"Το μάτι της Τουρκίας στη Γαλάζια Πατρίδα", είναι ο τίτλος άρθρου τουρκικού ΜΜΕ, που αναφέρεται στις "αρετές" σκάφους της τουρκικής ακτοφυλακής που δραστηριοποιείται στο Αιγαίο και του οποίου τα κυριότερα σημεία είναι τα παρακάτω:
"Το Control Bot 5, που παράγεται με εγχώριους και εθνικούς πόρους, συνεχίζει να είναι το μάτι της Τουρκίας στα ελληνικά σύνορα. Το Control Bot 5 εκθαμβώνει με την ευελιξία και την ταχύτητά του.
Το Control Boat 5, που κατασκευάζεται στην Αττάλεια με εγχώρια και εθνικά μέσα, συνεχίζει να είναι τα μάτια και τα αυτιά της Τουρκίας στα ελληνικά σύνορα στο Αιγαίο Πέλαγος, στο πλαίσιο δραστηριοποίησης του στη Διοίκηση Ακτοφυλακής στην περιοχή Enez (Αίνος απέναντι από την Αλεξανδρούπολη), από τον Ιανουάριο 2022.
Το Control Boat 5, που αναπτύχθηκε στο Enez, έχει σκοπό να καταπολεμήσει κάθε είδους παράνομες δραστηριότητες, ειδικά λαθρεμπόριο εμπορευμάτων και παράνομες διελεύσεις μετανάστευσης στα θαλάσσια σύνορα Τουρκίας-Ελλάδας, να ενεργήσει για τη διάσωση πολιτών που έχουν εγκλωβιστεί στη θάλασσα για οποιονδήποτε λόγο ή αναζητούν βοήθεια, για να εξασφαλίσει τάξη και ασφάλεια στη θάλασσα, με στόχο τον έλεγχο όλων των ειδών αλιευτικών δραστηριοτήτων και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος για τη διατήρηση της βιώσιμης αλιείας.
Το Control Boat 5, το οποίο εκπληρώνει με επιτυχία τα καθήκοντα που του έχουν ανατεθεί στο προσωπικό του στα ελληνικά σύνορα του Αιγαίου, θαμπώνει με την ευελιξία και την ταχύτητά του.
Το πλοίο στελεχώνεται από 3 άτομα, έχει μέση εμβέλεια πλεύσης 200 ναυτικών μιλίων και έχει τα χαρακτηριστικά εκείνα που του επιτρέπουν να εκτελεί τα καθήκοντά του σε δύσκολες θαλάσσιες συνθήκες. Έχει αποδείξει τη δομική του αντοχή με τα τέστ που πραγματοποιήθηκαν κατά τη φάση της κατασκευής.
Χάρη στον πίδακα νερού και το ενεργό σύστημα σταθεροποίησης, το Control Boat 5, το οποίο έχει την ευκαιρία να εργάζεται σε αντίξοες θαλάσσιες και καιρικές συνθήκες με την υψηλή ταχύτητα και την ευελιξία του, αποτρέπει κάθε είδους λαθρεμπόριο στα θαλάσσια σύνορα Τουρκίας-Ελλάδας στον κόλπο του Σάρος, ο οποίος είναι ως περιοχή ανήκει στη δικαιοδοσία της Enez.
Εκπληρώνει όλα τα καθήκοντα που της ανατίθενται από νόμους και κανονισμούς σε 24ωρη βάση, όπως είναι η ταχεία εκτέλεση έρευνας και διάσωσης, η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και η επίβλεψη των αλιευτικών δραστηριοτήτων σε περίπτωση ανάγκης."
Διαπιστώσεις-Συμπεράσματα
Οι Τούρκοι αναβαθμίζουν συνεχώς τις δυνατότητες της Διοίκησης Ασφαλείας Ακτών της σε μια προσπάθεια να δημιουργήσουν θα λέγαμε έναν δεύτερο στόλο, προπομπό του πολεμικού ναυτικού τους, με αποστολή σε καιρό ειρήνης, τη χαρτογράφηση των κινήσεων και δραστηριοτήτων του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού και σε καιρό επιχειρήσεων την προξένηση ασύμμετρων απωλειών σε αυτόν.
Το εν λόγω τουρκικό πλοίο εντάσσεται σε αυτόν τον σχεδιασμό, ο οποίος αποκρύπτεται πίσω από αποστολές έρευνας-διάσωσης, διάσωσης λαθρομεταναστών, που σημειωτέον οι ίδιοι οι Τούρκοι προωθούν στα νησιά μας στο Αιγαίο, λαθρεμπορίου, παράνομης αλιείας κλπ.
Οι τομείς των αρμοδιοτήτων της τουρκικής Διοίκησης ασφαλείας ακτών είναι πολλοί με σπουδαιότερους αυτούς της παράνομης μετανάστευσης, της έρευνας-διάσωσης και της διαφύλαξης και παροχής ασφαλείας στις ακτές τα τουρκικά χωρικά ύδατα και την ΑΟΖ.
Η Τουρκία έχει ορίσει ως περιοχή ευθύνης της Διοίκησης ασφαλείας ακτών της το μισό Αιγαίο και τη μισή ΝΑ Μεσόγειο.
Συγκεκριμένα η γραμμή ευθύνης της είναι από τον 25ο μεσημβρινό ναι και ανατολικότερα , διχοτομώντας το Αιγαίο από Βορρά προς Νότο σε σχέση με την Ελλάδα
Ξεκινάει από το Δέλτα του Έβρου ποταμού, διέρχεται μεταξύ Ν. Θάσου και Ν.Σαμοθράκης, μεταξύ Ν. Λήμνου και Αγίου όρους, εφάπτεται σχεδόν με τις ανατολικές ακτές της Σκύρου, της Μυκόνου, της Αστυπάλαιας, μεταξύ Ν.Καρπάθου και Ν. Ρόδου, στέφεται στη συνέχεια ανατολικά μέχρι Ν. Κύπρο στα κατεχόμενα, για να καταλήξει μέσω Αμμόχωστου στην Αλεξανδρέττα.
Ειδικότερα και αυτό ίσως είναι "προφητικό" για τις περαιτέρω εξελίξεις αναφορικά με τη διευθέτηση της ΑΟΖ μεταξύ Ελλάδας-Τουρκίας και Κύπρου, η περιοχή ευθύνης της Διοίκησης ασφαλείας ακτών της Τουρκίας, περιλαμβάνει τη θαλάσσια περιοχή ΝΑ της Ν. Ρόδου και ανατολικά της Ν. Καρπάθου και στη συνέχεια συνεχίζει έως τα κατεχόμενα της Ν. Κύπρου ακολουθώντας παράλληλη πορεία με τις τουρκικές ακτές.
Οι τομείς των αρμοδιοτήτων της τουρκικής Διοίκησης ασφαλείας ακτών είναι πολλοί με σπουδαιότερους αυτούς της παράνομης μετανάστευσης, της έρευνας-διάσωσης και της διαφύλαξης και παροχής ασφαλείας στις ακτές, τα τουρκικά χωρικά ύδατα και την ΑΟΖ.
Για την εκπλήρωση της αποστολής της έχει στη διάθεσή της κορβέτες, πλοία πολλαπλών αποστολών, σκάφη διαφόρων τύπων, ελικόπτερα, αεροσκάφη, UAV και κινητά ραντάρ.
Το προσωπικό της είναι 6500 συνολικά (επαγγελματικό στρατιωτικό -προσωπικό θητείας-πολιτικό προσωπικό).
Περιλαμβάνει 7 Διοικήσεις οι οποίες είναι:
Διοίκηση περιοχής Μαύρης θάλασσας με έδρα τη Σαμψούντα
Διοίκηση περιοχής Μαρμαρά και Στενών Ελλησπόντου με έδρα την Κω/πολη και με νότιο όριο τον Άγιο Ευστράτιο
Διοίκηση περιοχής Αιγαίου θαλάσσης με έδρα τη Σμύρνη και περιοχή ευθύνης, βορείως Ν. Λέσβου και νοτίως Αγίου Ευστρατίου, Δυτικά περιλαμβάνει τις ανατολικές ακτές Ν. Σκύρου, Ν. Μυκόνου, Ν. Αστυπάλαιας, μεταξύ Ν. Ρόδου και Ν.Καρπάθου και Ανατολικά ακολουθεί τη γραμμή μεταξύ Φετχιγιέ και Ν. Ρώ
Διοίκηση περιοχής Μεσογείου θαλάσσης με έδρα τη Μερσίνα και περιοχή ευθύνης από Ν. Ρώ και ανατολικότερα
Διοίκηση εκπαιδεύσεως με έδρα την Αττάλεια
Διοίκηση κέντρου ανεφοδιασμού με έδρα την Κων/πολη
Διοίκηση Αεροπορίας ασφαλείας ακτών με έδρα τη Σμύρνη
Τέλος, στην περιοχή του Αιγαίου βρίσκονται το Συγκρότημα Αεροπορίας Ασφαλείας ακτών της Αττάλειας, 3 ομάδες ειδικών επιχειρήσεων ακτών (Κων/πολης, Σμύρνης, Μερσίνας) και 8 Συγκροτήματα (Κων/πολης, Bursa,Canakkale,Αϊβαλί, Σμύρνης, Mugla, Antalya, Μερσίνας).