Αντιμετωπίζουμε μια παγκόσμια «μαθησιακή καταστροφή» εξαιτίας του τρόπου με τον οποίο διαταράχθηκε η εκπαίδευση εκατομμυρίων παιδιών από την πανδημία της COVID-19, σύμφωνα με έκθεση κορυφαίων παγκόσμιων οργανισμών, όπως η Παγκόσμια Τράπεζα και η UNESCO.
Η έκθεση αναφέρει ότι το 70% των 10χρονων παιδιών σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος, δεν είναι σε θέση να διαβάσουν και να κατανοήσουν ένα απλό κείμενο και να περάσουν ένα βασικό τεστ αλφαβητισμού.
Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι η γενιά των μαθητών των οποίων η σχολική εκπαίδευση επλήγη από την πανδημία, θα χάσει 21 τρισεκατομμύρια δολάρια σε κέρδη κατά τη διάρκεια της ζωής τους – περισσότερο από τις προηγούμενες εκτιμήσεις και το 17% του σημερινού παγκόσμιου ΑΕΠ.
Το χειρότερο σοκ στην εκπαίδευση όλων των εποχών
Η έρευνα προέρχεται από διεθνείς οργανισμούς που έχουν δεσμευτεί να συνεργαστούν για να αντιμετωπίσουν αυτό που περιγράφουν ως το «χειρότερο σοκ στην εκπαίδευση και τη μάθηση στην καταγεγραμμένη ιστορία».
«Δεν μπορούμε να αφήσουμε τη μάθηση των παιδιών να γίνει ένα ακόμη θύμα της πανδημίας της COVID-19», δήλωσε ο παγκόσμιος διευθυντής εκπαίδευσης της UNICEF, Ρόμπερτ Τζένκινς.
Για ορισμένους μαθητές, η ζημιά μπορεί να είναι μη αναστρέψιμη. Στην Ουγκάντα, η 15χρονη Kauthara Shadiah Nabasitu δεν θα επιστρέψει στην τάξη, αφού άρχισε να εργάζεται για να στηρίξει την οικογένειά της, ενώ το σχολείο της έκλεισε για να σταματήσει η εξάπλωση της COVID-19.
«Θέλω να σπουδάσω», δήλωσε στους New York Times.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα σχολεία στην Ουγκάντα παρέμειναν κλειστά για 22 μήνες κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Όλες οι περιοχές είδαν αύξηση της μαθησιακής φτώχειας, αλλά η Λατινική Αμερική και η Καραϊβική επλήγησαν περισσότερο, σύμφωνα με την έκθεση. Σε αυτές τις περιοχές, εκτιμάται ότι το 80% των παιδιών δεν είναι σε θέση να κατανοήσουν ένα απλό γραπτό κείμενο μέχρι να τελειώσουν το δημοτικό σχολείο. Αυτό σημαίνει αύξηση κατά περίπου 50%.
Η αμέσως μεγαλύτερη αύξηση παρατηρήθηκε στη Νότια Ασία, όπου, σύμφωνα με τους συντάκτες της έκθεσης, το 78% των παιδιών είναι πλέον πιθανό να αποτύχουν στο ίδιο βασικό τεστ αλφαβητισμού (σε σύγκριση με το 60% πριν από την πανδημία).
Η αντιστροφή της ζημίας δεν αρκεί
Στην υποσαχάρια Αφρική, η αύξηση της μαθησιακής φτώχειας ήταν μικρότερη επειδή τα σχολεία παρέμειναν κλειστά για λίγο μόνο διάστημα. Αλλά ακόμη και εδώ, η πανδημία είχε καταστροφικές συνέπειες, και η μαθησιακή φτώχεια επηρεάζει τώρα το 89% των παιδιών στην περιοχή.
Οι συντάκτες της έκθεσης προειδοποιούν ότι απαιτείται επείγουσα δράση για να αποτραπεί μια καταστροφή και ότι δεν αρκεί απλώς να αντιστραφεί η ζημιά που προκάλεσε η πανδημία στην εκπαίδευση. Διαπίστωσαν επίσης, ότι τα νέα δεδομένα δείχνουν ότι η μαθησιακή φτώχεια πριν από την COVID-19 ήταν χειρότερη από ό,τι εκτιμούσαν.
«Αυτές οι εκτιμήσεις κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου πιο δυνατά από ποτέ», δήλωσε η βοηθός γενική διευθύντρια της UNESCO για την εκπαίδευση, Στεφανία Τζιανίνι.
«Πρέπει να επενδύσουμε σε ολιστικές και μετασχηματιστικές πολιτικές που αντιμετωπίζουν τις πολλαπλές αιτίες της μαθησιακής κρίσης», τόνισε.