Και αυτό γιατί σύμφωνα με τους υφιστάμενους ευρωπαϊκούς κανόνες πτήσεων οι αεροπορικές εταιρείες που λειτουργούν εκτός Ευρώπης, πρέπει να συνεχίσουν να πραγματοποιούν κανονικά το 80% των διαθέσιμων χρόνων τους. Ειδάλλως διακινδυνεύουν να τους χάσουν από έναν ανταγωνιστή.
Όπως μετέδωσε το Business Insider η ζήτηση για πτήσεις έχει καταρρεύσει σε όλο τον κόσμο εν μέσω αυξανόμενων φόβων εξάπλωσης του κορoνοϊού. Παρόλα αυτά οι εταιρείες πραγματοποιούν πτήσεις, με πτήσεις – «φαντάσματα», καθώς αν μείνουν καθηλωμένα τα σκάφη στα αεροδρόμια θα χάσουν τους χρόνους πτήσεις (flight slots).
Παρόλα αυτά οι κανόνες που ισχύουν μέχρι και σήμερα, ανεξάρτητα από την εξάπλωση του κορονοϊού, έχει οδηγήσει τις εταιρείες σε τεράστιες δαπάνες.
Όπως γράφουν γλαφυρά οι New York Times «άδεια jumbo jets φτάνουν σε αεροδρόμια που μοιάζουν εγκαταλελειμμένα. Επιβάτες με μάσκες προσπαθούν να προστατευτούν από τον ιό». Ο Γενικός Διευθυντής του εμπορικού Οργανισμού Airlines for America, Νίκολας Κάλιο σχολίασε ότι «οι επιβάτες αυτής της εβδομάδας ήταν δραματικά λιγότεροι από εκείνους της προηγούμενης»
ο Γραμματέας Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου, Grant Shapps, απηύθυνε επιστολή στον αρμόδιο φορέα Airport Co-ordination Ltd (ACL), ζητώντας την αναστολή των κανόνων κατά τη διάρκεια της κρίσης: «Ανησυχώ ιδιαιτέρως για το γεγονός ότι, προκειμένου να τηρηθεί ο κανόνας 80/20, οι αεροπορικές εταιρείες ενδέχεται να αναγκαστούν να πετάξουν αεροσκάφη με πολύ χαμηλό συντελεστή φορτίου, ή ακόμα και κενά. Ένα τέτοιο σενάριο δεν είναι αποδεκτό, δεν είναι προς το συμφέρον του κλάδου, των επιβατών ή του περιβάλλοντος και πρέπει να αποφευχθεί».
Ο αρμόδιος φορέας ACL έχει ήδη αναστείλει τον κανόνα για πτήσεις προς και από το Χονγκ Κονγκ και την ηπειρωτική Κίνα. Ωστόσο, οι κανόνες παραμένουν σε ισχύ για όλες τις άλλες πτήσεις.
Μειώσεις δαπανών, άδειες άνευ αποδοχών, «πάγωμα» προαγωγών για αεροπορικές εταιρείες
Οι επιπτώσεις της επιδημίας στην εναέρια κυκλοφορία έχει αναγκάσει τις αεροπορικές εταιρείες, των οποίων οι μετοχές στα Χρηματιστήρια έχουν κατακρημνισθεί, να εφαρμόζουν μέτρα εξοικονόμησης.
Η EasyJet ανακοίνωσε πάγωμα των προσλήψεων, των μισθών και των προαγωγών, μείωση των λειτουργικών δαπανών, ενώ θα προωθήσει «άδειες άνευ αποδοχών» για το προσωπικό της.
Ο γενικός διευθυντής της IAG Γουΐλι Γουάλς επίσης ανακοίνωσε μέτρα εξοικονόμησης, τα οποία δεν προσδιόρισε, ενώ δεν θέλησε να ανακοινώσει τις προβλέψεις για τα οικονομικά αποτελέσματα για το 2020 λόγω της επιδημίας.
Ο επικεφαλής της Finnair Τόπι Μάνερ προειδοποίησε πως τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας το 2020 αναμένονται «σημαντικά μειωμένα» σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Όπως δήλωσε, εάν μέχρι σήμερα οι συνέπειες είναι «περιορισμένες», όμως «διαπιστώνουμε μία αρνητική επίπτωση στη ζήτηση. Είναι δύσκολο να προβλέψουμε πώς πρόκειται να εξελιχθεί η κατάσταση στους επόμενους μήνες».
Επικαλούμενος τον «πολύ σημαντικό» αντίκτυπο της επιδημίας στα έσοδα της KLM, ο επικεφαλής του ολλανδικού αερομεταφορέα Έρικ Σβελχάιμ κάλεσε το προσωπικό «να μειώσει στο ελάχιστο επίπεδο τα κόστη ώστε να είναι εγγυημένη η ασφάλεια των επιχειρήσεων» της εταιρείας κι ανακοίνωσε μία σειρά μέτρων για μείωση των δαπανών.
Πάγωμα των προσλήψεων ανακοίνωσε την Τετάρτη και η Lufthansa, ενώ θα εφαρμόσει το μέτρο της άδειας άνευ αποδοχών για το προσωπικό της.