Ελληνοτουρκικά
Ενημερώθηκε στις:

Η ανάγκη για την επόμενη γενιά υποβρυχίων του ελληνικού στόλου και τα τρία με τις περισσότερες αναφορές στις συζητήσεις

Η πρόσφατη ελληνοτουρκική κρίση του 2020-2022 επιβεβαίωσε ότι η απόκτηση των υποβρυχίων της κλάσης «Παπανικολής» διατήρησε το πλεονέκτημα που είχε η Ελλάδα στα υποβρύχια, προκαλώντας και πάλι πονοκέφαλο στο τουρκικό επιτελείο.

Στην Τουρκία η κατάσταση αυτή προξένησε την ανάγκη στους γείτονες να «τρέξουν» προγράμματα σε μια προσπάθεια να αντισταθμίσουν και ίσως να προσπαθήσουν και να ξεπεράσουν την Ελλάδα.

Σε αυτό το πλαίσιο πριν λίγες ημέρες το τουρκικό υπουργείο Άμυνας γνωστοποίησε με ανάρτησή του στο Χ πως το τρίτο υποβρύχιο από τα συνολικά 6 που κατασκευάζονται σε συνεργασία με την Γερμανία, τοποθετήθηκε σε πλωτή δεξαμενή προκειμένου να ολοκληρωθούν οι εργασίες σε αυτό. Πρόκειται για το «Murat Reis» της κλάσης Reis που είναι αντίστοιχα των ελληνικών «Παπανικολής» και θα είναι επιχειρησιακό το 2025. Παράλληλα όπως έγινε γνωστό, ο πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στις επαφές που είχε με τον ισπανό πρωθυπουργό συζήτησε και για την υπόθεση απόκτησης ισπανικών υποβρυχίων

Στην Ελλάδα με το βάρος να έχει πέσει στην απόκτηση κυρίως μονάδων επιπέδου φρεγάτας, ήταν το δημοσίευμα στον Τύπο που στα τέλη Μαΐου σχετικά με την επιδίωξη της Τουρκίας να ανατρέψει το ελληνικό πλεονέκτημα που είχε ως αποτέλεσμα την αναφορά του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια στην ύπαρξη συζήτησης και στο ελληνικό επιτελείο για την επόμενη γενιά υποβρυχίων του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού: «Και επίσης θα συζητήσουμε, κατ΄ αρχήν γίνεται η συζήτηση στο Γενικό Επιτελείο, θα σας το πω και στην Επιτροπή Εξοπλιστικών – δεν είμαστε όμως ώριμοι για να το φέρουμε – και το ζήτημα της νέας γενιάς υποβρυχίων του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Είδα σήμερα στον Τύπο ότι απασχολείται ο ελληνικός Τύπος από τις τουρκικές επιλογές. Η Τουρκία πράγματι έχει μπει σε ένα μεγάλο κύκλο ναυπηγήσεων και αποκτήσεως υλικού, η Ελλάδα διεκδίκησε πάντοτε την υπεροχή στη θάλασσα, από γενέσεως του ελληνικού κράτους, οποτεδήποτε, υπό οποιαδήποτε μορφή, ακόμα και των κρατών-πόλεων της αρχαιότητος. Είναι προφανές, λοιπόν, ότι και το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό χρειάζεται έναν εκσυγχρονισμό».

Σε κάθε περίπτωση αν και η συζήτηση είναι ακόμα σε πολύ πρώιμο επίπεδο στους κόλπους της ηγεσίας του Πολεμικού Ναυτικού, ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν πως τρία είναι τα υποβρύχια που φαίνεται σε αυτή την πρώτη φάση να έχουν τις περισσότερες αναφορές.

Το ένα είναι το γαλλικής σχεδίασης και κατασκευής υποβρύχιο Scorpène, το οποίο έχει ήδη αποκτηθεί από την Χιλή, την Βραζιλία, την Μαλαισία και την Ινδία.
Πρόκειται για ένα υποβρύχιο που το κατασκευάζει η ίδια γαλλική εταιρεία που φτιάχνει αυτή την περίοδο τις φρεγάτες κλάσης «Κίμων» για την Ελλάδα και ως εκ τούτου υπάρχει ήδη ένας δίαυλος συνεχούς επικοινωνίας. Χαρακτηριστικό των καλών σχέσεων με την Γαλλία ήταν και η χθεσινή συνάντηση του Νίκου Δένδια με τον ομόλογό το Sébastien Lecornu, κατά την οποία συζητήθηκαν και η διοργάνωση του Συμποσίου Αμυντικής Καινοτομίας στην Ελλάδα το φθινόπωρο, με τιμώμενη χώρα τη Γαλλία.

Το δεύτερο υποβρύχιο είναι το Type 212 που κατασκευάζει η Γερμανία. Από την Γερμανία αποκτήσαμε και τα υποβρύχια «Παπανικολής» και αν μη τι άλλο η χώρα αυτή έχει μεγάλη παράδοση στα υποβρύχια, αλλά το γεγονός της συνεργασίας της με την Τουρκία για τα υποβρύχια της κλάσης «Reis», παρά την αναθεωρητική στάση της Άγκυρας δημιουργεί δεύτερες σκέψεις στην Αθήνα.

Το τρίτο υποβρύχιο που συγκεντρώνει τις περισσότερες αναφορές στις συζητήσεις είναι το σουηδικό A26 αλλά το υψηλό κόστος του δημιουργεί επίσης και πολλές δεύτερες σκέψεις.

Σε κάθε περίπτωση ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν πως και η υπόθεση των υποβρυχίων, σε συνάφεια πάντα και με τα στενά δημοσιονομικά πλαίσια, θα τρέξει με γοργούς ρυθμούς για τα ελληνικά δεδομένα και σύντομα θα υπάρξει και επίσημα η έναρξη συζητήσεων για το πιο θα είναι το επόμενο υποβρύχιο για τον ελληνικό στόλο.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ