Τον κομβικό ρόλο της τεχνολογίας σε περιόδους κρίσης ανέδειξε, αναμφίβολα, η πανδημία Covid-19, με μεγάλο τμήμα της καθημερινότητας μας να γίνεται, πλέον, online.
Παράλληλα, την εποχή της τηλεργασίας και της τηλεκπαίδευσης, το σταθερό συνεχές Internet έγινε εξίσου σημαντικό με την παροχή ρεύματος. Δεν είναι τυχαίο ότι τα δύο τρίτα των Ελλήνων (68,7%) απαντούν πως θα αντιμετώπιζαν μεγάλο πρόβλημα αν έχαναν τη σύνδεση τους στο Διαδίκτυο, έστω και για μία ημέρα, το χρονικό διάστημα της πανδημίας. Ειδικά, όπως γίνεται εμφανές, για όσους εργάστηκαν σε συνθήκες τηλεργασίας μέσα στο 2020, το συγκεκριμένο πρόβλημα μπορεί να δυσχεράνει τη ροή της εργασίας τους.
Δεν είναι, ωστόσο, μόνο η τηλεργασία, που καθιστά την ύπαρξη σταθερής σύνδεσης στο Διαδίκτυο απαραίτητη σχεδόν σε βαθμό εξάρτησης. Οι Έλληνες, σύμφωνα με νέα έρευνα της Kaspersky, χρησιμοποιούν πολύπλευρα το Διαδίκτυο από το ξέσπασμα της πανδημίας, για να καλύψουν ένα ευρύτερο φάσμα αναγκών.
Για παράδειγμα, 3 στους 4 Έλληνες παρακολούθησαν διαδικτυακά κάποια ταινία από την εμφάνιση της πανδημίας και μετά. Στο μεταξύ, πάνω από τους μισούς (53,8%) παρήγγειλαν φαγητό μέσω Διαδικτύου, ενώ σχεδόν 6 στους 10 επικοινώνησαν με γνωστούς/συγγενείς μέσω ομαδικών βιντεοκλήσεων.
Επιπλέον, σε ποσοστό 75,2%, οι Έλληνες εμπιστεύτηκαν το Διαδίκτυο για να ενημερωθούν και να αναζητήσουν πληροφορίες για την πανδημία. Σημαντικά λιγότεροι ήταν αυτοί που φλέρταραν ψηφιακά (30,3%) και πραγματοποίησαν ηλεκτρονικά αγορές από supermarket (29,5%).
Πρωτιά για το Zoom
Αναφορικά με τις πλατφόρμες που χρησιμοποίησαν περισσότερο οι Έλληνες για τηλεδιασκέψεις την περίοδο της πανδημίας, νικητής αναδεικνύεται το Zoom, καθώς ήταν η επικρατέστερη επιλογή για σχεδόν τους μισούς ερωτηθέντες (48,9%). Σύμφωνα με την έρευνα, που πραγματοποίησε η «aboutpeople» για λογαριασμό της Kaspersky, ακολουθούν το Skype με 41,8%, το Webex με 29,9%, το Viber με 24,7% και το Teams με 22,7%.
Με τη ζωή των πολιτών να εξαρτάται, πλέον, από το Διαδίκτυο για μια σειρά από καθημερινές δραστηριότητες, είναι σαφής η σημασία της ψηφιακής ασφάλειας. Η έρευνα δείχνει πως έχουν μπει τα θεμέλια για κάτι τέτοιο. Ωστόσο, θα χρειαστεί περισσότερη προσπάθεια για να οικοδομηθεί μία κουλτούρα ψηφιακής ασφάλειας.
Είναι ενδεικτικό πως μόνο 1 στους 4 Έλληνες (25,6%) επένδυσε στη διαδικτυακή ασφάλεια του ιδιωτικού του δικτύου, κατά τη φετινή χρονιά. Όσον αφορά την τηλεργασία, ενδιαφέρον παρουσιάζει πως σχεδόν 6 στους 10 (58,7%) εργάστηκαν απομακρυσμένα μέσω του προσωπικού τους υπολογιστή/ φορητού laptop, εκ των οποίων η πλειονότητα (75,8%) έχει εγκαταστημένα προγράμματα προστασίας απέναντι σε ιούς.
Το στοιχείο που επισφραγίζει την ανάγκη για περισσότερη εκπαίδευση πάνω σε ζητήματα ασφάλειας, είναι αυτό που θέλει μόνο 2 στους 10 Έλληνες (23,1%) εργαζόμενους σε συνθήκες τηλεργασίας να έχουν παρακολουθήσει εκπαιδευτικά σεμινάρια για ασφαλή τηλεργασία κατά το τελευταίο 6μηνο.
Ανάγκη για μεγαλύτερη ψηφιακή ασφάλεια
Την ανάγκη των Ελλήνων για μεγαλύτερη ψηφιακή ασφάλεια καταδεικνύουν και τα ευρήματα του Kaspersky Security Network. Σύμφωνα με τα στοιχεία του, σε σύγκριση με το 2019 σημειώθηκε αισθητή μείωση του αριθμού των επιθέσεων σε σταθερούς υπολογιστές (-39,16%). Επίσης, διαπιστώθηκε μείωση του συνολικού αριθμού ανιχνεύσεων κακόβουλου λογισμικού για φορητές συσκευές (-52,38%).
Ωστόσο, όσον αφορά τα banking trojans σημειώθηκε τεράστια αύξηση της δραστηριότητας τους σε σύγκριση με το 2019. Συγκεκριμένα, αυξήθηκαν κατά 132,75% με το 3ο τρίμηνο να παρουσιάζει αύξηση της τάξης του 604,56%.
Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα γεγονότα είναι ότι, σε σύγκριση με πέρυσι, ο αριθμός των μοναδικών χρηστών στην Ελλάδα που επηρεάστηκαν φέτος από ransomware προγράμματα, αυξήθηκε κατά 108,55%, με τη μεγαλύτερη αύξηση να καταγράφεται τους πρώτους τρεις μήνες του έτους (296,01%).