Πολλοί λόγοι ωθούν τις αεροπορικές σε αλλαγή στρατηγικής
Ο...τσάμπας πέθανε λέει ο θυμόσοφος λαός μας και κάτι ανάλογο φαίνεται πως θα ισχύσει και για τις χαμηλού κόστους πτήσεις. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του γερμανικού πρακτορείου ειδήσεων (dpa) που αναδημοσιεύει η deutsche welle το σήμα κινδύνου που εκπέμπει ο πλανήτης, έχει ευαισθητοποιήσει επιβάτες κι αεροπορικές εταιρίες, που τείνουν να περιορίσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Το θέμα της κλιματικής αλλαγής απασχόλησε έντονα τον κλάδο των αερομεταφορών το 2019. Ο επικεφαλής της Lufthansa Κάρστεν Σπορ είχε δηλώσει ότι τα αεροπορικά εισιτήρια κάτω των δέκα ευρώ «είναι από οικολογική, αλλά και από οικονομική άποψη μια τρέλα». Ένας επιπρόσθετος λόγος που αύξησε τις τιμές των εισιτηρίων στη Γερμανία είναι η αύξηση του φόρου αερομεταφορών. Ως είθισται για να εξοικονομήσουν χρήματα οι επιβάτες, οι εταιρίες πληρώνουν τα κόστη, τα οποία έγιναν ωστόσο δυσβάσταχτα κι εκτοξεύτηκαν σε δυσθεώρητα ύψη.
Όπως η Laudamotion, θυγατρική της Ryanair, έτσι και η Eurowings, θυγατρική της Lufthansa, «χτύπησαν κόκκινο» στα χρέη. Το ότι κατάφεραν να επιβιώσουν, οφείλεται στις ισχυρές οικονομικά μητρικές εταιρείες τους. Ωστόσο η στήριξη από τις μητρικές δεν φαίνεται να αποτελεί μακροπρόθεσμη λύση. Επίσης το 2019 η γερμανική αεροπορική εταιρεία Germania, η ισλανδική Wow Air και ο βρετανικός ταξιδιωτικός κολοσσός Thomas Cook κήρυξαν πτώχευση. Στο πλαίσιο αυτό ειδικοί θεωρούν καλή κίνηση το ότι πολλές εταιρείες ξαναβλέπουν την πολιτική τιμών τους. «Tα προγράμματα πτήσεων για τον χειμώνα είναι ενθαρρυντικά» ανέφερε στο γερμανικό ειδησεογραφικό πρακτορείο dpa ο ειδικός σε θέματα αερομεταφορών Ντάνιελ Ρέσκα από τον οίκο Bernstein.
Για τον χειμώνα οι αεροπορικές εταιρείες φαίνεται να ακολουθούν μια πιο «πειθαρχημένη» πολιτική. Η Ryanair, που περιμένει και νέα αεροπλάνα καθώς είχε παραγγείλει Boeing 737 Max τα οποία καθηλώθηκαν μετά από δύο αεροπορικές τραγωδίες δεν θα προχωρήσει σε περαιτέρω μειώσεις στις τιμές της. Από την άλλη, η Easyjet στοχευμένα μειώνει τις προσφερόμενες πτήσεις, ενώ η Eurowongs μειώνει κυρίως τα δρομολόγια εσωτερικού στη Γερμανία.
Σύμφωνα με την ΙΑΤΑ αναμένονται αυξανόμενα κέρδη για τις ευρωπαϊκές αερομεταφορές. Ωστόσο, αν και η γενική τάση είναι θετική, επιμέρους εταιρείες σημείωσαν απώλειες κι άλλες τώρα μόλις επανέρχονται σε κερδοφόρα πορεία. Τα προβλήματα σε πολλές εταιρείες παραμένουν. H Lufthansa το 2019 υπολογίζει στο ένα τρίτο των κερδών-ρεκόρ που σημείωσε το 2018. Τότε είχε σημειώσει κέρδη ύψους 3 δισεκατομμύρια ευρώ και αυτό παρά την πτώχευση της θυγατρικής Air-Berlin. Ταυτόχρονα δεν έχει επιλυθεί η διαμάχη με το συνδικάτο UFO των ιπτάμενων συνοδών, κάτι που οδήγησε σε απεργίες στην Eurowings. Προβληματική είναι και η ιταλική αεροπορική εταιρία Alitalia, με το ιταλικό κράτος να χάνει την υπομονή του ζητώντας ριζικές αλλαγές. Αλλά και η Condor, η οποία παρά την πτώχευση της μητρικής Thomas Cook επιβίωσε κατόπιν κρατικού δανείου, θα πρέπει να βρει μέχρι τέλος Μαρτίου νέο ιδιοκτήτη.