Είναι γνωστό και αδιαμφισβήτητο ότι η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία διαθέτει ποιοτική υπεροχή έναντι της Τουρκικής τόσο σε μαχητικά αεροσκάφη όσο και σε έμψυχο δυναμικό, προκαλώντας έντονο προβληματισμό στην στρατιωτική ηγεσία των γειτόνων, οι οποίοι γνωρίζουν πολύ καλά ότι είναι αδύνατη η οποιαδήποτε ενέργειά τους στο Αιγαίο, χωρίς την προγενέστερη επίτευξη αεροναυτικής υπεροχής.
Η Ελληνική αεροπορική υπεροχή
Τα Ελληνικά F-16 Viper, RAFALE στην παρούσα φάση και μελλοντικά τα F-35, λειτουργώντας ως αιχμή του δόρατος, δεν αφήνουν περιθώρια αμφισβήτησης της αεροπορικής υπεροχής μας σε Αιγαίο και ΝΑ Μεσόγειο, απέναντι σε μία τουρκική πολεμική αεροπορία γερασμένη, η οποία επιχειρεί με εγχώρια προγράμματα εμφανώς υποδεέστερα από αυτά των ΗΠΑ, να αναβαθμίσει τα F-16 της.
Περισσότερο προβληματική είναι η τουρκική αντιαεροπορική άμυνα η οποία βρίσκεται σε φάση δημιουργίας της
Αυτή αποτελείται από τα αντιαεροπορικά συστήματα, HISAR A+, HISAR O+ και SIPER.
Στην παρούσα φάση η Τουρκία είναι εξοπλισμένη με δύο πυραυλικά συστήματα εδάφους-αέρος της οικογένειας HISAR, το μεσαίου βεληνεκούς HISAR O+ το οποίο μπορεί να πλήξει στόχους σε απόσταση έως 25 χιλιομέτρων και υψόμετρο έως 20 χιλιομέτρων και το μικρού βεληνεκούς HISAR A+ ικανό να πλήξει στόχους έως και 15 χιλιόμετρα (9,3 μίλια).
Τελευταία πραγματοποιήθηκε με επιτυχία και η τελευταία δοκιμή του πυραύλου SIPER μεγάλου βεληνεκούς, που οι Τούρκοι δίνουν ότι έχει βεληνεκές 150 χιλιόμετρα, αποτελώντας εναλλακτική λύση έναντι των S-400 και Patriot.
Υπολογίζεται ότι η Τουρκία χρειάζεται 8-10 συστοιχίες μεγάλου βεληνεκούς, όπως είναι οι S-400, Patriot ή οι εγχώριοι Siper, προκειμένου να καλύψει πλήρως την επικράτειά της, πράγμα που φυσικά δεν υφίσταται σήμερα.
Σε όποια των περιπτώσεων η δημιουργία μελλοντικά ενός ενιαίου αντιαεροπορικού συστήματος σε χαμηλό, μέσο και μεγάλο υψόμετρο με τους εγχώριους τουρκικούς αντιαεροπορικούς πυραύλους HISAR A+, HISAR O+, και SIPER αντίστοιχα, είναι κάτι πολύ φιλόδοξο από τους Τούρκους που ωστόσο θα αυξήσει τις δυνατότητες της κακής τουρκικής αεράμυνας.
Το κατά πόσο τα τουρκικά αντιαεροπορικά προσεγγίζουν σε αξιοπιστία και δυνατότητες τα ήδη γνωστά Δυτικά αποτελεί ερώτημα.
Εκτίμησή μας είναι ότι η χώρα μας με τα RAFALE, F-16 VIPER και μελλοντικά με τα F-35, θα έχει το αεροπορικό πλεονέκτημα στο Αιγαίο, ακόμη και μετά την υλοποίηση των τουρκικών σχεδιασμών, για δημιουργία "εγχώριας αεράμυνας".
Οι Τούρκοι παραδίδουν ραντάρ έγκαιρης προειδοποίησης στις Ένοπλες Δυνάμεις
Κατόπιν των παραπάνω, η Τουρκική πολεμική βιομηχανία τρέχει να παραδώσει ραντάρ έγκαιρης προειδοποίησης στις Ένοπλες Δυνάμεις της.
Συγκεκριμένα τουρκικό ΜΜΕ έγκριτο σε αμυντικά θέματα αναφέρει ότι "η ASELSAN υπέγραψε νέα σύμβαση για το σύστημα ραντάρ έγκαιρης προειδοποίησης (EIRS). Η συνολική αξία της σταθερής σύμβασης EIRS είναι περίπου 1 δισεκατομμύριο λίρες", επισημαίνοντας:
"Συμβόλαιο 500.801.109 TL και 27.029.473 USD υπεγράφη μεταξύ της ASELSAN και της Προεδρίας των Αμυντικών Βιομηχανιών για Σταθερό Ραντάρ Έγκαιρης Προειδοποίησης. Οι παραδόσεις βάσει της σύμβασης θα πραγματοποιηθούν μεταξύ 2026 και 2027.
Σταθερά ραντάρ EIRS θα παραδοθούν στην τουρκική Πολεμική Αεροπορία, τα οποία θα αντικαταστήσουν τα υπάρχοντα γαλλικής κατασκευής ραντάρ που χρησιμοποιούνται.
Από την άλλη πλευρά, το φορητό σύστημα ραντάρ έγκαιρης προειδοποίησης (TEIRS) αναπτύχθηκε για συστήματα αεράμυνας και κινητές μονάδες.
Σύστημα ραντάρ έγκαιρης προειδοποίησης (EIRS)
Το EIRS είναι ένα ραντάρ S-Band νέας γενιάς που αναπτύχθηκε για σκοπούς έγκαιρης προειδοποίησης μεγάλης εμβέλειας, με αρχιτεκτονική κεραίας σε AESA και υποδομή ψηφιακής διαμόρφωσης δέσμης, που παρέχει δυνατότητα ανίχνευσης και παρακολούθησης μακράς εμβέλειας στόχων στον αέρα καθώς και βαλλιστικών πυραύλων και στόχων stealth/low RKA (Stealth) (F-35, Su-57, F-22, B2).
Δύναται δε να δημιουργεί περισσότερες από μία δέσμες ταυτόχρονα, χάρη στη δομή δέκτη πολλαπλών καναλιών.
Η διαλειτουργικότητα των Ραντάρ έγκαιρης προειδοποίησης
Το σύστημα διαθέτει συγχώνευση δεδομένων με άλλα EIRS και μεταφορά πληροφοριών ιχνών για παράδοση στόχων, κάτι που είναι ιδιαίτερα κρίσιμο για την άμυνα βαλλιστικών πυραύλων. Για την υποστήριξη των λειτουργικών τρόπων λειτουργίας του ραντάρ,το σύστημα αναγνώρισης φιλίων-εχθρικών στόχων IFF Mode 5 μεγάλης εμβέλειας είναι ενσωματωμένο με μια κεραία IFF υψηλής απολαβής.
Η αρχιτεκτονική AESA και η αρθρωτή προσέγγιση σχεδίασης της EIRS υποστηρίζουν τις έννοιες του χαμηλού κόστους συντήρησης και της υψηλής διαθεσιμότητας.
Το EIRS Project έχει 2 διαμορφώσεις: φορητό EIRS (TEIRS) και σταθερό EIRS (SEIRS).
Σε πρώτη φάση θα παραχθούν τέσσερα φορητά συστήματα ραντάρ έγκαιρης προειδοποίησης (TEIRS) και στα επόμενα στάδια θα δοθούν παραγγελίες για 18 Σταθερά Ραντάρ Έγκαιρης Προειδοποίησης (SEIRS).
Λειτουργικά και Τακτικά Χαρακτηριστικά
• Τύπος ζώνης: S-Band
• Εμβέλεια: 450km +
• Μεταφορά με τροχοφόρα οχήματα τακτικής κλάσης 10 τόνων
• Μεταφερόμενο με C130/A400M
• Λειτουργία 24/7
• Χρόνος εγκατάστασης και συναρμολόγησης 30 λεπτών
• Ειδικοί αλγόριθμοι κατά των αρνητικών επιπτώσεων των αιολικών σταθμών
Ανιχνεύσιμοι τύποι στόχων
• Πύραυλοι αέρα-αέρος και αέρα-εδάφους
• Πύραυλοι πλοήγησης
• Βαλλιστικοί Πύραυλοι
• Αεροσκάφη και UAV χαμηλού RKA (Stealth).
• Ελικόπτερα κ.λπ.