Γνωστό αμερικανικό ινστιτούτο αναφέρει για την άποψη των Ελλήνων σχετικά με το Ισλάμ και τους Μουσουλμάνους, τονίζοντας ότι όσο πιο πολλοί εισέρχονται στην χώρα ως μετανάστες, τόσο πιο εχθρικοί γίνονται οι Έλληνες.
“Το χάσμα μεταξύ της κατανόησης του Ισλάμ στη θεωρία και στην πράξη είναι μεγάλο και ενδεικτικό.
Με βάση τα ευρήματα μιας πρόσφατης μελέτης, το τι σκέφτονται οι δυτικοί λαοί για το Ισλάμ όταν βασίζονται σε διάφορες πηγές πληροφοριών (τα ΜΜΕ, την πολιτική «ελίτ» κ.λπ.) είναι πολύ διαφορετικό από αυτό που σκέφτονται για το Ισλάμ αφού το βιώσουν προσωπικά.
Σύμφωνα με την έκθεση: το 2009, η Public Issue είχε διερευνήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, τις στάσεις των Ελλήνων απέναντι στο Ισλάμ, τις κοινωνικές αντιλήψεις για τις έννοιες και τα σύμβολα που συνδέονται με την ισλαμική θρησκεία, τον βαθμό γνώσης και εξοικείωσης των πολιτών με την ισλαμική παράδοση, καθώς και καθώς οι υπάρχουσες κοινωνικές πεποιθήσεις σχετικά με τις σχέσεις Ισλάμ-Δύσης και Ισλάμ-Ελλάδας.
Η μελέτη βρήκε μια δραματική μετατόπιση απόψεων μεταξύ των Ελλήνων μεταξύ του 2009, όταν οι μουσουλμάνοι στην Ελλάδα ήταν λίγοι, ( και η ελληνική γνώμη για το Ισλάμ ήταν θεωρητική) με το 2023, όταν πολυπληθείς μεταναστευτικοί πληθυσμοί άρχισαν να αποβιβάζονται ή να διέρχονται από την Ελλάδα το 2016.
Η ελληνική κοινή γνώμη γίνεται πιο εχθρική
Τώρα αφού η ελληνική κοινωνία βίωσε το Ισλάμ από πρώτο χέρι, «αντιμετωπίζει τον μουσουλμανικό κόσμο σαφώς πιο αρνητικά ή ακόμη και εχθρικά», αναφέρει η έκθεση.
Για παράδειγμα, το 2009, περισσότεροι από 5 στους 10 Έλληνες είχαν ουδέτερη στάση απέναντι στις παραδοσιακές έννοιες και σύμβολα του ισλαμικού κόσμου, δηλώνοντας ότι δεν έχουν «ούτε θετική ούτε αρνητική εντύπωση» για λέξεις που σχετίζονται με το Ισλάμ
Αν μόνο το 23 τοις εκατό των Ελλήνων που ερωτήθηκαν συσχέτισαν αυτή τη λέξη με αρνητικά συναισθήματα το 2009, μέχρι το 2023 ο αριθμός αυτός είχε υπερδιπλασιαστεί και έφτασε το 59 τοις εκατό των Ελλήνων, οι οποίοι συσχετίζουν αρνητικά τη λέξη «Ισλάμ».
Παρόμοιες λέξεις, όπως «Άραβες», «Μουσουλμάνοι», «Κοράνι», «Προφήτης Μωάμεθ» και «τζαμί» έχουν επίσης πιο αρνητικές αντιδράσεις για τους Έλληνες πιο πολύ από ό,τι το 2009.
Οι μεταναστευτικές ροές από το 2016 άλλαξαν τα πάντα
Από το 2016, οι Έλληνες είχαν μια μεγάλη γεύση από το Ισλάμ, που οδήγησε σε μια «έκρηξη εγκλήματος στην Ελλάδα αφού το 55% των κρατουμένων είναι μετανάστες», σύμφωνα με μια άλλη πρόσφατη έκθεση.
Εκτός από τη μαζική άνοδο της γενικής εγκληματικότητας, το μίσος των Ελλήνων αφορά την διαμάχη του Ισλάμ εναντίον του Χριστιανισμού, και αυτό είναι ιδιαίτερα απτό.
Όπως συζητήθηκε σε αυτό το άρθρο του 2022, υπήρξαν 2.339 περιστατικά βεβηλώσεων εκκλησιών στην Ελλάδα μεταξύ 2015 και 2020, όταν η Ελλάδα, που θεωρείται η ανατολική πύλη της Ευρώπης, πλημμύρισε από μετανάστες από τον ισλαμικό κόσμο.
Μια έκθεση διαπίστωσε «συσχέτιση μεταξύ της αύξησης της παράνομης μετανάστευσης και των περιστατικών επιθέσεων σε ελληνορθόδοξους θρησκευτικούς ναούς και θρησκευτικούς χώρους κατά την πενταετία που σημειώθηκαν κατά την κορύφωση της μεταναστευτικής κρίσης».
Τα συγκεκριμένα παραδείγματα πολλά. Το 2016 ο Ναός των Αγίων Πάντων στην Καλλιθέα κοντά στην Αθήνα πυρπολήθηκε από «αραβόφωνους».
Τον Απρίλιο του 2021, μουσουλμάνοι μετανάστες μπήκαν και βεβήλωσαν τελείως μια μικρή εκκλησία.
Περήφανοι για το έργο τους, βιντεοσκόπησαν επίσης τμήματα του βανδαλισμού και το ανέβασαν στο TikTok.
Πριν αφαιρεθεί, το βίντεο έδειχνε έναν γυμνό μετανάστη να χορεύει με ραπ μουσική καθώς περπατά προς και μέσα στην εκκλησία.
Το επόμενο βίντεο δείχνει τα επακόλουθα: καταστροφή στο εσωτερικό της εκκλησίας, με θρυμματισμένες εικόνες και άλλα.
Το 2020, μουσουλμάνοι μετανάστες λεηλάτησαν και μετέτρεψαν μια άλλη εκκλησία σε προσωπική τους τουαλέτα.
«Η μυρωδιά μέσα ήταν αφόρητη», είπε ένας ντόπιος της εκκλησίας της Αγίας Αικατερίνης στη Μόρια, μια μικρή πόλη στο νησί της Λέσβου, η οποία ήταν κατακλυσμένη από μετανάστες που είχαν φτάσει μέσω Τουρκίας.
Η έκθεση του 2020 προσθέτει ότι: “Αυτό είναι μόνο το τελευταίο περιστατικό... Δεν έχει γίνει εξαιρετικά σύνηθες να βανδαλίζονται ελληνορθόδοξες εκκλησίες και να επιτίθενται από λαθρομετανάστες στη Λέσβο.
Ως βαθιά θρησκευόμενη κοινωνία, αυτές οι επιθέσεις σε εκκλησίες είναι συγκλονιστικές για τον ελληνικό λαό και θέτει το ερώτημα εάν αυτοί οι παράνομοι μετανάστες που αναζητούν μια νέα ζωή στην Ευρώπη είναι πρόθυμοι να ενσωματωθούν και να συμμορφωθούν με τους κανόνες και τις αξίες των νέων χωρών τους.
Στην πραγματικότητα, οι Έλληνες της Λέσβου είναι παραδειγματικοί της αλλαγής που συντελείται στην Ελλάδα.
Αυτές οι συνεχιζόμενες επιθέσεις οδήγησαν τελικά τους κατοίκους της Λέσβου, οι οποίοι προτάθηκαν για το Νόμπελ Ειρήνης το 2016, να απογοητεύονται ολοένα και περισσότερο από την ανεπίλυτη κατάσταση που περιόρισε και άλλαξε τη ζωή τους, καθώς δεν αισθάνονταν πλέον ασφαλείς.
Είναι περαιτέρω συνεπές και ενδεικτικό ότι οι Έλληνες που συμμετείχαν σε δημοσκόπηση το 2023 είχαν μεγαλύτερη αντιπάθεια για τους μετανάστες από εκείνα τα μουσουλμανικά έθνη που φημίζονται για τις «ριζοσπαστικές» τάσεις τους, με το Πακιστάν και το Αφγανιστάν να είναι στην κορυφή της λίστας.
Χωρίς αμφιβολία, οι μετανάστες από εκείνα τα έθνη, όπου οι χριστιανοί και άλλοι «άπιστοι» αντιμετωπίζονται ως υπάνθρωποι και χειρότερα, έχουν αφήσει μια ιδιαίτερα άσχημη εντύπωση.
Αν αυτή είναι η Ελλάδα, τι άλλο θα χρειαστεί να βιώσει η Δυτική Ευρώπη αν αρχίσει να έχει τις ίδιες, μετριοπαθείς αμφιβολίες για το Ισλάμ;
Ταυτόχρονα, είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι αυτές οι αλλαγές δεν είναι τόσο δραματικές όσο θα περίμενε κανείς.
Για αρχή, θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η Ελλάδα δεν είναι ένα οποιοδήποτε δυτικό έθνος.
Λόγω της εγγύτητας της με τον μουσουλμανικό κόσμο, έχει φρικτές εμπειρίες αιώνων με το Ισλάμ, ειδικά με το πρόσχημα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
Ως εκ τούτου, ο μέσος Έλληνας είχε πάντα μια πιο αρνητική άποψη για το Ισλάμ σε σύγκριση με τον μέσο Δυτικοευρωπαίο ή Αμερικανό.
Ακόμη και το 2009, το 67 τοις εκατό των Ελλήνων πίστευαν ότι υπήρχε μια «σύγκρουση πολιτισμών» μεταξύ Χριστιανισμού και Ισλάμ.
Εν ολίγοις, παρόλο που η κοινή γνώμη για το Ισλάμ μεταβάλλεται αρνητικά, αυτές οι αλλαγές δεν είναι τόσο έντονες όσο θα περίμενε κανείς, υπογραμμίζοντας τη δύναμη κατήχησης των γενεών.
Με άλλα λόγια, η αφηρημένη θεωρία που κατοχυρώνεται από την αντίληψη ότι το Ισλάμ είναι η κατά τα άλλα για πάντα "παρεξηγημένη" θρησκεία κ.λπ. εξακολουθεί να ασκεί επιρροή.
Η πρόσφατη δημοσκόπηση διαπίστωσε, για παράδειγμα, ότι «το ποσοστό των πολιτών που αποδέχονται ότι υπάρχει «ισλαμικός κίνδυνος» έχει αυξηθεί από 27% το 2009 σε 39% σήμερα (+12%)».
Αν αυτή είναι η Ελλάδα, τι άλλο θα χρειαστεί να βιώσει η Δυτική Ευρώπη για να αρχίσει να έχει τις ίδιες, μετριοπαθείς αμφιβολίες για το Ισλάμ;”, καταλήγει το ίδιο.