Σήμερα η χώρα μας διαθέτει τέσσερις τύπους μαχητικών F-16, πολλά από τα οποία, μεταξύ τους δεν μπορούν ν’ ανταλλάξουν πληροφορίες που αφορούν το τακτικό πεδίο. Ο κάθε τύπος αεροσκάφους είναι διαφορετικός, και επιπλέον, όλες αυτές οι επιδόσεις εξαρτώνται από τα συγκεκριμένα οπλικά συστήματα που μεταφέρει τη συγκεκριμένη στιγμή. Πρέπει να βλέπουμε το αεροσκάφος, σαν μια πλατφόρμα μεταφοράς οπλικών συστημάτων αλλά και μια πλατφόρμα με διάφορα ηλεκτρονικά συστήματα, (αυτοπροστασίας, παρεμβολών, ανίχνευσης, ραντάρ, στοχοποίησης).
Τα γαλλικά μαχητικά αεροσκάφη 4ης γενιάς, Ντασσό Ραφάλ (Dassault Rafale), είναι αεροσκάφη των ένοπλων δυνάμεων όπου μπορούν να μεταφέρουν μεγάλη ποσότητα όπλων τα οποία δεν μπορεί να μεταφέρει το F16. Διαθέτουν πιο εξελιγμένο ραντάρ, αντλεί στοιχεία από το ραντάρ που βρίσκεται στο έδαφος, στοιχεία από ιπτάμενα ραντάρ, στοιχεία από άλλα αεροπλάνα, μεταφέρει στοιχεία και θέσεις του εχθρού χωρίς να χρειάζεται η άμεση επικοινωνία.
Αυτό που λέμε αεροσκάφος, είναι ένα σύνολο ή μάλλον καλύτερα η απόδοση του αεροσκάφους, είναι ένα αποτέλεσμα συνεργασίας 20-30 βασικών υποσυστημάτων. Αυτό που έχει σημασία να γνωρίζουμε, είναι ότι το Rafale είναι δικινητήριο αεροσκάφος, έχει δηλαδή, δύο κινητήρες, σε αντίθεση με το F-16 και το μιράζ 2000 που έχουν ένα κινητήρα.
Όλες αυτές οι δυνατότητες σε συνεργασία και με άλλα αεροσκάφη, πλοία και συστήματα είναι αυτές που κατά πάσα πιθανότητα, θα επιφέρουν και το επιθυμητό αποτέλεσμα σε μια σύγκρουση. Οι καθημερινές παραβιάσεις και οι κλειστές αερομαχίες που λαμβάνουν χώρα στο Αιγαίο, σε μια ενδεχόμενη σύγκρουση, κατά πάσα πιθανότητα, η εκτόξευση των βλημάτων κρούσης θα γίνει από μεγάλες αποστάσεις, πέραν της οπτικής επαφής, από αεροσκάφη και πιλότους που ποτέ δεν θα συναντηθούν ή ειδωθούν στους αιθέρες.
Κατά συνέπεια, διάφοροι παράγοντες, όπως η επίγνωση της τακτικής κατάστασης, η έγκαιρη αναγνώριση των εχθρικών στόχων, η μη αποκάλυψή μας (ικανότητες stealth αλλά και παθητική λειτουργία του radar), το βεληνεκές των βλημάτων κρούσης, θα κρίνουν μάλλον το αποτέλεσμα. Κανένα αεροσκάφος δεν πετάει μόνο του, είναι εντεταγμένο σε ένα δικτυοκεντρικό περιβάλλον και η καλύτερη αξιοποίηση αυτού του χώρου, λόγω φορέα (αεροσκαφών), μεταφερόμενων συστημάτων, εκπαίδευσης πιλότων, ορθής τακτικής και δόγματος, λοιπών συνεργαζόμενων μέσων θα δώσουν την νίκη.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Το Rafale, είναι Γαλλικό δικινητήριο μαχητικό αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων. Το αεροσκάφος είναι επιχειρησιακό με τη Γαλλική Πολεμική Αεροπορία και το Γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό, σε ρόλους αεροπορικής υπεροχής και κρούσεως, ενώ έχουν αποκτηθεί από Ινδία, Αίγυπτο και Κατάρ. Η ύπαρξη 2 κινητήρων, προσφέρει τη δυνατότητα μεταφοράς ενισχυμένου φορτίου, σε σχέση με τα λοιπά αεροσκάφη και δη τα μονοκινητήρια, όπως το F-16. Λόγω του συνδυασμού πτέρυγας τύπου Δέλτα και των πτερυγίων ελιγμών ( canards ), έχει εξαιρετική ευελιξία και παράλληλα διατηρεί τη σταθερότητα κατά τη διάρκεια της πτήσης. Μπορεί να απογειωθεί από μικρούς αεροδιαδρόμους, της τάξης των 400 μέτρων, όπως επίσης και από αεροπλανοφόρα.
Αν και δεν μπορεί να χαρακτηριστεί stealth, το Rafale έχει σχεδιαστεί από απόψεως σχήματος και υλικών κατασκευής, ώστε να έχει όσο το δυνατόν χαμηλότερο ίχνος ραντάρ. Τμήμα της σχεδίασης αυτής, αποτελεί το σύστημα αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου SPECTRA της εταιρείας Thales. Η κατηγοριοποίηση της τεχνολογίας, που χρησιμοποιείται ως άκρως απόρρητη και η άρνηση της Thales να επιτρέψει τη χρήση του σε άλλα αεροσκάφη, έχει προκαλέσει την ανάπτυξη φημολογίας ότι το σύστημα, χρησιμοποιεί τεχνολογία ενεργής ακύρωσης για να εξουδετερώνει τα εισερχόμενα σήματα ραντάρ.
Το αεροσκάφος φέρει το ραντάρ RBE2 της Thales, το οποίο είναι ικανό να ιχνηλατεί ταυτόχρονα πολλαπλούς στόχους στον αέρα. Παράλληλα, μπορεί να δημιουργεί τρισδιάστατους χάρτες εδάφους, για πλοήγηση ή στοχοποίηση σε πραγματικό χρόνο. Επίσης, εάν απαιτείται από την αποστολή, το Rafale έχει την ικανότητα να ιχνηλατήσει ένα στόχο και να εξαπολύσει πύραυλο αέρος-αέρος, χωρίς να χρειαστεί να αποκαλύψει τη θέση του, χάρη στο σύστημα OSF της Thales. Το συγκεκριμένο σύστημα, είναι πλήρως ενσωματωμένο στο αεροσκάφος και λειτουργεί με τεχνολογία υπέρυθρης ακτινοβολίας.
ΒΑΣΙΚΟ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑ:
Είναι οι δυνατότητες που προσφέρει το δικινητήριο αεροσκάφος μαχητικού, τις οποίες, δεν τις έχουν ούτε κατά προσέγγιση τα Mirage 2000-5Mk ή τα F-16C/D Block 70 που θα αποκτήσει μελλοντικά η Πολεμική Αεροπορία. Αυτό σημαίνει, πως μπορεί να εκτελεί ταυτόχρονα αποστολές διαφορετικού τύπου, όπως εναέριας υπεροχής, κρούσης, αναγνώρισης κλπ. Φέρει συνδυασμό πτέρυγας τύπου Δέλτα και πτερυγίων ελιγμών (canards), κάτι που του δίνει εξαιρετική ευελιξία και παράλληλα διατηρεί τη σταθερότητα κατά τη διάρκεια της πτήσης.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του Rafale, ακολουθούν την πεπατημένη για τα σύγχρονα μαχητικά. Καθοδηγούμενο από ένα σύστημα ελέγχου το οποίο χρησιμοποιεί την τεχνολογία fly-by-wire τριών ψηφιακών διαύλων και ενός αναλογικού, επιτρέπεται στο αεροσκάφος να είναι αεροδυναμικά ασταθές, για να πετυχαίνει τη μέγιστη δυνατή εξελιξιμότητα. Τα όρια επιταχύνσεων του αεροσκάφους είναι +9g/-3.2g.
Αλλάζει η ισορροπία ισχύος με την προμήθειά των Rafale;
Η ισορροπία ισχύος συνήθως δεν μεταβάλλεται δραματικά, μόνο και μόνο με την προμήθεια ενός κυρίου υλικού, όσες δυνατότητες και αν αυτό έχει. Είναι όμως αλήθεια, ότι η Πολεμική Αεροπορία εξοπλισμένη με RAFALE & F16 BLOCK 70/VIPER σε συνδυασμό με τα ανάλογα οπλικά συστήματα, θα έχει αποκτήσει σημαντικές ικανότητες έναντι μιας τουρκικής δύναμης έστω και με διπλάσιο αριθμό F-16 έστω αναβαθμισμένων σε block 50+. Η χρήση του METEOR, θα δώσει το πλεονέκτημα της προσβολής των τουρκικών αεροσκαφών, από μεγαλύτερη απόσταση ενώ τα ελληνικά αεροσκάφη δεν θα έχουν μπει στην ακτίνα των τουρκικών AMRAAM.
Καίριο ερώτημα είναι η απόκτηση F-35 από την Τουρκία.
Να επισημάνουμε ότι η Πολεμική Αεροπορία, θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί μια πανσπερμία τύπων αεροσκαφών (F16, VIPER, BLOCK 30/40/50, F4, MIRAGE 2000-5) με πιθανή την ένταξη των F35 που φυσικά αποτελούν και τον βέλτιστο συνδυασμό χρήσης με τα F16/ VIPER. Συνοπτικά, δεν θα υπάρξει δραματική μεταβολή της ισορροπίας ισχύος, με την προμήθεια 18-20 RAFALE, αλλά σίγουρα θα υπάρξει μια σημαντική ενίσχυση των δυνατοτήτων της Πολεμικής Αεροπορίας, σε σύντομο χρονικό διάστημα (12-18 μηνών) που θα αναγκάσει την Τουρκία να προβεί σε διορθωτικές ενέργειες ή να επιταχύνει τυχόν ριψοκίνδυνες αποφάσεις που σχεδιάζει.
F-35 ή Rafale;
Το F-35 έχει δημιουργηθεί για να καταστρέφει αντιαεροπορικά συστήματα όπως το S-400, είναι το αεροσκάφος της πρώτη μέρας του πολέμου, που θα καταστρέψει τα εχθρικά συστήματα αεράμυνας, τα ραντάρ, τα κέντρα επιχειρήσεων και διοίκησης, θα έχει παραλύσει τις επικοινωνίες, και θα ανοίξει τον δρόμο στα υπόλοιπα αεροσκάφη, 4ης γενιάς, να «αποτελειώσουν» τον αντίπαλο.
Αξίζει να σημειωθεί, πως και η Γαλλική Αεροπορία έχει στα επιχειρησιακά της σχέδια αντιμετώπιση απειλών, όπως προηγμένα αντιαεροπορικά συστήματα όπως το S-300 και το S-400.
Πώς μπορεί να γίνει αυτό με το Rafale;
Καταρχάς, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως το Rafale, και ειδικά τα F3R και F4 έχουν ειδικές πινελιές stealth, και πιστεύεται πως το ίχνος που δίνουν στα εχθρικά ραντάρ είναι εξαιρετικά μικρό. Αυτό φυσικά, δεν σημαίνει πως έχει τις επιδόσεις ενός F-35 απέναντι σε σκληρές αεράμυνες, ούτε όμως πως δεν θα καταφέρει να επιτελέσει την αποστολή του.
Επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε, πως το Rafale δεν είναι συμβατό με τα περισσότερα όπλα που αυτή την στιγμή διαθέτει το ελληνικό οπλοστάσιο. Σημειώνουμε όμως, πως αυτά τα όπλα μέχρι την παραλαβή του αεροσκάφους θα εξοπλίζουν τα ελληνικά F-16V. Η Ελληνική πολεμική αεροπορία, θα πρέπει να συνεχίσει να διατηρεί οπλικά συστήματα για δυο διαφορετικούς τύπους μαχητικών, με ότι σημαίνει αυτό για την λογιστική της υποστήριξη.
Οι δυνατότητες των μαχητικών από μόνες τους φυσικά δεν σημαίνουν απολύτως τίποτα, αν δεν συνοδευτούν από τα κατάλληλα όπλα. Μόνο η Γαλλία αποδεσμεύει προς την Ελλάδα. Αντίστοιχα των METEOR, MICA NG, SCALP-EG, Exocet AM-39, HUMMER, όπλα που θα μπορούσαν να μας αποδεσμεύσουν και οι ΗΠΑ, μαζί με δικινητήρια μαχητικά όπως το F-15EX, το Super Hornet Block III και φυσικά και το 5ης γενιάς, χαρακτηριστικών stealth, F-35A. Αυτό που θα αντιτείνουμε όμως, είναι ότι η Μοίρα των Rafale θα λειτουργήσει ως πολλαπλασιαστής ισχύος και για τα 24 Mirage 2000-5Mk.2 της 331 Μοίρας. Το πρόγραμμα αναβάθμισης των F16 θα καθυστερήσει να ολοκληρωθεί , ίσως ολοκληρωθεί με το τελευταίο αεροσκάφος το 2027.
Το να έχεις αυτά τα αεροσκάφη στα χέρια σου τους επόμενους μήνες είναι ένα μεγάλο ατού. Προσέξτε όμως, μπορεί το αεροσκάφος να φτάσει στην Ελλάδα σε δυο μήνες άλλα για να γίνει η αξιοποίηση του θέλουμε από 12 έως 18 μήνες, θα πρέπει να καταβληθεί πολύ μεγάλη προσπάθεια γιατί είναι τα θέματα των υποδομών, τα θέματα της εκπαίδευσης των πιλότων, τα θέματα της ένταξης στο ενιαίο τακτικό δόγμα της αεροπορίας, αεροσκάφος λίγο διαφορετικής σχεδίασης με όπλα που δεν είναι όλα συμβατά με αυτά που έχουμε, για διάφορους λόγους δεν είναι πάντα συμβατά για να γίνουν συμβατά πρέπει να ξοδέψεις πάρα πολλά.
Άρα, θα πρέπει να περιμένουμε ότι με τα Rafale, είμαστε κυρίαρχοι της Μεσογείου και ότι δημιουργείται μια ποιοτική διαφορά και μάλιστα με το βλήμα το Meteor, που έχει ένα βεληνεκές περίπου 150 χλμ, τα τουρκικά F16 θα έχουν το δικό τους το βλήμα που το έχουμε και εμείς για βεληνεκές 100 χλμ, δημιουργείται λοιπόν μια υπεροχή 50 χλμ.