Όπως αναφέρει το ypodomes.com, για το συγκεκριμένο πρότζεκτ έχουν γραφτεί πολλά και έχουν ακουστεί πολλές απόψεις. Ο κυριότερος αρνητής του έργου φέρεται να είναι οι ΗΠΑ. Πολλές φορές αξιωματούχοι, επίσημα και ανεπίσημα, έχουν εκφράσει την αντίθεση τους στην υλοποίηση του έργου. Μάλιστα, η υφυπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Βικτόρια Νούλαντ είχε δηλώσει ότι θα απομακρυνθούν από έναν αγωγό που είναι “βαρύς”, ακριβός και θα χρειαστούν δέκα χρόνια να κατασκευαστεί.
Στην αντίπερα όχθη και με κάθε επισημότητα, ευρωπαίοι αξιωματούχοι, εκφράζουν την επιθυμία τους να μπει το έργο σε τροχιά κατασκευής. Σε κάθε ευκαιρία δηλώνουν εμφατικά πως ο αγωγός θα ολοκληρωθεί και θα προσφέρει μια τεράστια λύση στην Ευρώπη όσον αφορά τον εφοδιασμό φυσικού αερίου.
Η πιο πρόσφατη και ιδιαίτερα αισιόδοξη τοποθέτηση, είναι αυτή του αξιωματούχου της ΕΝΙ, Γκουίντο Μπρούσκο. Σύμφωνα με το Reuters, ο Chief Operating Officer της ΕΝΙ δήλωσε πως ο αγωγός EastMed θα έχει ολοκληρωθεί πλήρως μέχρι το 2025. Μια δήλωση που φαίνεται αρκετά αισιόδοξη αλλά αποδεικνύει την αποφασιστικότητα που υπάρχει στους κόλπους της Ευρώπης για την περάτωση του έργου.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο υπάρχουν και κινήσεις από ελληνικής πλευράς για το θέμα του αγωγού. Η πιο πρόσφατη αφορά την απόφαση της ΡΑΕ να αναθέσει σε εταιρεία οικονομικών και ενεργειακών συμβούλων την εκπόνηση μελέτης, σχετικά με μια σειρά δεδομένων που περιλαμβάνει το πρότζεκτ.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Αρχής, η σύμβαση με την εταιρεία οικονομικών και ενεργειακών συμβούλων, VIS ECONOMY & ENERGY CONSULTANTS προβλέπει την εκπόνηση μελέτης σχετικά με:
-Την καταγραφή του υφιστάμενου ρυθμιστικού πλαισίου για τις αγορές φυσικού αερίου για τις χώρες του EastMed Gas και ανάλυση SWOT για κάθε χώρα.
-Την ανασκόπηση της Ευρωπαϊκής πρακτικής για τον υπολογισμό μεσοσταθμικού κόστους κεφαλαίου.
-Την ανάπτυξη εγχειριδίου αξιολόγησης των προγραμμάτων ανάπτυξης των συστημάτων/δικτύων μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου».
Η ανάλυση SWOT, είναι ένα εργαλείο στρατηγικού σχεδιασμού που χρησιμοποιείται για την ανάλυση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος ενός πρότζεκτ. Οι επενδυτές το χρησιμοποιούν για λάβουν μια απόφαση σχετικά με τους στόχους του έργου και την επίτευξή τους.
Το εργαλείο αξιολογεί τα δυνατά και αδύναμα σημεία μιας επένδυσης, τις ευκαιρίες που διαγράφονται και τις απειλές που παραμονεύουν.
Στις 10 Ιουνίου 2022 ο ανεξάρτητος φορέας διαχείρισης κινδύνου DNV, με έκθεση του επιβεβαίωση περαιτέρω την σκοπιμότητα του αγωγού, με βάση της αξιολόγηση που πραγματοποίησε στα έγγραφα μηχανικού σχεδιασμού και στις έρευνες που παρέχονται από τον φορέα υλοποίησης IGI Poseidon S.A.
Σε ανακοίνωση του ο φορέας τονίζει πως, με αυτήν την αξιολόγηση επιβεβαιώνεται η τεχνική ωριμότητα του έργου.
Πράσινο φως του ΥΠΕΝ
Στο ίδιο μήκος κύματος και το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που στις αρχές της Άνοιξης, γνωμοδότησε θετικά για το έργο της κατασκευής και λειτουργίας του Αγωγού Φυσικού Αερίου East Med.
Το ΥΠΕΝ έδωσε το ΟΚ σχετικά με την προτεινόμενη λύση που περιγράφεται και αποτυπώνεται στον φάκελο ΠΠΠΑ.
Οι Μελέτες Προκαταρκτικού Προσδιορισμού Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων (ΠΠΠΑ) μπορεί να ζητηθούν από το φορέα που σχεδιάζει ένα έργο , πριν τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ). Σε αυτό το πλαίσιο ο φορέας έχει τη δυνατότητα να ανοίξει δημόσιο διάλογο για τις ενδεχόμενες κύριες περιβαλλοντικές επιπτώσεις του έργου.
Ταυτότητα έργου
Η υποδομή προωθείται από την IGI Poseidon, στην οποία συμμετέχουν η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison. Ο αγωγός θα συνδέει Ισραήλ-Κύπρο-Ελλάδα και έχει ως στόχο να εκμεταλλευτεί τα κοιτάσματα της Νοτιανατολικής Μεσογείου (θάλασσα της Λεβαντίνης).
Σύμφωνα με τα σχέδιο, ο αγωγός θα έχει μήκος περίπου 2.000 χλμ, εκ των οποίων περισσότερα από 1.400 είναι υποθαλάσσια. Πρόκειται να συνδέει το Ισραήλ, την Κύπρο και την Ελλάδα , καταλήγοντας στην Ιταλία, και ο συνολικός προϋπολογισμός του αναμένεται να ξεπεράσει το 1,2 δισ. ευρώ.
Στην ελληνική επικράτεια πρόκειται να περάσει από την Κρήτη και Νοτιοανατολική Πελοπόννησο, όπου στην συνέχεια θα διασχίσει για περίπου 600 χλμ την ελληνική ηπειρωτική χώρα, για να φτάσει στην Ιταλία μέσω του υποθαλάσσιου τμήματος του αγωγού ΠΟΣΕΙΔΩΝ, μήκους περίπου 210 χλμ.
Το υποθαλάσσιο τμήμα του έργου περιλαμβάνει δύο αγωγούς με μέση απόσταση μεταξύ τους 100 μέτρα.
Ειδικότερα: Το τμήμα (Κύπρος – Κρήτη) θα έχει συνολικό μήκος περίπου 690 χλμ, εκ των οποίων περίπου 400 χλμ βρίσκονται εντός της Ελληνικής επικράτειας, και μεταφορική ικανότητα 11 δισ κ.μ./έτος .
Το άλλο τμήμα (Κύπρος – Κρήτη) θα έχει συνολικό μήκος περίπου 740 χλμ, και μεταφορική ικανότητα 10 δισ κ.μ./έτος.
Η συνολική μεταφορική ικανότητα του αγωγού φυσικού αερίου, θα ανέρχεται σε 21 δισ κ.μ. ανά έτος.