Πολιτισμός

Πώς ο περσικός χρυσός επηρέασε την ελληνική τέχνη

Ένα στιγμιότυπο που μπορούσε να συνοψίσει το χάσμα ανάμεσα στους δύο κόσμους – των Ελλήνων και των Περσών -, η αντιπαράθεσή των οποίων έχει καθορίσει την εξέλιξη της παγκόσμιας Ιστορίας. Ενας αγώνας ανάμεσα στις ελληνικές πόλεις-κράτη και την αυτοκρατορία των Αχαιμενιδών. Μια πάλη ανάμεσα στην ελεύθερη, αλλά λιτή και πειθαρχημένη Δύση και την τυρρανοκρατούμενη, τρυφηλή Ανατολή.

Ολα όμως εκείνα τα χρυσά τελετουργικά αγγεία (ρυτά), τα κοσμήματα με σμαράγδια και μαργαριτάρια και τα κομψά στεφάνια από την Ελλάδα και την Κύπρο, τη Βουλγαρία, την Αίγυπτο και το Αφγανιστάν που φέρουν τη σφραγίδα της περσικής τέχνης ή το αποτύπωμα της επιρροής της επί πέντε αιώνες (550-30 π.Χ.) αποτελούσαν απλές ενδείξεις καλοπέρασης ή λειτουργούσαν και ως απαραίτητο πολιτικό εργαλείο που εξέφραζε την επιβολή της εξουσίας; Αυτή την πτυχή επιχειρεί να εξετάσει η νέα έκθεση του Βρετανικού Μουσείου «Πολυτέλεια και εξουσία: Πέρσες και Ελληνες», η οποία ανοίγει από σήμερα και έως τις 13 Αυγούστου τις πύλες της για το κοινό με έναν αμφιλεγόμενο τρόπο αισθητικής παρουσίασης, που σύμφωνα με αρκετά βρετανικά δημοσιεύματα δεν απέχει από τον ορισμό του κιτς.

Τρεις ενότητες

Όπως αναφέρει το in.gr, οι πόλεμοι ανάμεσα στους Ελληνες και τους Πέρσες, αν και αποτελούν το πιο γνωστό κεφάλαιο αυτής της ιστορίας, δεν είναι εκείνο που κυριαρχεί στην έκθεση. Περιορίζεται σε λιγοστά όπλα – μεταξύ αυτών το κράνος ενός οπλίτη – και ένα ηχοτοπίο με ιαχές εν ώρα μάχης. Το κύριο μέρος της παρουσίασης είναι χωρισμένο σε τρεις ενότητες που έχουν ως άξονα τη θέση, την αντίθεση και τη σύνθεση.

Οι επισκέπτες αρχικά παίρνουν μια γεύση από την Περσική Αυτοκρατορία όπου κυριαρχεί ένα ανάγλυφο αιγυπτιακού στυλ στο οποίο ο Δαρείος Α’ απεικονίζεται να λατρεύει τον Ανουβι. Η Αθηναϊκή Δημοκρατία δεν θα μπορούσε να είναι παρούσα με καλύτερο τρόπο παρά με ένα τμήμα της ζωφόρου του Παρθενώνα, που αποτελεί το αποκορύφωμα της απέριττης κλασικής τέχνης.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ