Το ιερό Ευχέλαιο είναι ένα από τα επτά μυστήρια της Εκκλησίας μας. Τελείται στον Ιερό Ναό ή στο σπίτι για την ίαση – θεραπεία των σωματικών και ψυχικών ασθενειών. Όπως όλα τα Μυστήρια της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας, είναι πρώτα για την σωτηρία της ψυχής μας και έπειτα για τις σωματικές ασθένειες, έτσι και το μυστήριο του Ευχελαίου έχει σκοπό την σωτηρία του ανθρώπου, αλλά και την θεραπεία του σώματος. Διότι σύμφωνα με τους Πατέρες της Εκκλησίας μας είναι πολύ πιθανό ο ασθενείς να έχει υποπέσει σε κάποιο αμάρτημα και το αμάρτημα αυτό να είναι αφορμή για την σωματική του υγεία.
Το Ιερό Ευχέλαιο δεν είναι επινόηση των ιερέων, στηρίζεται μέσα στην Αγία Γραφή, συγκεκριμένα στην Καινή Διαθήκη στην Επιστολή Ιακώβου κεφ. ε’, στιχ. 14 – 15 «ἀσθενεῖ τις ἐν ὑμῖν; προσκαλεσάσθω τοὺς πρεσβυτέρους τῆς ἐκκλησίας, καὶ προσευξάσθωσαν ἐπ' αὐτὸν ἀλείψαντες αὐτὸν ἐλαίῳ ἐν τῷ ὀνόματι τοῦ Κυρίου· καὶ ἡ εὐχὴ τῆς πίστεως σώσει τὸν κάμνοντα, καὶ ἐγερεῖ αὐτὸν ὁ Κύριος· κἂν ἁμαρτίας ᾖ πεποιηκώς, ἀφεθήσεται αὐτῷ». Ασθενεί κανείς μεταξύ σας; Ας προσκαλέσει τους πρεσβυτέρους της εκκλησίας και ας προσευχηθούν επάνω του, αφού τον αλείψουν με λάδι στο όνομα του Κυρίου. Και η προσευχή της πίστης θα σώσει τον αποκαμωμένο ασθενή και θα τον σηκώσει ο Κύριος. Κι αν έχει κάνει αμαρτίες, θα του αφεθούν. Γι’ αυτό και η λέξη Ευχέλαιο προέρχεται από την ευχή και το έλαιο όπως μας παραγγέλλει ο Απόστολος Ιάκωβος.
Πολλοί άνθρωποι διαβάζοντας το παραπάνω χωρίο της Καινής Διαθήκης, αλλά και από το ίδιο το Μυστήριο του Ευχελαίου, θεωρούν ότι με την συγχωρητική ευχή που διαβάζει ο ιερέας στο Ευχέλαιο, καταργεί την εξομολόγηση. Αυτό δεν υφίσταται, διότι η συγκεκριμένη ευχή αναφέρεται στα αμαρτήματα του ασθενούς που έχει ξεχάσει ή έχει αγνοήσει να τα πει στο Μυστήριο της Ιεράς Εξομολόγησης. Και γι’ αυτό στον αμέσως επόμενο στίχο, στον 16 από την παραπάνω επιστολή, μάς λέει ο Απόστολος Ιάκωβος «εξομολογείστε ο ένας στον άλλον τις αμαρτίες σας και να προσεύχεστε ο ένας για τον άλλον για να γιατρευτείτε. Από τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο έχουμε μαρτυρίες ότι το μυστήριο γινόταν με χρίση ελαίου και μάλιστα συνδυαζόταν με μετάνοια και εξομολόγηση.