Στα μέσα του Ψυχρού Πολέμου, η αμερικανική πολεμική αεροπορία ανέπτυξε ένα θωρακισμένο, αντιαρματικό αεροσκάφος, το Fairchild A-10A Thunderbolt II. Το βασικό όπλο του αεροσκάφους ήταν το GAU-8/A Avenger πυροβόλο με κυλίνδρους 30 χιλιοστών, ικανό να καταστρέψει κάθε όχημα, συμπεριλαμβανομένων τεθωρακισμένων οχημάτων κάθε κράτους του Συμφώνου της Βαρσοβίας αλλά και συμμάχων τους.
Τα αεροσκάφη χρησιμοποιήθηκαν για πρώτη φορά στην Επιχείρηση Desert Storm στο Ιράκ, το 1991.
Το τέλος της καριέρας του;
Από το 2010, υπάρχουν αρκετές πολιτικές διαμάχες που αφορούν το τέλος της καριέρας του A-10A. Οι υποστηρικτές αυτής της άποψης προωθούν την αντικατάστασή του από drones ή από το F-35, αφού το A-10A είναι αρκετά παλιό. Το αεροσκάφος έχει χάσει το κύρος του στην Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ συγκρίνοντάς το με τα αεροσκάφη νεότερων γενιών.
Λόγω της προβληματικής του ανάπτυξης και της καθυστέρησής του, το F-35A δεν κατάφερε ποτέ να αντικαταστήσει το A-10 ολοκληρωτικά. Αναφορές επίσης δείχνουν πως το κόστος λειτουργίας του A-10 είναι 6 φορές μικρότερο από αυτό του F-35.
Η λύση
Μιας και αποφασίστηκε να μην αποσυρθούν όλα τα A-10, τα αεροσκάφη αναβαθμίστηκαν σε στάδια. Το 2005, τα A-10A βελτιώθηκαν με μοντέρνες τεχνολογίες και μετατράπηκαν στην έκδοση A-10C. Κάποιες από τις βελτιώσεις περιλάμβαναν μοντέρνο πιλοτήριο και την δυνατότητα να κουβαλήσουν όπλα ακριβείας. Από το 2008, τα A-10 λαμβάνουν νέα φτερά για να ενισχυθεί η δομή του αεροσκάφους και να επεκταθεί η μακροζωία του πέρα του 2030.
Τα σημερινά A-10C λαμβάνουν την Suite 10 αναβάθμιση, η οποία επιτρέπει στον πιλότο να εμπλακεί με πολλαπλούς στόχους ταυτόχρονα, με τρία διαφορετικά πυρομαχικά. Η βελτίωση αυτή, η οποία αποτελεί την μεγαλύτερη από το 2005, ενδέχεται να κάνεις διαθέσιμους τους AGR-20 APKWS πυραύλους ακριβείας και τις κατευθυνόμενες βόμβες GBU-31. Τα ηλεκτρονικά του αεροσκάφος και αυτά έχουν βελτιωθεί με αυξημένη αντίσταση σε jamming (μπλοκάρισμα) του GPS, 3D ήχο και την εισαγωγή υψηλής ανάλυσης οθονών. Τα τελευταία αεροσκάφη που λαμβάνουν αυτήν την αναβάθμιση θα παραδοθούν σύντομα.
Η λίστα βελτιώσεων δεν έχει τελειωμό, αφού η Suite 11 αναβάθμιση βρίσκεται υπό ανάπτυξη και αναμένεται να ξεκινήσει τα επόμενα χρόνια. Ωστόσο, δεν σκοπεύεται να γίνει κάποια αλλαγή στον κινητήρα του A-10C, ο οποίος φτάνει τα 675 χλμ/ώρα σε απόσταση 1,287 χιλιομέτρων με οπλισμό 7,2 τόνων. Ο διάδοχος του, F-35 δεν έχει γίνει ακόμη πλήρη λειτουργικός, και το κόστος του σίγουρα δεν θα γίνει χαμηλότερο από το A-10.