και η FORMION θα βρίσκονται στη σκεπαστή δεξαμενή αρκετούς μήνες πριν από την καθέλκυση του NEARCHOS
- Παράδοση: 2026
Ως προς τις καθυστερήσεις που γράφτηκε ότι υπάρχουν μαθαίνουμε τα εξής: Λόγω περιορισμών στο ανθρώπινο δυναμικό, το χρονοδιάγραμμα για την πρώτη FDI, στην Amiral Ronarc'h, έχει προσαρμοστεί κατά μερικούς μήνες. Αυτό το νέο πρόγραμμα θα μεταφερθεί ισόχρονα στη δεύτερη, FDI τη Kimon, προκειμένου να διατηρηθεί ένα επαρκές διάστημα μεταξύ των δύο πλοίων, έτσι ώστε το HS Kimon να συνεχίσει να επωφελείται από την ανατροφοδότηση από την εξέλιξη της Amiral Ronarc'h, ειδικά μετά τις πρώτες θαλάσσιες δοκιμές της γαλλικής φρεγάτας. Αυτό εγγυάται την ποιότητα των FDI HN1. Η υπόλοιπη παραγωγή FDI HN είναι σύμφωνη με τις προβλέψεις που έχουν γίνει γνωστές.
Η FDI, η πρώτη ψηφιακή φρεγάτα, είναι ξεκάθαρα η φρεγάτα του 21ου αιώνα. Ενσωματώνοντας νέες δυνατότητες στην αιχμή της τεχνολογίας, διαθέτει τις απαραίτητες ικανότητες για να παραμείνει ετοιμοπόλεμη απέναντι σε αναδυόμενες και μελλοντικές απειλές σε όλους τους τομείς και σε όλα τα μέτωπα πολέμου.
Η ενσωμάτωση σε αυτή μιας πληθώρας τεχνολογιών σε όλους τους τομείς της μάχης, με τέλειο τρόπο για μια φρεγάτα, παρουσιάζει έναν μεγάλο αριθμό σημαντικών καινοτομιών και βελτιώσεων. Αυτά περιλαμβάνουν το σταθερό ραντάρ Sea Fire σταθερής διάταξης 4 πάνελ, μια μοναδική και καινοτόμο ολοκληρωμένη λύση για την καταπολέμηση ασύμμετρων απειλών (ιδιαίτερα drones), με εγγενή ικανότητα επιβίβασης και χειρισμού drone 700 κιλών (όπως το VSR 700), σχεδιασμένη από την αρχή για ασφάλεια στον κυβερνοχώρο κ.λπ.
- Ολόκληρος ο σχεδιασμός του πολεμικού πλοίου βασίζεται σε μια υπερσύγχρονη ψηφιακή αρχιτεκτονική, χρησιμοποιώντας κέντρα δεδομένων και εικονικές εφαρμογές τόσο για το σύστημα μάχης όσο και για το σύστημα ελέγχου πλατφόρμας. Εκτός από τις νέες δυνατότητες με επίκεντρο τα δεδομένα, όπως η έξυπνη συντήρηση ή η ικανότητα επεξεργασίας μαζικών δεδομένων (μεγάλα δεδομένα) και παροχής πληροφοριών και υπεροχής στη λήψη αποφάσεων, αυτή η καινοτόμος ψηφιακή αρχιτεκτονική καθιστά τις FDI αρθρωτές και επεκτάσιμες.
H πραγματικότητα για τις φήμες ότι το γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό θα εγκαταλείψει το πρόγραμμα FDI:
-Το LPM 2024-2030 που ψηφίστηκε το 2023 από τη Γαλλική Εθνοσυνέλευση και τη Γερουσία προβλέπει τη πρόσκτηση 5 FDI για το Γαλλικό Ναυτικό, με μια απλή αναβολή της παράδοσης των FDI 4 και 5 για τη Γαλλία (ιδίως για να ενθαρρύνει μελλοντικές εξαγωγικές συμβάσεις). Η μορφή των 5 φρεγατών FDI παραμένει αμετάβλητη σε αυτό το νέο LPM, σε σύγκριση με το προηγούμενο LPM που σηματοδότησε την έναρξη του προγράμματος, το οποίο επομένως παραμένει σταθερά σε παραγωγή. Η κατασκευή του FDI FR2 ξεκίνησε πριν από αρκετούς μήνες και η κατασκευή του FR3 θα ξεκινήσει σύντομα
- Ο εξοπλισμός μακρόχρονων παραδόσεων για τις 5 γαλλικές φρεγάτες έχει παραγγελθεί.
- Η επιχειρησιακή δομή δυνάμεων του Γαλλικού Ναυτικού προβλέπει ότι το Πολεμικό Ναυτικό θα μπορεί να αναπτύξει 15 φρεγάτες κορυφαίας κατηγορίας: οι 5 FDI επομένως συμβάλλουν στην ανανέωση και την ενίσχυση του στόλου επιφανείας στη κορυφαία κατηγορία. Μέχρι το 2032, θα αντιπροσωπεύουν το ένα τρίτο των φρεγατών κορυφαίας κατάταξης του Γαλλικού Ναυτικού.
- Ο σχεδιασμός των FDI βασίζεται στην κληρονομιά της γαλλικής παραλλαγής των φρεγατών FREMM, μαχητικά πλοία με αποδεδειγμένη μαχητική αξία και ενσωματώνει το retex του γαλλικού ναυτικού που βασίζεται στην επιχειρησιακή επιτυχία των γαλλικών FREMM (βραβεία Hook'em που απονέμονται από τον 6ο Στόλο του Ναυτικού των ΗΠΑ στις γαλλικές FREMM 3 συνεχή χρόνια (2020, 2021, 2022), ασκήσεις Formidable SHIELD 2019 και 2023, στις οποίες οι γαλλικές FREMM διακρίθηκαν εκτοξεύοντας Aster εναντίον εξαιρετικά περίπλοκων στόχων + με «αποδεδειγμένες πολεμικές» ικανότητες στην Ερυθρά Θάλασσα αυτήν τη στιγμή, κατά βαλλιστικών πυραύλων και drones). Το σύστημα μάχης SETIS της Naval Group, το οποίο εξοπλίζει επίσης τις FDI σε αναβαθμισμένη έκδοση, είναι SEA/COMBAT PROVEN. H FDI διατηρεί τις υπερσύγχρονες δυνατότητες των γαλλικών FREMM, αλλά φέρνει στο τραπέζι συστήματα νέας γενιάς για την καλύτερη αντιμετώπιση μελλοντικών απειλών, όπως το ραντάρ Sea Fire (Thales).
- Από την πλευρά του Γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού, ο κυβερνήτης της FDI FR 1 έχει διοριστεί εδώ και πολύ καιρό και έχει πλέον έδρα στη Λοριάν από τον Σεπτέμβριο του 2022. Το πλήρωμα ολοκληρώνει αυτήν τη στιγμή την εκπαίδευσή του προετοιμάζοντας να αναλάβει τη διοίκηση του σκάφους στα τέλη της άνοιξης. Πράγματι, είναι το πλήρωμα που θα είναι υπεύθυνο για το σκάφος και κατά τη διάρκεια των δοκιμών στη θάλασσα.