Εμείς οι άνθρωποι είμαστε πολύ καλοί στο να δημιουργούμε γιγαντιαία μηχανήματα, τα οποία στόχο έχουν να κάνουν τις ζωές μας καλύτερες και ευκολότερες. Για τους μεγαλομανείς σήμερα είναι η τυχερή σας ημέρα, διότι θα μιλήσουμε για κάποια από τα πιο πελώρια μηχανήματα που έχουν φτιαχτεί στην ιστορία.
Πολλά από αυτά λειτουργούν κανονικά μέχρι και σήμερα σε θάλασσα, έδαφος ή ακόμη και στους αιθέρες. Το καθένα από αυτά σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε για τον δικό του ειδικό σκοπό, όμως όλα τα μηχανήματα τα οποία θα αναφέρουμε σε αυτήν την λίστα έχουν ένα σημαντικό κοινό: είναι τρομαχτικά τεράστια!
Prelude FLNG
Ξεκινάμε με το Prelude FLNG, την μεγαλύτερη πλωτή πλατφόρμα υγροποιημένου φυσικού αερίου στον πλανήτη. Για να κατασκευαστεί το Prelude χρειάστηκαν περισσότεροι από 260 χιλιάδες τόνοι ατσαλιού, δημιουργώντας μία πραγματικά εντυπωσιακή κατασκευή μήκους 488 μέτρων και πλάτους 74 μέτρων.
Το Prelude κατασκευάστηκε από τις εταιρείες και τους ομίλους Royal Dutch Sheel, KOGAS και Inpex το έτος 2013. Πιστεύεται πως το συνολικό κόστος της μεγαλύτερης πλωτής πλατφόρμας υγροποιημένου φυσικού αερίου έφτασε τα 12,6 δισεκατομμύρια δολάρια.
Σήμερα το Prelude βρίσκεται σε χρήση, περίπου 200 χιλιόμετρα ανοιχτά της ακτής της Αυστραλίας όπου χρησιμοποιείται για την εξόρυξη φυσικού αερίου. Είναι προγραμματισμένο να βρίσκεται στην εν λόγω τοποθεσία για αρκετές δεκαετίες ακόμη.
Για να καταλάβετε για πόσο μεγάλο μηχάνημα μιλάμε, η πλατφόρμα Prelude εκτοπίζει 5 φορές περισσότερο νερό από την αμερικανική κλάση αεροπλανοφόρων Nimitz, τα δεύτερα μεγαλύτερα πολεμικά πλοία του κόσμου.
LeTourneau L-2350
Ένα άλλο μηχάνημα που πραγματικά εντυπωσιάζει με το μέγεθός του είναι το LeTourneau L-2350, το οποίο η αλήθεια είναι πως αδικείται από τις φωτογραφίες. Επειδή μοιάζει με έναν απλό φορτωτή, δεν μπορεί να γίνει αντιληπτό το κανονικό του μέγεθος από τις εικόνες που βλέπετε στις οθόνες σας.
Το LeTourneau L-2350 έχει κερδίσει το Παγκόσμιο Βραβείο Γκίνες και σήμερα θεωρείται ο μεγαλύτερος φορτωτής που έχει κατασκευαστεί ποτέ. Το επίτευγμα αυτό επιβεβαιώνει πως έχουμε να κάνουμε με ένα τεράστιο όχημα.
Το LeTourneau L-2350 μπορεί να φορτώσει τρομερή ποσότητα χώματος (αλλά και άλλων αντικειμένων), συγκεκριμένα έως 80 τόνων. Για να καταλάβετε για τι ποσότητα μιλάμε, αυτό είναι το βάρος περίπου 30 αυτοκινήτων. Οι τροχοί του μεγαλύτερου φορτωτή του κόσμου είναι πελώριοι, με ύψος 4 μέτρων και πλάτος 1,5 μέτρου.
Εξαιτίας του μεγέθους και του βάρους του, το LeTourneau L-2350 εξοπλίστηκε με έναν πετρελαιοκινητήρα 16 κυλίνδρων των 65 λίτρων, ο οποίος παράγει περίπου 2.300 ίππους. Φανταστείτε πόσο καύσιμο καταναλώνει ένα τέτοιο θηρίο!
Crawler-transporter
Το Crawler-transporter είναι ουσιαστικά μία τεράστια κινητή πλατφόρμα που χρησιμοποιείται από την αμερικανική διαστημική υπηρεσία NASA για την μετακίνηση διαστημικών σκαφών και εκτοξευτών. Αυτό το πελώριο μηχάνημα κόστισε στους Αμερικανούς περίπου 14 εκατομμύρια δολάρια για να κατασκευαστεί και σήμερα αποτελεί το μεγαλύτερο αυτοκινούμενο όχημα στον πλανήτη.
Η κινητή πλατφόρμας της NASA έχει βάρος που ξεπερνά τους 2.700 τόνους, ενώ κινείται χάρις σε 8 τεράστιες ερπύστριες που περιστρέφονται με την βοήθεια 16 κινητήρων. Το Crawler-transporter απαιτεί μία ομάδα αποτελούμενη από 30 μηχανικούς για να λειτουργήσει, κάποιοι από τους οποίους κατευθύνουν την πλατφόρμα μέσα από δύο καμπίνες: μία στο μπροστινό και μία στο πίσω μέρος του Crawler-transporter.
Με βάρος 2.700 τόνων μην περιμένετε τεράστια ταχύτητα και ευκινησία. Η πλατφόρμα της NASA μπορεί να κινηθεί με 3 χιλιόμετρα την ώρα στην καλύτερη των περιπτώσεων!
Bagger 288
Το Bagger 288 είναι το δεύτερο βαρύτερο επίγειο όχημα όλου του κόσμου και αδιαμφισβήτητα είναι και ένα από τα μεγαλύτερα που έχουν κατασκευαστεί ποτέ. Το πολύ ιδιαίτερο αυτό μηχάνημα έχει βάρος που φτάνει τους 13.500 τόνους, ενώ για να κατασκευαστεί κόστισε 100 εκατομμύρια δολάρια.
Στην πραγματικότητα όταν ολοκληρώθηκε η κατασκευή του πρώτου Bagger 288 το έτος 1978, το μηχάνημα ήταν το βαρύτερο όχημα σε όλον τον πλανήτη. Λίγο αργότερα βέβαια τον εκθρόνισε από την πρώτη θέση το αδερφάκι του, ο εκσκαφέας Bagger 293 με βάρος 14.200 τόνων.
Αν και η εμφάνισή του το προδίδει, να σας ενημερώσουμε πως το Bagger 288 σχεδιάστηκε ως ένας πελώριος εκσκαφέας. Στόχο είχε να γίνει το ικανότερο και μεγαλύτερο μηχάνημα σε αυτήν την κατηγορία και τα κατάφερε με επιτυχία.
Το Bagger 288 χρησιμοποιείται συχνά για την εκσκαφή άνθρακα. Σε αυτό το πόστο ο τεράστιος εκσκαφές μπορεί να εξορύξει περίπου 240 χιλιάδες τόνους άνθρακα καθημερινά, νούμερο εξωφρενικά μεγάλο.
Διεθνής Διαστημικός Σταθμός
Μιλήσαμε για πολλά μηχανήματα που σχεδιάστηκαν για να λειτουργούν στον πλανήτη μας, για να ρίξουμε όμως μία ματιά σε ένα πελώριο διαστημικό έργο: τον εντυπωσιακό Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, το καμάρι της ανθρωπότητας που παρακολουθεί την Γη από ψηλά.
Ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός είναι ένα τεράστιος επιστημονικός και ερευνητικός διαστημικός σταθμός που τέθηκε σε χαμηλή γήινη τροχιά το έτος 1998.
Είναι χωρίς υπερβολές ένα θαύμα της σύγχρονης μηχανικής. Ο σταθμός κατά τα χρόνια έχει φιλοξενήσει αμέτρητους αστροναύτες, συγκεκριμένα 236 ανθρώπους από 18 διαφορετικές χώρες. Είναι αδιαμφισβήτητα ένα από τα πιο ενδιαφέρονται μηχανήματα-έργα του ανθρώπινου είδους.
BelAZ 75710
Όλα τα παιδάκια που έπαιζαν μικρά με παιχνίδια-φορτηγάκια ζητούσαν πάντοτε ένα μεγαλύτερο φορτηγό. Το BelAZ 75710 είναι λοιπόν το όνειρο κάθε αγοριού και κάθε άντρα, αφού αποτελεί το μεγαλύτερο ανατρεπόμενο φορτηγό εκτός δρόμου (haul truck), γνωστό και ως φορτηγό εξόρυξης.
Το BelAz 75710 κατασκευάστηκε για να βοηθάει τεράστιους εκσκαφείς σε έργα εξόρυξης. Το φορτηγό μεταφέρει τις τεράστιες ποσότητες χώματος ή άλλων πιο πολύτιμων ορυκτών που εξορύσσουν κάποια από τα μηχανήματα που προαναφέραμε νωρίτερα στην λίστα.
Το BelAz 75710 είναι ένα ανατρεπόμενο φορτηγό κατηγορίας ούλτρα (ultra-class). Αν αυτό δεν σας λέει κάτι από μόνο του, να σας ενημερώσουμε πως το όχημα μπορεί να μετακινήσει 450 μετρικούς τόνους φορτίου με μία μόνο φόρτωση.
Για να κινηθεί αυτό το πελώριο φορτηγό οι κατασκευαστές του του εγκατέστησαν δύο πετρελαιοκινητήρες 16 κυλίνδρων των 65 λίτρων τύπου MTU. Εξαιτίας του μεγάλου του βάρους, το φορτηγό μπορεί να κινηθεί με μέγιστη ταχύτητα 65 χλμ/ώρα. Καθόλου άσχημα!
Overburden Conveyor Bridge F60
Αν δεν έχετε εντυπωσιαστεί μέχρι στιγμής από την λίστα, ετοιμαστείτε να δείτε κάτι που δεν έχετε ξανά δει ή ακούσει ποτέ. Το F60, γνωστό και ως VEB TAKRAF, είναι το μεγαλύτερο κινητό βιομηχανικό μηχάνημα του κόσμου. Ουσιαστικά είναι ένας τεράστιος ιμάντας μεταφοράς, ο οποίος χρησιμοποιείται για την μετακίνηση απορριμμάτων ή άχρηστων υλικών κατά την διάρκεια εξόρυξης άνθρακα.
Το F-60 είναι το μεγαλύτερο όχημα που έχει φτιάξει την ανθρωπότητα, ενώ είναι και ένα από τα βαρύτερα αφού ζυγίζει περισσότερους από 13.500 μετρικούς τόνους. Συνολικά έχουν κατασκευαστεί 5 μηχανήματα F60, όλα εκ των οποίων χρησιμοποιούνται μέχρι και σήμερα.
Seawise Giant
Για το τέλος αφήσαμε τα μεγαλύτερα οχήματα σε θάλασσα και αέρα. Ξεκινάμε με το Seawise Giant, το οποίο αποτελεί μέχρι και σήμερα το μεγαλύτερο πλοίο που έχουμε ναυπηγήσει ποτέ. Το 2010 έγινε σκραπ, όμως για 30 χρόνια το Seawise Giant ήταν κορυφαίο στο είδος του.
Ο γίγαντας των θαλασσών είχε εκτόπισμα 657.000 τόνων. Εξαιτίας των τεράστιων διαστάσεών του, το πλοίο δεν μπορούσε να διασχίσει πολλά στενά περάσματα, όπως την Διώρυγα του Σουέζ ή του Παναμά. Για να καταλάβετε για την κλίμακα μεγέθους του πλοίου αρκεί να σας πούμε πως το Seawise Giant ήταν μεγαλύτερο από το Εμπάιρ Στέιτ Μπίλντινγκ.
Antonov An-225 Mriya
Αν αναρωτηθήκατε ποτέ πόσο μεγάλο ήταν το μεγαλύτερο αεροπλάνο που κατασκευάστηκε ποτέ σας έχουμε την απάντηση: Antonov An-225 Mriya. Πρόκειται για ένα αεροσκάφος-μαμούθ που δυστυχώς καταστράφηκε κατά την διάρκεια του ρωσο-ουκρανικού πολέμου.
Το Mryia χρησιμοποιούνταν ως ένα στρατηγικό μεταγωγικό αεροσκάφος, το οποίο μπορούσε να μετακινήσει φορτίο μέγιστου βάρους 640 μετρικών τόνων.
Παρά το μεγάλο βάρος και μέγεθός του, το An-225 μπορούσε να πετάξει με μέγιστη ταχύτητα 850 χλμ/ώρα. Δεν ήταν μόνο ένα πελώριο και θηριώδες αεροπλάνο, αλλά και ένα πολύ σύγχρονο μηχάνημα που θεωρούνταν επαναστατικό για την εποχή του. Το Antonov πραγματοποίησε την παρθενική του πτήση το 1988 και το 2022 καταστράφηκε στην μάχη για το αεροδρόμιο Antonov της Ουκρανίας.