Κυβέρνηση

Κυβέρνηση: Τεστ αξιολόγησης στα υπουργεία και στο βάθος ανασχηματισμός

Η ευρύτατη διακομματική στήριξη, που συγκεντρώνει, όπως μαρτυρούν τα «ναι» του ΣΥΡΙΖΑ και του Κινήματος Αλλαγής, η Αικατερίνη Σακελλαροπούλου εν όψει της πρώτης και κατά τα φαινόμενα τελευταίας ψηφοφορίας για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας, κλείνει ένα σημαντικό πολιτικό κεφάλαιο για τον Κυριάκο Μητσοτάκη, του οποίου η κυβέρνηση, όπως παρατηρούν επιτελικά στελέχη στο Μέγαρο Μαξίμου, κατορθώνει σε δύο σημαντικά κοινοβουλευτικά ορόσημα, ήτοι την προεδρική εκλογή και την ψήφο των αποδήμων, να υπερκαλύψει τον στόχο των 200 ψήφων.


Πλέον ο Κυριάκος Μητσοτάκης γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα πως η περίοδος χάριτος για την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει παρέλθει προ πολλού και πως αργά ή γρήγορα η... ώρα της κρίσης για το Υπουργικό Συμβούλιο, που συγκροτήθηκε στις 8 Ιουλίου, φθάνει. Αυτό, εξάλλου, είναι και το βαθύτερο νόημα του δεύτερου κύκλου συναντήσεων με την πολιτική ηγεσία όλων των υπουργείων, που εγκαινίασε στα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας ο πρωθυπουργός.

Πέραν της εύλογης ιεράρχησης των καθιερωμένων εξαμηνιαίων στόχων ανά χαρτοφυλάκιο για την περίοδο Ιανουαρίου - Ιουνίου του 2020, ο πρωθυπουργός προχωρά εκ των πραγμάτων σε μια πρώτη αξιολόγηση δομών, αρμοδιοτήτων και προσώπων, έχοντας ήδη, πάντως, μια πολύ καθαρή εικόνα για τα έως τώρα πεπραγμένα, την πρόοδο, όπου αυτή κατεγράφη, και τις αρρυθμίες, όπου αυτές εντοπίστηκαν.

Η θέση σε πλήρη λειτουργία από τις αρχές Ιανουαρίου του ηλεκτρονικού συστήματος ΜΑΖΙ προσφέρει στον Κυριάκο Μητσοτάκη πλήρη και ανά πάσα στιγμή πρόσβαση στην πρόοδο των προκαθορισμένων δράσεων, πάντα σε σχέση με το συμφωνημένο χρονοδιάγραμμα για κάθε υπουργείο. Μάλιστα, ο πρωθυπουργός, ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης και η Γενική Γραμματεία Συντονισμού, υπό τον Ακη Σκέρτσο, έχοντας την πολυτέλεια της πλήρους «κάτοψης» όλων των πτυχών των κυβερνητικών πρωτοβουλιών, είναι σε θέση όχι μόνο να καταγράψουν όλες τις καθυστερήσεις και τις αβελτηρίες που παρατηρούνται, αλλά και να διαγνώσουν τα αίτια που τις προξενούν, ώστε να επιλέγονται κάθε φορά οι ενδεδειγμένες διορθωτικές παρεμβάσεις.

Στις προθέσεις του πρωθυπουργού είναι τέλη Φεβρουαρίου με αρχές Μαρτίου να έχει ολοκληρωθεί ο γύρος των συναντήσεων με τις πολιτικές ηγεσίες όλων των υπουργείων. Καλά πληροφορημένες πηγές μεταδίδουν, μάλιστα, πως η περίοδος από τα μέσα Μαρτίου έως τις αρχές του καλοκαιριού κρίνεται επαρκής ώστε να δοκιμαστούν στην πράξη τόσο οι επιδόσεις κάθε υπουργείου ξεχωριστά, όσο και η συμμόρφωσή του με τις... ντιρεκτίβες που θα έχουν δοθεί στο μεσοδιάστημα από το Μέγαρο Μαξίμου.

Tα αποτελέσματα

Εως τις αρχές του θέρους, εξάλλου, θα πρέπει εκτός απροόπτου να αναμένεται και ο ανασχηματισμός, τον οποίο ο κ. Μητσοτάκης χωρίς να τον προαναγγείλει, κατ’ ουσίαν τον επιβεβαίωσε στην τηλεοπτική του συνέντευξη στον Alpha: «Είμαστε, λοιπόν, στον πρώτο γύρο της αξιολόγησης. Μπορώ να σας πω ότι δεν επίκειται κανένας ανασχηματισμός άμεσα, αλλά όταν θα γίνει ανασχηματισμός, κάποια στιγμή θα γίνει, προφανώς και θα λάβω υπ’ όψιν μου τα αποτελέσματα της αξιολόγησης». Κυβερνητικά στελέχη, πάντως, προειδοποιούν πως εφόσον κρίνεται σκόπιμο, αλλαγές ενδεχομένως να γίνουν και σε προγενέστερο χρόνο, καθώς όπως διευκρίνισε ο κ. Μητσοτάκης «υπάρχουν οι κίτρινες κάρτες αλλά και η απευθείας κόκκινη».

Πρόσωπα που γνωρίζουν τον πρωθυπουργικό σχεδιασμό προδιαθέτουν πως στόχος του Μεγάρου Μαξίμου δεν είναι ούτε οι προσωπικές διευθετήσεις, ούτε η άσκοπη ανακύκλωση προσώπων, βάσει μικροπολιτικών κινήτρων. Στον αντίποδα, το μοτίβο των επικείμενων πρωθυπουργικών πρωτοβουλιών θα ακολουθεί τον κανόνα σε πρώτη φάση της αναδιάρθρωσης δομών και αρμοδιοτήτων και σε δεύτερη της αλλαγής προσώπων, που θα «κουμπώσουν» στο νέο οργανόγραμμα και όχι το αντίστροφο.

Αυτό, βεβαίως, δεν συνεπάγεται πως στα ηγετικά κλιμάκια της κυβέρνησης δεν υπάρχει αποκρυσταλλωμένη εικόνα για τις επιδόσεις κάθε μέλους του Υπουργικού Συμβουλίου ξεχωριστά, όπως και για τη «χημεία» ανάμεσα στα στελέχη του ίδιου υπουργείου και η οποία δύναται να επηρεάσει αρνητικά το παραγόμενο κυβερνητικό έργο. Επιπλέον, ένας από τους στόχους των κυοφορούμενων αλλαγών είναι και η μείωση του αριθμού των μελών του κυβερνητικού σχήματος, ιδίως σε επίπεδο υφυπουργών.

Ο πιλοτικός οδηγός

«Εγώ πρώτος έχω πει, εξάλλου, ουδείς αλάθητος. Και μια κυβέρνηση η οποία παράγει πολλή πολιτική και αναλαμβάνει πολλές πρωτοβουλίες, όπου εντοπίζονται λάθη και παραλείψεις, αυτά με θάρρος και με ταχύτητα κυρίως θα διορθώνονται» σημείωσε χαρακτηριστικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης κληθείς να αιτιολογήσει την απόφασή του να επανασυστήσει το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου.

Πρόσωπα του στενού του περιβάλλοντος προϊδεάζουν πως το μοντέλο που ακολουθήθηκε στον τομέα του Μεταναστευτικού διέπει κατ’ ουσίαν το πνεύμα των διορθωτικών κινήσεων που επίκεινται. Με άλλα λόγια προηγήθηκε η απόφαση της αναδιάρθρωσης δομών και αρμοδιοτήτων (συστάθηκε αυτοτελές υπουργείο – αναδιανεμήθηκαν οι αρμοδιότητες) και επακολούθησε η επιλογή των προσώπων που καλούνται να υπηρετήσουν τη νέα φιλοσοφία.

Οι ίδιες πηγές παρατηρούσαν, δε, με νόημα πως εφόσον ο ίδιος ο πρωθυπουργός κάνει δημόσια την αυτοκριτική του και μέσω των πρωτοβουλιών του αναγνωρίσει εμπράκτως αστοχίες του πρόσφατου παρελθόντος, θα πρέπει να αναμένεται ιδιαίτερα αυστηρός με όσα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου έχουν... συλληφθεί να ολιγωρούν ή να δίδουν μεγαλύτερη βαρύτητα στην επικοινωνία και όχι στην ουσία.

Επιπλέον η σύγχυση αρμοδιοτήτων που παρατηρήθηκε ανάμεσα στα συναρμόδια υπουργεία σε ό,τι αφορά στην αντιμετώπιση του Μεταναστευτικού-Προσφυγικού αποτελεί πλέον για το Μέγαρο Μαξίμου παράδειγμα προς αποφυγήν αλλά και πεδίο άμεσων παρεμβάσεων, όπου αυτό κρίνεται σκόπιμο.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ