Συνέντευξη στον Μάνο Χατζηγιάννη-Μέρος Β'
"Η πολιτική ηγεσία δυστυχώς είναι εθισμένη στο να είναι αναποτελεσματική" αναφέρει στο δεύτερο μέρος (διαβάστε εδώ το πρώτο μέρος) της αποκλειστικής του συνέντευξης στο ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ ο Πτέραρχος (Ι)εα. Κωνσταντίνος Ιατρίδης, Επίτιμος Διοικητής ΔΑΥ και Αμυντικός Αναλυτής.
Για το F-35 αναλύει τα υπερ και τα κατά μιας πιθανής αγοράς και από την μια επισημαίνει πως πρόκειται για "ένα αεροσκάφος το οποίο αλλάζει πραγματικά τη φιλοσοφία της μάχης λόγω των ιδιοτήτων stealth και δικαίως χαρακτηρίζεται ως φονική μηχανή" ωστόσο τονίζει πως είναι "ένα πολύ ακριβό αεροσκάφος!".
Σχολιάζει επίσης πως "το τελευταίο διάστημα έχει αυξηθεί κατακόρυφα η Τουρκική προκλητικότητα και παραβατικότητα και αυτό είναι άκρως ανησυχητικό", ενώ στηλιτεύει τον τρόπο που αντιδρούμε σχετικά.
Αναφορικά με την συμφωνία με την Γαλλία για τρεις φρεγάτες Belharra υπογραμμίζει πως "με την απόκτηση αυτών των φρεγατών ανανεώνεται εν μέρει ο στόλος και το κυριότερο είναι ότι, καλύπτουν γεωγραφικά περιοχές που πριν είχαμε μειωμένες δυνατότητες", πλην όμως κρούει τον κώδωνα του κινδύνου λέγοντας πως "εάν όμως ΔΕΝ αγοράσουμε τα υπόψη βλήματα , όπως ακούγεται, θα σημαίνει αυτόματα ότι , η χώρα μας ΑΠΟΔΕΧΤΗΚΕ τις πιέσεις των Συμμάχων".
Τέλος αναφέρεται και σε όσα ήρθαν στο φως για την υπόθεση του East Med, αλλά και για τις διακοπές ερευνών για υδρογονάνθρακες στην Κρήτη τονίζοντας πως "η Τουρκία έχει κατασκευάσει δύο αγωγούς , τον Blue stream και τον Turkish stream που είναι μια παραλλαγή του South stream για τον οποίο η χώρα μας στήθηκε στον τοίχο, χωρίς να υπάρξει καμία αντίδραση από τους Αμερικανούς ! Δύο μέτρα και δύο σταθμά!!"
Καταλήγει με μια άκρως σημαντική παρατήρηση: "Η Total θέλει να εκμεταλλευτεί τους Ελληνικούς ενεργειακούς πόρους αλλά για να το κάνει αυτό χρειάζεται τον EastMed. Χρειάζεται επομένως την βούληση της Ελληνικής κυβέρνησης η οποία δεν υπάρχει . Καθότι η κυβέρνηση με τις καθημερινές δηλώσεις περί ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και προμήθειας φυσικού αερίου και ηλεκτρικού ρεύματος από την Αίγυπτο, δίνει άλλο σήμα. Ότι δηλ. δεν ενδιαφέρεται για την γεωπολιτική και οικονομική αναβάθμιση της" .
Ακολουθεί ολόκληρο το δεύτερο μέρος της συνέντευξης :
-Πολύ λόγος γίνεται και για αγορά F-35 από τις ΗΠΑ. Συμφωνείτε με το ενδεχόμενο;
Το F-35 αυτή την εποχή και για πολλά χρόνια ακόμη είναι το μοναδικό διαθέσιμο μαχητικό 5ης γενιάς στον κόσμο. Είναι ένα υπερσύγχρονο αεροσκάφος με υπερσύγχρονα οπλικά συστήματα , με ιδιότητες stealth, πολλαπλού ρόλου, σχεδιασμένο για αποστολές υψηλών προδιαγραφών , ένα αεροσκάφος το οποίο αλλάζει πραγματικά τη φιλοσοφία της μάχης λόγω των ιδιοτήτων stealth και δικαίως χαρακτηρίζεται ως φονική μηχανή, καθότι πλησιάζει στόχους και αεροσκάφη χωρίς να γίνει αντιληπτό.
Ουσιαστικά στην κατηγορία αυτή δεν υπάρχει κάτι άλλο(πέραν του F-22). Είναι η ολοκληρωμένη λύση σύντηξης δεδομένων και η μετουσίωση τους σε ένα οπλοσύστημα που μπορεί να κάνει το ίδιο επίθεση, αλλά και να καθοδηγήσει άλλα μαχητικά αεροσκάφη, παραμένοντας σε μεγάλο βαθμό αόρατο και διαρκώς επικίνδυνο, με υψηλή προσαρμοστικότητα σε κάθε πεδίο μάχης.
Το F-35 δεν είναι απλά ένα αεροσκάφος, είναι μια πλατφόρμα υψηλότατης τεχνολογίας που μπορεί να γίνει και εργαλείο ανατροπής σε ένα πεδίο μάχης.
Τεχνολογικά είναι πολλά βήματα μπροστά και πράγματι αλλάζει τη λογική της Αεροπορικής δράσης. Ταυτόχρονα όμως έχει και κάποιους περιορισμούς που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη. Σε stealth εκδοχή μεταφέρει μικρό οπλικό φορτίο, και με μικρή αυτονομία.Έχει με βάση τις Αμερικανικές αναφορές σωρεία μικρών και μεγάλων ζητημάτων που χρονίζουν, ενώ υπάρχει ένας προβληματισμός για το έως πότε η stealth τεχνολογία του θα είναι αποδοτική.
Σε κάθε περίπτωση όμως ,είναι κορυφαίο τεχνολογικά αλλά με εξίσου σημαντικές κορυφώσεις αρχικού κόστους, αργής εξέλιξης και δύσκολης ένταξης. Δεν είναι δηλαδή μια οπλική πλατφόρμα που θα αποδώσει μόλις την αγοράσεις γιατί είναι αμυντικά και γεωπολιτικά απαραίτητο. Αλλά οφείλεις να είσαι προετοιμασμένος να την υποστηρίξεις σθεναρά και σε πολύ μεγάλο βάθος χρόνου, για να σου αποδώσει αυτά που πράγματι μπορεί, καθότι είναι ένα αεροσκάφος με πολύ μεγάλες απαιτήσεις εξυπηρέτησης και εκπαίδευσης και με κόστος ανά ώρα πτήσης που φθάνει τις 30. 000 ευρώ . Είναι δηλ. ένα πολύ ακριβό αεροσκάφος!
Είναι η χώρα μας έτοιμη για αυτό; Υπάρχει σχετική ανάλυση και δέσμευση; Πώς σκοπεύουμε να το εκμεταλλευτούμε; Ή θα αγοραστεί και κατά την Ελληνική νοοτροπία , μετά βλέπουμε τι θα κάνουμε;
--Αδιάκοπες είναι οι τουρκικές προκλήσεις από αέρος στο Αιγαίο, αναβαθμισμένες εσχάτως με σειρά υπερπτήσεων και με χρήση drones. Σας ανησυχεί αυτή η κατάσταση ενόψει και της επετείου των Ιμίων;
Είναι γεγονός ότι το τελευταίο διάστημα έχει αυξηθεί κατακόρυφα η Τουρκική προκλητικότητα και παραβατικότητα και αυτό είναι άκρως ανησυχητικό. Όχι μόνον σε λεκτικό επίπεδο , αλλά και στο πεδίο των παραβιάσεων του Εθνικού Εναέριου Χώρου (ΕΕΧ) και των υπερπτήσεων πάνω από Ελληνικά νησιά και μάλιστα σε χαμηλά ύψη. Επίσης τελευταία έχουμε σχεδόν καθημερινές πτήσεις και υπερπτήσεις στο Αιγαίο από Τουρκικά Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη, κάτι το οποίο θα πρέπει να μας απασχολήσει πολύ σοβαρά.
Τα δύο δε τελευταία χρόνια , είχαμε υπερπτήσεις Τουρκικών μαχητικών αεροσκαφών για πρώτη φορά, πάνω από τη Αλεξανδρούπολη, την Λήμνο, τη Λέρο, τη Χίο κι τη Λέσβο, τις οποίες τις προσπεράσαμε όπως και άλλα που έχει κάνει η Τουρκία σε βάρος μας.
Το αποτέλεσμα της αντιμετώπισης όλων αυτών , ήταν η μηδενική αλλαγή της πολιτικής μας για την μελλοντική αποτροπή αυτού του απαράδεκτου φαινομένου. Ενώ αποδεδειγμένα η στάση με την οποία αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις της Τουρκίας δεν επιφέρει αποτελέσματα, η πολιτική μας δεν προσαρμόζεται, αφήνοντας έτσι μεγάλο περιθώριο κινήσεων στην γείτονα. Ουσιαστικά, επαναλαμβάνουμε τα ίδια λάθη περιμένοντας διαφορετικά αποτελέσματα.
Έχουμε εθιστεί στην παραβατικότητα της Τουρκίας και οι παραβιάσεις και οι υπερπτήσεις πλέον των Τουρκικών αεροσκαφών έχουν γίνει καθημερινότητα και αυτό είναι το επικίνδυνο. Η πολιτική ηγεσία δυστυχώς είναι εθισμένη στο να είναι αναποτελεσματική.
Βεβαίως όλες οι παραβιάσεις αναχαιτίζονται από τα Ελληνικά αεροσκάφη και πολλές φορές καταλήγουν σε επικίνδυνες Αερομαχίες (εμπλοκές) με όλα τα ενδεχόμενα για κάποιο ατύχημα.
Οι Αναχαιτίσεις όμως και οι εμπλοκές καίνε πολύ περισσότερο καύσιμο, αυξάνοντας το ήδη βεβαρυμμένο κόστος, με το αποτέλεσμα βέβαια να παραμένει το ίδιο, ενώ ταυτόχρονα εκπαιδεύουμε τους Τούρκους πιλότους στις τακτικές και τις μεθόδους αντίδρασής μας.
Αφού δεν υπάρχει η πολιτική βούληση για ενεργητική αντιμετώπιση της απειλής, δίνεται προτεραιότητα στην μέγιστη παραμονή των αεροσκαφών μας στην περιοχή, πιο πολύ ως συνοδευτικών αντί της αναχαίτισης. Επίσης, οι Τούρκοι, βέβαιοι πλέον ότι δεν θα καταρριφθούν, αγνοούν τους εικονικούς εγκλωβισμούς και την αναγνώρισή τους από τα ελληνικά μαχητικά, συνεχίζοντας την πτήση τους μέσα στον ΕΕΧ και πάνω από Ελληνικά εδάφη.
Η παραπάνω εικόνα είναι ιδιαίτερα ανησυχητική, καθώς τελικά όλα συνηγορούν στην de facto απεμπόληση του νόμιμου δικαιώματός μας για Άμυνα των συνόρων μας. Αν σε αγνοούν, τότε δεν υπάρχεις!
Οι Ένοπλες Δυνάμεις έχουν σχέδια , είναι άριστα εκπαιδευμένες, έχουν το ηθικό και είναι αποφασισμένες να κάνουν αυτό που επιβάλει το καθήκον, αλλά είναι αναγκασμένες να αντιμετωπίζουν την Τουρκική επιθετικότητα, ανάλογα με τις εντολές της πολιτικής ηγεσίας, επιτρέποντάς έτσι στην γείτονα να ενισχύει τα τετελεσμένα που έχει τόσο στρατηγικά εφαρμόσει στο Αιγαίο. Είναι θέμα πολιτικής βούλησης!!
Όσο η πολιτική μας περιορίζεται σε μια παθητική, αντιδραστική αντιμετώπιση της επιθετικότητας της Τουρκίας, τόσο το status quo θα εδραιώνεται.
Η έλλειψη ιδιαίτερης προσοχής στα εθνικά θέματα την περίοδο αυτή όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Νικόλαος Κατσίμπρας διδάκτωρ του Πανεπιστήμιου Columbia της Νέας Υόρκης, θα δημιουργήσει περαιτέρω τετελεσμένα, τα οποία θα παραμείνουν πολύ παραπάνω από τα μνημόνια. Θα δώσουμε στα παιδιά μας λιγότερη Εθνική περιουσία από αυτή που βρήκαμε, ας μη τους δώσουμε όμως και λιγότερη εθνική κυριαρχία!!
-Πέραν των Rafales η χώρα μας έχει επιβεβαιώσει και την συμφωνία με την Γαλλία για τρεις φρεγάτες Belharra. Ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο και για γαλλικές κορβέτες. Πως σχολιάζετε αυτές τις κινήσεις;
Είναι φανερό ότι η Πολιτεία είχε παραμελήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις την τελευταία 15ετία, αδικαιολόγητα βέβαια, και πρέπει σήμερα να καταβάλει τεράστιες προσπάθειες για να αναπληρώσει την αδράνεια του παρελθόντος. Το χειρότερο όλων όμως είναι, όπως τουλάχιστον φαίνεται, ότι δεν είναι σαφές αν, ακόμα και την ύστατη στιγμή, οι ηγεσίες αυτού του τόπου έχουν πλήρως αντιληφθεί τις συνέπειες αυτής της αδράνειας.
Είναι επίσης φανερό ότι η χώρα μας σήμερα πρέπει να καταβάλει πολύ μεγαλύτερες προσπάθειες για να αναπληρώσει την αδράνεια του παρελθόντος, ενισχύοντας τάχιστα την άμυνά της, με στόχο τη διασφάλιση κατ’ εξοχήν της αεροναυτικής ισορροπίας με την Τουρκία, με τη βοήθεια νέων καινοτόμων όπλων τεχνολογικής αιχμής και υπεροχής. Στο πνεύμα αυτό, ήταν σωστή κίνηση για την Πολεμική Αεροπορία η αναβάθμιση των αεροσκαφών F16 και η αγορά 24 Γαλλικών αεροσκαφών Ραφάλ, όπως και η αγορά φρεγατών BELHARA, για την αναγκαία ενίσχυση και ανανέωση του Πολεμικού Ναυτικού.
Η απόκτηση 3+1 φρεγατών Belharra, θα αναβαθμίσει το ρόλο του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς για πρώτη φορά θα διαθέτει πολεμικά πλοία που θα έχουν δυνατότητα να καταρρίπτουν εναέριους στόχους σε πολύ μεγάλες αποστάσεις.
Με την απόκτηση αυτών των φρεγατών ανανεώνεται εν μέρει ο στόλος και το κυριότερο είναι ότι, καλύπτουν γεωγραφικά περιοχές που πριν είχαμε μειωμένες δυνατότητες. Οι φρεγάτες αυτές μπορεί να δράσουν κάλλιστα σε όλο το εύρος της Ανατολικής Μεσογείου και βέβαια αυξάνουν και τη διεθνή παρουσία της χώρας μας.
Δίνουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στη χώρα μας για το πώς θα κινηθεί και τι αποφάσεις θα πάρει. Επίσης πέραν από την αποτρεπτική δυνατότητα που αποκτά η χώρα μας, είναι ότι μπαίνουμε σε ένα νέο πεδίο συνεργασιών πλοίων, αεροσκαφών και υποβρυχίων που είναι όλα σύγχρονα και με συμβατά συστήματα που λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές επιχειρησιακής ισχύος.
Είναι δεδομένο πως οι φρεγάτες Belharra με το σύστημα εκτόξευσης Sylver A 70 για εκτόξευση βλημάτων Scalp Naval , με βεληνεκές 1.000 χιλιόμετρα που κάνει τη διαφορά( αποτελεί αξιόπιστη Αποτροπή) προσφέρει σαφή ανάκτηση ποιοτικής υπεροχής και εγγυημένη ναυτική υπεροχή. Αποτελούν πλοία που δίνουν πρωτόγνωρες επιχειρησιακές δυνατότητες στο ΠΝ και καλύπτουν στο ακέραιο τις Ελληνικές απαιτήσεις
Εάν όμως ΔΕΝ αγοράσουμε τα υπόψη βλήματα , όπως ακούγεται, θα σημαίνει αυτόματα ότι , η χώρα μας ΑΠΟΔΕΧΤΗΚΕ τις πιέσεις των Συμμάχων, αγνοώντας ότι τα βλήματα είναι εκείνα που φέρνουν αποτελέσματα και αποτρέπουν τον αντίπαλο , ενώ οι πλατφόρμες είναι υπηρέτες των βλημάτων.
-Τέλος, πως κρίνετε όσα ήρθαν στο φως για την υπόθεση του East Med, αλλά και τις διακοπές ερευνών για υδρογονάνθρακες στην Κρήτη;
Πρέπει να επισημάνουμε ότι η Ελλάδα δεν πίστεψε στον East Med και αυτό φάνηκε από τη συμφωνία παράκαμψης του αγωγού για την ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ Αιγύπτου-Ελλάδος , αλλά και από τις δηλώσεις του κ. Δένδια και του κ. Πρωθυπουργού ότι, η Ελλάδα δεν θα γίνει παραγωγός χώρα φυσικού αερίου, στέλνοντας μηνύματα σε όλους ( Ισραήλ, Κύπρο, Αίγυπτο , Ιταλία, ΕΕ και ΗΠΑ) ότι η Ελλάδα δεν ενδιαφέρεται για την κατασκευή του αγωγού. Δεν θέλει με λίγα λόγια, να μπει σε περιπέτειες με την Τουρκία (φοβικά σύνδρομα).
Η Τουρκία ήταν ή μόνη άλλωστε από τις ΄χώρες τις περιοχής που αμφισβήτησε έμπρακτα τον East Med, καθότι έμεινε έξω από τον ενεργειακό χάρτη , προκαλούσε και απειλούσε συνεχώς και μάλιστα με ενέργειες επί του πεδίου , όπως με έρευνες και γεωτρήσεις στην Κυπριακή ΑΟΖ.
Ο Ερντογάν πραγματοποίησε 8 παράνομες γεωτρήσεις στα οικόπεδα 6 και 7 όπου οι Εταιρείες Total και ENI πραγματοποιούσαν έρευνες, με τις χλιαρές καταδικαστικές αντιδράσεις από την Αμερική και την Ε.Ε. και βέβαια από τις άφωνες αντιδράσεις της χώρας μας.
Το τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό επίσης παρεμπόδισε και εκδίωξε, τον Φεβρουάριο του 2018, το γεωτρύπανο της ιταλικής ΕΝΙ από το οικόπεδο 3, με αποτέλεσμα να σταματήσει τις έρευνες. Και πάλι οι αντιδράσεις ήταν χλιαρές και αναιμικές μπορούμε να πούμε από ΗΠΑ, Ε.Ε, ΝΑΤΟ, αλλά και από τη χώρα μας η οποία έμεινε πιστή στην καινοφανή θεωρεία ότι, οι κυρώσεις δεν είναι αυτοσκοπός.
Οι Αμερικανοί γνωρίζοντας από την μια, τη γκρίνια της Τουρκίας, τις απειλές τις Τουρκίας, τα προβλήματα που θα δημιουργούσε με την προβολή της ισχύος και τις εντάσεις που θα προκαλούσε στην περιοχή και από την άλλη τα φοβικά σύνδρομα τα δικά μας να ανασχέσουμε αυτή την επιθετικότητα της Τουρκίας, σε συνδυασμό με τα Αμερικανικά συμφέροντα για μεταφορά υγροποιημένου αερίου μέσω Αλεξανδρούπολης στην Κεντρική Ευρώπη και τις πιέσεις της Αιγύπτου για μεταφορά του φυσικού αερίου στις δικές της εγκαταστάσεις υγροποίησης του φυσικού αερίου, έστειλε αυτό το άτυπο έγγραφο, υιοθετώντας τις φοβίες τις δικές μας, την ισχύ της Τουρκίας όπως την θεωρούν οι Αμερικανοί και την ανυπαρξία της Κύπρου , σε ένα κείμενο το οποίο στην ουσία είναι ο τερματισμός του αγωγού East Med και η προσαρμογή της Αμερικανικής εξωτερικής πολιτικής με τον ισχυρό που είναι η Τουρκία γι’ αυτήν.
Με βάση λοιπόν τα παραπάνω, είναι ηλίου φαεινότερο , ότι με τη αναφορά στο άτυπο έγγραφο ότι, ο αγωγός πέραν των άλλων λόγων είναι και αιτία έντασης στην περιοχή, η Αμερική στην ουσία κλείνει το μάτι στην Άγκυρα αφού μόνον αυτή αντιδρά στο εν λόγω έργο. Επειδή δηλ. ενοχλείται η Τουρκία την οποία θέλουν πάση θυσία να την κρατήσουν στη Δύση δίνοντας ακόμη και ανταλλάγματα, όπως ο East Med!
Εδώ πρέπει να σημειώσουμε ότι η Τουρκία έχει κατασκευάσει δύο αγωγούς , τον Blue stream και τον Turkish stream που είναι μια παραλλαγή του South stream για τον οποίο η χώρα μας στήθηκε στον τοίχο ,χωρίς να υπάρξει καμία αντίδραση από τους Αμερικανούς ! Δύο μέτρα και δύο σταθμά!!
Εξ αιτίας αυτού του γεγονότος και οι εταιρείες Τotal και ExxonMobil δεν δείχνουν τόσο ζεστές για να προχωρήσουν στις έρευνες νότια της Κρήτης για διαφορετικούς λόγους η καθεμία.
Η Αμερικανική εταιρεία ακολουθεί τις Αμερικανικές πολιτικές. Η Total θέλει να εκμεταλλευτεί τους Ελληνικούς ενεργειακούς πόρους αλλά για να το κάνει αυτό χρειάζεται τον EastMed. Χρειάζεται επομένως την βούληση της Ελληνικής κυβέρνησης η οποία δεν υπάρχει . Καθότι η κυβέρνηση με τις καθημερινές δηλώσεις περί ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και προμήθειας φυσικού αερίου και ηλεκτρικού ρεύματος από την Αίγυπτο, δίνει άλλο σήμα. Ότι δηλ. δεν ενδιαφέρεται για την γεωπολιτική και οικονομική αναβάθμιση της .
Σε μια συγκυρία μάλιστα μεγάλης ενεργειακής κρίσης, η οποία κινδυνεύει να μετεξελιχθεί σε μόνιμη ενεργειακή φτώχεια για την Ευρώπη τις επόμενες δεκαετίες, κι ενώ όλοι οι γείτονές μας στο νότο εκμεταλλεύονται άμεσα τα δικά τους θαλάσσια κοιτάσματα και ψάχνουν να βρουν κι άλλα, η Ελλάδα οφείλει να αφήσει τις ανοησίες και να διακηρύξει ότι θα κάνει το ίδιο.
Τα κράτη λαμβάνουν ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ για το εθνικό τους συμφέρον ιδίως μάλιστα, όταν έχουν το δίκαιο με το μέρος τους.