Στον πυρήνα του σχεδίου βρίσκεται η μεταφορά των προϊόντων μέσω σιδηροδρόμων, οδικού δικτύου, ακόμη και ποταμών. Πρόκειται για σχέδιο που προωθείται με τη διαδικασία του κατεπείγοντος λόγω των φόβων για επισιτιστική κρίση αλλά και περαιτέρω άνοδο του πληθωρισμού που εξακολουθεί να καλπάζει.
Σύμφωνα με διεθνή μέσα ενημέρωσης, περίπου 20 εκατομμύρια τόνοι σιτηρών πρέπει να εξαχθούν από την Ουκρανία μέσα στους επόμενους τρεις μήνες, όπως ανέφερε η επίτροπος της ΕΕ για θέματα μεταφορών Αντίνα Βαλεάν. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων εκτιμά ότι η Ουκρανία έχει συσσωρευμένο σιτάρι αξίας 8 δισ. ευρώ.
Εκτός από τον αποκλεισμό των λιμανιών, το Κίεβο κατηγορεί τη Ρωσία ότι κλέβει σιτηρά από την Ουκρανία και προσπαθεί να πουλήσει μερικά στις παγκόσμιες αγορές. Το υπουργείο Εξωτερικών της Ουκρανίας εκτιμά ότι η χώρα του Πούτιν έχει κλέψει ήδη 400.000 έως 500.000 μετρικούς τόνους σιτηρών, που κοστίζουν πάνω από 100 εκατομμύρια δολάρια, ενώ ισχυρίστηκε ότι «πρακτικά όλα τα πλοία που φεύγουν από τη Σεβαστούπολη με φορτίο σιτηρών μεταφέρουν τα σιτηρά που έχουν κλαπεί από την Ουκρανία».
Υπό κανονικές συνθήκες, το 75% της παραγωγής σιτηρών της Ουκρανίας εξάγεται. Από εκεί προέρχεται κανονικά περίπου το 20% των εθνικών ετήσιων εσόδων από εξαγωγές. Πριν από τον πόλεμο τα ουκρανικά λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας αντιπροσώπευαν το 90% των εξαγωγών της σε σιτηρά και έλαια, με περίπου το ένα τρίτο να κατευθύνεται στην Ευρώπη, στην Κίνα και στην Αφρική.
Η Κομισιόν δηλώνει αποφασισμένη να εργαστεί από κοινού με τα κράτη-μέλη και τους ενδιαφερόμενους φορείς για την αντιμετώπιση των εμποδίων στις εξαγωγές σιτηρών από την Ουκρανία και τη δημιουργία «Διαδρομών Αλληλεγγύης», όπως τους ονομάζει.