Στην πολιτική υπάρχουν πολλά πράγματα που γίνονται και δεν λέγονται , όπως επίσης και πράγματα που λέγονται και ποτέ δεν γίνονται.
Σε πρόσφατο άρθρο μας είχαμε αναφερθεί στο ανατολίτικο παζάρι" Ερντογάν για αποδοχή της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ και πως αυτό επηρεάζει τα συμφέροντα κρατών συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, λόγω της πώλησης των F-16 στην Τουρκία από τις ΗΠΑ.
Το παρασκήνιο ΗΠΑ-Τουρκίας για την ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ
Τώρα έρχεται άρθρο έγκριτου Διεθνούς ΜΜΕ να φωτίσει γνωστές αλλά και άγνωστες πτυχές του τι προηγήθηκε μεταξύ ΗΠΑ-Τουρκίας, προκειμένου η τελευταία να συναινέσει στην ένταξη της Σκανδιναβικής χώρας στο Βορειοατλαντικό Σύμφωνο, το οποίο μεταξύ άλλων αναφέρει:
"Η βούληση του Τούρκου Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν για την ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ τον επανέφερε θετικά στην πολυμερή συμμαχία ασφάλειας του ΝΑΤΟ, με τις ΗΠΑ να ενεργοποιούνται για το θέμα πώλησης 40 μαχητικών αεροσκαφών F-16 στην Τουρκία.
Ωστόσο, ο πολιτικός ελιγμός του Ερντογάν δεν ήταν αρκετός για να επαναφέρει την Άγκυρα στο κοινό πρόγραμμα των μαχητικών αεροσκαφών 5ης γενιάς F-35 Lightning II.
Το Ρωσικό πυραυλικό σύστημα εδάφους-αέρος S-400 που απέκτησε η Τουρκία ήταν ο λόγος για τον οποίο αποβλήθηκε από το πρόγραμμα των F-35.
Οι ΗΠΑ ένιωθαν άβολα με την Τουρκία να χειρίζεται το F-35 μαζί με το S-400 το οποίο διαθέτει εξελιγμένη ικανότητα αναχαίτισης σε μεγάλο ύψος και έχει σχεδιαστεί για να καταρρίπτει τα ποιό σύγχρονα αμερικανικά και ευρωπαϊκά μαχητικά αεροσκάφη.
Οι ΗΠΑ φοβούνται ότι η τεχνολογία του μαχητικού stealth πέμπτης γενιάς θα έπεφτε σε λάθος χέρια.
Αυτός ο φόβος ήταν που ώθησε τις ΗΠΑ και τους συμμάχους του ΝΑΤΟ να ανακτήσουν το F-35 που συνετρίβη στον Ινδο-Ειρηνικό και τη Μεσόγειο.
Ο ρόλος του μαχητικού αεροσκάφους KAAN και η προμήθεια των F-16
Με το εγχώριο μαχητικό αεροσκάφος KAAN πέμπτης γενιάς της Τουρκίας να σημειώνει κάποια πρόοδο, η χώρα μπορεί να επιβιώσει του αποκλεισμού από την ανάπτυξη μαχητικών αεροσκαφών F-35.
Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι η πολιτική στροφή έδωσε στην Τουρκία ότι χρειαζόταν για την ανακαίνιση του γερασμένου στόλου της F-16 ,που περιλαμβάνει 40 νέα αεροσκάφη και κιτ για την αναβάθμιση 79 του υπάρχοντος στόλου μαχητικών αεροσκαφών F-16, μαζί με 900 πυραύλους αέρος-αέρος και 800 βόμβες.
Ένας Ινδός δημοσιογράφος με έδρα την Τουρκία, ο Iftikhar Gilani, δήλωσε στους EurAsian Times: «Πρίν από τις εξελίξεις, η κυβέρνηση Μπάιντεν συμφώνησε στο αίτημα της Τουρκίας για τα μαχητικά αεροσκάφη F-16 αξίας 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Αρκετές τηλεφωνικές κλήσεις και συναντήσεις μεταξύ ανώτατων Τούρκων αξιωματούχων και των Αμερικανών ομολόγων τους, συμπεριλαμβανομένων των υπουργών Εξωτερικών, των επικεφαλής συμβούλων και των αρχηγών των μυστικών υπηρεσιών, κατάφεραν να κάνουν κατανοητό το τουρκικό αίτημα αγοράς των F-16».
Οι ΗΠΑ προσπάθησαν να αποτρέψουν την Τουρκία από την αγορά S-400 προσφέροντας τους το σύστημα αεράμυνας Patriot.
Η προσφορά των ΗΠΑ στην Τουρκία για τους S-400 που "ακουμπούσε" την Ελλάδα
Στην τελευταία προσπάθεια, οι ΗΠΑ προσφέρθηκαν επίσης να διατηρήσουν την Τουρκία στο πρόγραμμά της για F-35, εάν η Άγκυρα κρατούσε απενεργοποιημένους τους S-400.
Αλλά οι ΗΠΑ προσέδεσαν έναν όρο σε αυτό.
Προϋπόθεση ήταν οι Αμερικανοί στρατιωτικοί αξιωματούχοι να επιθεωρήσουν το τους S-400, κάτι που ο Ερντογάν είπε ότι παραβίαζε την κυριαρχία της Τουρκίας.
Οι άλλοι δύο (2) λόγοι που οδήγησαν τον Ερντογάν να δώσει το "πράσινο φώς"
Ο δεύτερος λόγος μετά την αγορά των F-16 από τις ΗΠΑ, που ώθησαν τον Ερντογάν να συναινέσει στην ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ, ήταν η επανέναρξη των διαπραγματεύσεων για την πλήρη ένταξη της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση , έχοντας κατά νου την οικονομική βοήθεια και τις τοπικές εκλογές που έχουν προγραμματιστεί να διεξαχθούν στην Τουρκία τον Απρίλιο-Μάιο του 2024.
Ο Gilani πρόσθεσε:«Λοιπόν, διακυβεύονται πολλά. Χρειάζονται χρήματα για την ανοικοδόμηση κατοικιών σε 11 περιοχές που επλήγησαν από τον σεισμό. Ο Ερντογάν προσπαθεί να φέρει σε καλό δρόμο την ένταξη της χώρας στην ΕΕ εδώ και αρκετά χρόνια. Τώρα ο Μπάιντεν υποστηρίζει αυτή την τουρκική προσπάθεια».
Ο τρίτος λόγος είναι ότι ο Ερντογάν θέλει να τηρήσει η Σουηδία τη συμφωνία της που επιτεύχθηκε τον Ιούνιο του 2022, με την οποία ζητούσε την καταστολή ομάδων που η Τουρκία θεωρεί εχθρικές για την εθνική της ασφάλεια, συμπεριλαμβανομένου του Εργατικού Κόμματος του Κουρδιστάν (PKK) και των Μονάδων Προστασίας του Λαού ή YPG, που Η Άγκυρα θεωρεί το συριακό παρακλάδι του PKK."
Οι επιπτώσεις στα Ελληνοτουρκικά
Από τα παραπάνω στεκόμαστε ιδιαίτερα στην Αμερικανική πρόταση περί αποδοχής της παραμονής της Τουρκίας στο πρόγραμμα των F-35 με την προϋπόθεση να διατηρούσε απενεργοποιημένους τους Ρωσικούς S-400 , τους οποίους θα έλεγχαν-επιθεωρούσαν οι ΗΠΑ , η οποία είχε πέσει στο τραπέζι πριν ακόμη αποβληθεί η Τουρκία από το πρόγραμμα των Αμερικανικών μαχητικών 5ης γενιάς.
Τι θα είχε γίνει αλήθεια τότε, αν ο Ερντογάν δεχόταν τους παραπάνω Αμερικανικούς όρους;
Ποιό θα ήταν το ισοζύγιο αεροπορικής ισχύος στο Αιγαίο σήμερα και για τα επόμενα χρόνια;
Ερωτήματα για τον επικείμενο "νέο" Ελληνοτουρκικό διάλογο
Αυτά τα ερωτήματα μας ωθούν σε περαιτέρω σκέψεις για εγρήγορση αναφορικά με την στάση και ρόλο των ΗΠΑ πρωτίστως και δευτερευόντως της ΕΕ, στην σίγουρη όπως εκτιμούμε εμπλοκή τους στον νέο Ελληνοτουρκικό διάλογο, που ξεκινάει επισήμως το προσεχές χρονικό διάστημα, με σκοπό την υπογραφή συνυποσχετικού από τις δύο χώρες για παραπομπή στη Χάγη του ζητήματος της οριοθέτησης ΑΟΖ-υφαλοκρηπίδας σε Αιγαίο και ΝΑ Μεσόγειο, με βάση το Διεθνές Δίκαιο.
Κοινώς εκτίμησή μας είναι ότι οι "πάτρωνες " ΗΠΑ-ΕΕ θα μας πιέσουν για να "τρέξουμε" παράλληλα άλλα θέματα στα Ελληνοτουρκικά "συναφή" με το συνυποσχετικό, τα οποία όμως εν πολλοίς θα οδηγούν την γνωμοδότηση του Διεθνούς Δικαστηρίου για την οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ εκ των προτέρων σε συγκεκριμένη γνωμοδότηση.
Ως τυχαίο παράδειγμα αναφέρουμε, ότι η τυχόν αποδοχή από πλευράς Τουρκίας, ότι η Ελλάδα θα έχει εύρος 9νμ ΕΕΧ (Εθνικό Εναέριο χώρο) και ΧΥ (Χωρικά ύδατα) και όχι 12 νμ όπως προβλέπει το Δίκαιο της θάλασσας, θα σημαίνει ότι πρώτον απενεργοποιούμε το Δίκαιο της θάλασσας για το Αιγαίο και ΝΑ Μεσόγειο από μόνοι μας και δεύτερον ότι αυτό θέτει νέες βάσεις εξέτασης της Ελληνικής υφαλοκρηπίδας-ΑΟΖ στο Δικαστήριο της Χάγης.
Σε καμία των περιπτώσεων δεν θα πρέπει να προβούμε σε κάτι τέτοιο, αφού όπως αντιλαμβανόμαστε με αυτόν τον τρόπο θα μπούμε στην λογική της Τουρκίας, για τακτοποίηση όλων των διεκδικήσεων σε βάρος μας και όχι της μιας και μόνης διαφοράς που εμείς αποδεχόμαστε , ότι είναι η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ.
Τουναντίον θα πρέπει κατά την άποψή μας για να προχωρήσουμε ακόμη και σε διάλογο για την οριοθέτηση για ΑΟΖ-υφαλοκρηπίδας, και μόνο γιαυτό το θέμα, θα πρέπει ως προαπαιτούμενο να είναι η άρση του τουρκικού Casus Belli προς την χώρα μας και η γραπτή τουρκική δέσμευση ότι αυτό δεν θα επανέλθει με καμία μορφή σε μεταγενέστερο χρόνο.