Όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα δίνουν τη δυνατότητα στον οδηγό να επιλέξει πρόγραμμα οδήγησης, με τη λειτουργία eco να αποτελεί σύμμαχο στην κατανάλωση βενζίνης, όμως σε μερικές περιπτώσεις η χρήση της μπορεί να προκαλέσει βλάβες.
Με τις τιμές των καυσίμων στη χώρα μας να έχουν παγιωθεί σε υψηλά επίπεδα, κάθε συμβουλή οικονομίας είναι καλοδεχούμενη για τους ιδιοκτήτες οχημάτων. Στη συγκεκριμένη περίπτωση η τεχνολογία των σύγχρονων οχημάτων αποτελεί πολύτιμο σύμμαχο στον αγώνα για την εξοικονόμηση καυσίμων και χρημάτων.
Η τεχνολογία στην οποία αναφερόμαστε είναι η λειτουργία Eco των σύγχρονων αυτοκίνητων (όταν υπάρχει επιλογή προγράμματος οδήγησης). Στόχος αυτού του προγράμματος οδήγησης είναι φυσικά η οικονομία καυσίμου και κατά συνέπεια οι μειωμένες εκπομπές ρύπων.
Σε αυτό το πρόγραμμα οδήγησης, η απόκριση του γκαζιού είναι πιο ήπια, το σύστημα κλιματισμού λειτουργεί εξίσου ήπια, και το αυτόματο κιβώτιο πραγματοποιεί ανεβάσματα με μικρότερη ταχύτητα κίνησης για να ρίξει τις στροφές του κινητήρα. Ορισμένες φορές η επιλογή του προγράμματος συνοδεύεται από μειωμένη απόδοση του κινητήρα και λιγότερο βάρος στο τιμόνι.
Όλα αυτά μεταφράζονται σε εξοικονόμηση καυσίμων έως και 20%, ωστόσο η υπερβολική χρήση του οικονομικού προγράμματος οδήγησης μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες σε έναν κινητήρα ντίζελ. Στα βενζινοκίνητα, οι πιθανότητες εμφάνισης βλάβης είναι ελάχιστες.
Η οδήγηση στο οικονομικό πρόγραμμα σημαίνει και μειωμένες στροφές λειτουργίας του κινητήρα. Το γεγονός αυτό όμως λειτουργεί ενάντια στα σύγχρονα αντιρρυπαντικά συστήματα, όπως η βαλβίδα ανακύκλωσης καυσαερίων (EGR) και το φίλτρο συγκράτησης μικροσωματιδίων (DPF).
Η οδήγηση με μόνιμα ενεργό το οικονομικό πρόγραμμα μπορεί να είναι επιζήμια για ένα αυτοκίνητο με κινητήρα ντίζελ, επειδή επιτυγχάνεται το τέλειο σενάριο συσσώρευσης άνθρακα και υπολειμμάτων στην EGR. Στην καλύτερη περίπτωση, θα μπορούσε να την φράξει και να θέλει καθάρισμα, στη χειρότερη αντικατάσταση.
Όσον αφορά το DPF, το πρόβλημα εντοπίζεται στην «αναγέννησή» του: για να πραγματοποιηθεί πρέπει να φτάσει περίπου τους 600 βαθμούς. Και η ήπια οδήγηση με ενεργό το Eco Mode σε κοντινές διαδρομές, δεν του επιτρέπει να φτάσει σε αυτό το επίπεδο. Παρόλο που έχει το δικό του σύστημα για να μπορεί να κάνει τους «κύκλους», καλό είναι να μην κάνετε κατάχρηση της λειτουργίας Eco που έχει το αυτοκίνητό σας.