Το πρωτότυπο τουρκικής κατασκευής αεροσκάφος ( το οποίο πιθανότατα κακώς αναφέρεται ως 5ης γενιάς) της Τουρκίας, KAAN, ολοκλήρωσε τη δεύτερη επιτυχημένη δοκιμαστική πτήση του.
Η είδηση ανακοινώθηκε από τον επικεφαλής της Εθνικής Υπηρεσίας Αμυντικής Βιομηχανίας, Χαλούκ Γκοργκούν, στις 6 Μαΐου 2024.
«Το εθνικό μας μαχητικό αεροσκάφος απογειώθηκε από τον διάδρομο στις 08.46 το πρωί, παρέμεινε στον αέρα για 14 λεπτά και έφτασε σε ύψος 10.000 ποδιών (3 χιλιόμετρα)», είπε ο Γκοργκούν στο X (πρώην Twitter.)
«Με σταθερά βήματα προς τη μαζική παραγωγή, οι ουρανοί μας είναι σε καλά χέρια χάρη στις τοπικές και εθνικές τεχνολογίες μας!», συνέχισε ο ίδιος.
Η παρθενική πτήση του αρχικού πρωτοτύπου πραγματοποιήθηκε στις 21 Φεβρουαρίου 2024. Ένα δεύτερο πρωτότυπο βρίσκεται επί του παρόντος υπό κατασκευή.
Οι Τούρκοι πλασάρουν το αεροσκάφος KAAN ως ένα μαχητικό αεροσκάφος 5ης γενιάς, σχεδιασμένο με χαρακτηριστικά χαμηλής παρατηρητικότητας
Η Άγκυρα σχεδιάζει έτσι ώστε το νέο αεροσκάφος της, να διαθέτει πυραύλους μέσα και έξω από την άτρακτο, να είναι εφοδιασμένο με ενεργό σύστημα ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA) και προηγμένες δυνατότητες σύνδεσης δεδομένων.
Αυτό όμως δεν είναι ακριβώς όλα τα χαρακτηριστικά ενός αεροσκάφους 5ης γενιάς;
Ο Έλληνας ειδικός Φ.Καραϊωσιφίδης, μιλώντας σε εκπομπή στην τηλεόραση είχε αναφέρει για τουρκικό αεροσκάφος: "Η Ν.Κορέα παρουσίασε το 2021, το δικό της μαχητικό αεροσκάφος, το οποίο αν το βάλετε δίπλα-δίπλα με το τουρκικό ΚΑΑΝ θα δείτε ότι είναι πανομοιότυπα.
Οι Νοτιοκορεάτες είναι σαφώς όμως πιο προηγμένοι από τους Τούρκους, σε όλους τους τομείς.
Οι Τούρκοι όπως όλα δείχνουν, θα τοποθετήσουν στο νέο τους μαχητικό κινητήρες από F-16 ( όπως και έγινε), ενώ η σχεδίαση του, η οποία οφείλεται στην Ν.Κορέα μας δείχνει ότι θα έχει πράγματα πάνω του εξαιρετικά προηγμένα, αλλά όλα αυτά που λένε οι Τούρκοι θα τα δούμε εκτιμώ προς το τέλος του 2030.
Αλλά για να φτάσει εκεί το τουρκικό εθνικό μαχητικό, θα πρέπει να πετάξει και να έχει πετυχημένες δοκιμές, διότι εδώ οι Ρώσοι με το Su-57 είχαν πολλά προβλήματα, και το ανέπτυξαν μετά από πολλά χρόνια, αφού για 5 χρόνια είχαν θέμα με το κινητήρα του αεροσκάφους και τις αποδόσεις του.
Επίσης οι ΗΠΑ δεν βλέπουν με καθόλου καλό μάτι την διείσδυση της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας στο παγκόσμιο γίγνεσθαι, ενώ έχουν κάνει επανειλημμένες προειδοποιήσεις και για τις πωλήσεις των τουρκικών μη επανδρωμένων εναερίων οχημάτων( Αιθιοπία κά)".
Η Νότια Κορέα δεν έχει παραδώσει κρίσιμη τεχνολογία στην Τουρκία όπως και καμία άλλη χώρα με στενές αμυντικές σχέσεις με τις ΗΠΑ, για τους λόγους που αφορούν κυρίως την αμερικανική αμυντική βιομηχανία.
Το τουρκικό αεροσκάφος όπως το βλέπουμε σήμερα είναι ένα βελτιωμένο F-16, το οποίο δεν είναι επουδενί καλύτερο από τα ελληνικά F-16V για παράδειγμα πλην του σχεδιασμού του αεροσκάφους, το οποίο δεν μπορεί να διεξάγει αερομαχίες.
Οι Τούρκοι δεν θα μπορέσουν πιθανόν τα επόμενα χρόνια να κατασκευάσουν ένα πραγματικό 5ης γενιάς αεροσκάφος με ξένο φυσικά κινητήρα και πυραύλους, ενώ το ίδιο ισχύει και για το πολυδιαφημισμένο άρμα μάχης ALTAY, που θα έχει ξένο κινητήρα και πολλά ηλεκτρονικά συστήματα από άλλες χώρες.
Τι επιδιώκει ο Ερντογάν με τα πανηγύρια με την τουρκική αμυντική βιομηχανίας
Ο Τούρκος πρόεδρος επιδιώκει να προσελκύσει επενδυτές στην χώρα, ειδικά στην αμυντική βιομηχανία αναζητώντας οποιαδήποτε χώρα μπορεί να τον βοηθήσει.
Επίσης αναπτερώνει το ηθικό των Τούρκων πολιτών, οι οποίοι μπορεί να μην έχουν να φάνε θα έχουν όμως αεροσκάφος 5ης γενιάς κάποια στιγμή.
Το πρόγραμμα KAAN επιδιώκει να ενισχύσει τον στόλο μαχητικών αεροσκαφών της Τουρκίας και να βελτιώσει τις επιθετικές ικανότητες για να ανταποκριθεί στις στρατηγικές απαιτήσεις των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων.
Η ανάπτυξη του αεροσκάφους αυτού ξεκίνησε το 2010 αλλά αντιμετώπισε αρκετές διακοπές και καθυστερήσεις. Η διαδικασία κέρδισε δυναμική το 2019 μετά την απομάκρυνση της Τουρκίας από το πρόγραμμα των F-35.