Αντιμέτωπη με καταιγισμό επικρίσεων για τις επιχειρηματικές πρακτικές της, η Facebook Inc. σχεδιάζει να επανεφεύρει τον εαυτό της με νέο εταιρικό όνομα που θα εστιάζει στο metaverse, αναφέρει ο αμερικανικός ιστότοπος The Verge.
Το metaverse εξελίσσεται τον τελευταίο καιρό σε νέα καραμέλα των εταιρειών του Διαδικτύου, αν και η Facebook έχει εκτιμήσει ότι για την υλοποίηση της ιδέας θα χρειαστεί πιθανότατα πάνω από μια δεκαετία.
Γενικά αποδεκτός ορισμός για το metaverse δεν υπάρχει, όμως ο όρος αναφέρεται συνήθως σε περιβάλλοντα εικονικής πραγματικότητας στα οποία μπορεί κανείς να περιηγηθεί με γυαλιά εικονικής (VR) ή επαυξημένης (AR) πραγματικότητας.
Σε αντίθεση όμως με τις περισσότερες σημερινές εφαρμογές VR, το metaverse δεν αφορά μόνο τα βιντεοπαιχνίδια αλλά δυνητικά οποιαδήποτε δραστηριότητα, από την κοινωνική δικτύωση και τις συναυλίες μέχρι την τηλεργασία και την τηλεκπαίδευση.
Γι ΄αυτό και ορισμένοι προβλέπουν ότι το metaverse θα είναι το επόμενο στάδιο στην εξέλιξη του Διαδικτύου
Ποιος άλλος επενδύει στο metaverse;
Στις περισσότερες υποψήφιες εφαρμογές, ο χρήστης επισκέπτεται τους εικονικούς κόσμους στη μορφή τρισδιάστατου άβαταρ, το οποίο αλληλεπιδρά με τα άβαταρ άλλων χρηστών.
Κάτι τέτοιο συμβαίνει ήδη με το Roblox, μια πλατφόρμα με χιλιάδες παιδικά βιντεοπαιχνίδια συνδεδεμένα σε ένα εικονικό οικοσύστημα.
‘Ένα άλλο παράδειγμα είναι το δημοφιλές παιχνίδι Fortnite της Epic Games, το οποίο φιλοξενεί στον ψηφιακό κόσμο του παρουσιάσεις προϊόντων και άλλες εκδηλώσεις. Τον Σεπτέμβριο, εκατομμύρια χρήστες παρακολούθησαν την τραγουδίστρια Αριάνα Γκράντε σε εικονική συναυλία στο Fortnite.
Τον ίδιο μήνα, ο διευθύνων σύμβουλος της Epic Τιμ Σουίνι δήλωσε στη Washington Post ότι το metaverse είναι το όραμα της εταιρείας του.
To άβαταρ της Αριάνα Γκράντε έδωσε συναυλία στο Fortnite
Ενδιαφέρον για το metaverse εκδηλώνουν και οι εταιρείες μόδας, οι οποίες πειραματίζονται με εικονικά ρούχα τα οποία θα μπορούν να προβάρουν τα avatar των υποψήφιων πελατών.
Στο παιχνίδι έχει μπει και η NVidia, η οποία αναπτύσσει το Omniverse, το οποίο περιγράφει ως πλατφόρμα για τη διασύνδεση τρισδιάστατων εικονικών κόσμων, καθώς και η Microsoft, η οποία χρησιμοποίησε τον όρο metaverse κατά την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων της τον Ιούνιο, αναφερόμενη στο σχέδιό της να συνδέσει τον πραγματικό και τον ψηφιακό κόσμο.
Το Facebook του αύριο
Περισσότερη δημοσιότητα απέκτησε τον Ιούλιο η δήλωση του Μαρκ Ζάκερμπεργκ ότι σκοπεύει να μετατρέψει τη Facebook σε «εταιρεία του metaverse».
Τα τελευταία χρόνια η Facebook έχει επενδύσει πολλά στην εικονική πραγματικότητα, πουλώντας τα γυαλιά Oculus σε χαμηλές τιμές, πιθανώς κάτω του κόστους σύμφωνα με ορισμένους αναλυτές.
Η εταιρεία πειραματίζεται επίσης με το Workplace, μια εφαρμογή για τηλεδιασκέψεις εικονικής πραγματικότητας, καθώς και με το Horizons που προορίζεται για κοινωνικές συναναστροφές. Μια άλλη εφαρμογή, το VRChat, αφιερώνεται στις διαδικτυακές συζητήσεις.
Η αλήθεια βέβαια είναι ότι μέχρι σήμερα η πολυδιαφημισμένη εικονική πραγματικότητα δεν έχει αξιοποιηθεί ευρέως όπως ήλπιζε η Σίλικον Βάλεϊ.
Ακόμα και η Facebook αναγνωρίζει ότι το metaverse είναι απίθανο να υλοποιηθεί πλήρως σε λιγότερο από 10 με 15 χρόνια.
Προς το παρόν, η ιδέα παραμένει σε πειραματικό στάδιο. Ο χρόνος θα δείξει αν το metaverse θα αλλάξει το Διαδίκτυο για πάντα, ή αν θα αποδειχθεί όρος του μάρκετινγκ που απέτυχε να απογειωθεί.