Συνεχίζεται αμείωτος ο εμφύλιος που έχει ξεσπάσει στην EasyJet καθώς ο Κύπριος επιχειρηματίας, Στέλιος Χατζηιωάννου, που ελέγχει το το 34% των μετοχών της εταιρίας και αποτελεί το βασικό μέτοχο της, επιμένει στην ακύρωση της παραγγελίας 107 αεροσκαφών από την Airbus ύψους 4,5 δισεκατομμυρίων λιρών.
Ο κ. Χατζηιωάννου με μία δήλωση 18 σημείων προχωρεί ουσιαστικά στην ακύρωση της παραγγελίας αφήνοντας σαφείς αιχμές τόσο για δύο στελέχη της εταιρίας, των οποίων ζητεί την αποπομπή όσο και για την ίδια την Airbus όσον αφορά δωροδοκία στελεχών αεροπορικών εταιριών.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η αγορά αυτή τη δεδομένη χρονική στιγμή που τα αεροπορικά ταξίδια έχουν «παγώσει» και τα περισσότερα αεροσκάφη συμπεριλαμβανομένων αυτών της ΕasyJet έχουν καθηλωθεί εξαιτίας της κρίσης του κορονοϊού που έχει χτυπήσει ιδιαίτερα τις αερομεταφορές, θα ήταν καταστροφική και μόνο η ακύρωση της παραγγελίας θα διαφύλασσε την αξία μετοχών, ομολόγων αλλά και της περιουσίας των μετόχων.
Βάσει των στοιχείων που παραθέτει, η χρηματιστηριακή αξία της EasyJet σήμερα κυμαίνεται γύρω στα 2 δισ. λίρες, με την οικογένεια Χατζηιωάννου να κατέχει περίπου το 34% του συνόλου των μετοχών, ενώ το άλλο 66% είναι διαμοιρασμένο μεταξύ μεμονωμένων μετόχων και συνταξιοδοτικών ταμείων, τα οποία – όπως επισημαίνει - θα κληθούν να πληρώσουν συντάξεις και ωφελήματα στους συμβαλλόμενους.
Σημειώνει μάλιστα ότι δε θα πρέπει να ρευστοποιηθούν περιουσιακά στοιχεία της εταιρίας, ενώ κρούει τον κώδωνα του κινδύνου ως προς τη βιωσιμότητα της εταιρίας σε περίπτωση που ληφθούν λανθασμένες αποφάσεις, τονίζοντας ότι η εταιρία θα μπορούσε να ξεμείνει από ρευστότητα έως τον Αυγουστο του 2020 ή ίσως και νωρίτερα.
Αναφέρεται επίσης σε μία μελέτη της Credit Suisse, η οποία δημοσιεύτηκε στις 2 Απριλίου, χαρακτηρίζοντας «τρελή» την εκτίμησή της ότι τον ερχόμενο Οκτώβριο τα 330 από τα 350 αεροσκάφη της εταιρίας θα πετούν με γεμάτες καμπίνες.
«Εξωφρενικά αισιόδοξες εκτιμήσεις»
Ο κύριος μέτοχος της αεροπορικής εταιρίας αφήνει αιχμές ότι η συγκεκριμένη μελέτη με τις «εξωφρενικά αισιόδοξες» εκτιμήσεις εκπονήθηκε μόνο και μόνο για να προσφέρει «κάλυψη» στα στελέχη ώστε να προχωρήσουν στην αγορά των αεροσκαφών. Χαρακτηρίζει «σκέτη φαντασία» το σενάριο να επιστρέψει ο στόλος της εταιρίας στους ουρανούς τον Ιούνιο φέρνοντας κέρδη 1,5 δισεκατομμυρίων λιρών τους καλοκαιρινούς μήνες.
«Θα πρέπει να σημειωθεί ότι σχεδόν όλες οι χώρες στην Ευρώπη έχουν κλείσει τα σύνορά τους στους ξένους. Κανείς δεν γνωρίζει στην πραγματικότητα πότε θα ξανανοίξουν. Και ακόμα και τότε, κανείς δεν πιστεύει ότι οι άνθρωποι θα είναι πρόθυμοι να κάνουν διεθνή ταξίδια σε τέτοιους μεγάλους αριθμούς τον Ιούνιο του ΄20. Ο φόβος έχει καταλάβει πλέον την ανθρώπινη συμπεριφορά όσον αφορά σε κάθε είδους διεθνές ταξίδι. Κάθε χώρα θέλει να κρατήσει τους άλλους εκτός για όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο από τη στιγμή που θα τελειώσει ο δικός της αποκλεισμός» τονίζει καταλήγοντας ότι «η EasyJet στο τέλος των εθνικών αποκλεισμών θα μοιάζει περισσότερο με μία start-up που θα προσπαθεί να βρει νέα επικερδή δρομολόγια για λίγα αεροσκάφη. Πόσοι Βρετανοί θα θελήσουν να ταξιδέψουν στη βόρεια Ιταλία ή την Ισπανία για διακοπές αυτόν τον Ιούνιο» αναρωτιέται ο κ. Χατζηιωάννου.
Ο ίδιος προχωρεί ένα ακόμα βήμα υπογραμμίζοντας ότι η μελέτη απευθύνεται σε τυχόν νέους «αφελείς» επενδυτές και σημειώνει πως η EasyJet έχει δανειστεί 1,3 δισ. λίρες που θα πρέπει να εξοφληθούν πλήρως κατά τα επόμενα 2-5 χρόνια σε συνταξιοδοτικά ταμεία.
Πυρά στην Airbus
Ως προς την Airbus τονίζει ότι διαθέτει το μονοπώλιο πώλησης αεροσκαφών στην ΕasyJet και πρόκειται για «μια γαλλο-γερμανική εταιρεία που καταδικάστηκε για δωροδοκία στελεχών των αεροπορικών εταιρειών σε όλο τον κόσμο, όπως αποδείχθηκε ενώπιον δικαστηρίου του Crown Court στο Ηνωμένο Βασίλειο 31 Ιανουαρίου 2020».
Σε άλλο σημείο της δήλωσής του επισημαίνει ότι η ακύρωση του συμβολαίου με την Airbus είναι η μόνη ευκαιρία που έχουν οι μέτοχοι να συγκρατήσουν την αξία των μετοχών τους. Αν η συμφωνία ακυρωθεί, τότε η εταιρία δεν χρειάζεται να λάβει οποιαδήποτε στήριξη με δάνειο από το Βρετανικό κράτος, υποστηρίζει. Σε διαφορετική περίπτωση, εντός 3 με 6 μηνών, η αξία των μετοχών θα φτάσει στο μηδέν και κανένας νέος μέτοχος δεν θα είναι διατεθειμένος να δώσει χρήματα για να αγοράσει νέες μετοχές. Ξεκαθαρίζει μάλιστα πως ούτε ο ίδιος προτίθεται να ρίξει φρέσκο χρήμα στην εταιρία σε αυτήν την περίπτωση.
Προτείνει τη μείωση αντί για αυξηση του στόλου της εταιρίας από τα 350 στα 250 αεροσκάφη υπογραμμίζοντας πως η «ΕasyJet δε θα χρειαστεί πρόσθετα αεροσκάφη για πολλά χρόνια» καθώς ο διαθέσιμος στόλος της είναι ήδη ένας από τους νεότερους στην αεροπορική βιομηχανία.