Προς απάντηση του προγράμματος προηγμένου τακτικού μαχητικού των Ηνωμένων Πολιτειών - το οποίο κατέληξε στο Lockheed Martin F-22 Raptor - η Σοβιετική Ένωση ξεκίνησε ένα πρόγραμμα για να παράξει ένα συγκρίσιμο μαχητικό. Τελικώς, κατέληξαν στο MiG 1.44.
Πολυχρηστικό
Όπως το F-22 Raptor, το MiG 1.44 υποτίθονταν ότι μπορούσε να τα κάνει όλα. Τουλάχιστον στα χαρτιά, η εταιρεία MiG συνδύασε χαρακτηριστικά χαμηλής παρατηρησιμότητας (stealth) με εξαιρετική ευκινησία.
Εκτός από τα ελαφριά υλικά που χρησιμοποιήθηκαν στην άτρακτο και στον σχηματισμό φτερών, ενσωματώθηκαν και υλικά που απορροφούσαν τα κύματα ραντάρ.
Οι εισαγωγείς του κινητήρα ήταν κυρτοί και όχι επίπεδοι, έτσι ώστε να μπορούν να απωθούν εισερχόμενα κύματα από εχθρικά ραντάρ, εξαφανίζοντας ή διασκορπίζοντάς τα.
Πάρα αυτά, το MiG 1.44 δεν θεωρούνταν ένα πλήρως stealth αεροσκάφος.
Stealth ή Όχι;
Αν και σκοπεύονταν να αποτελέσει ένα stealth jet, όλα τα νέα χαρακτηριστικά που διέθετε επέφεραν και τις αντίστοιχες αμφιβολίες. Οι Δυτικοί δηλαδή δεν είχαν πεισθεί πλήρως πως όλα αυτά τα χαμηλής παρατηρησιμότητας σημεία ήταν όσο stealth έλεγαν οι Σοβιετικοί. Ένα παράδειγμα ήταν τα canard.
Στην αεροναυπηγική, τα canard είναι σχηματισμός πτερύγων (φτερών), κατά τον οποίο ένα ζευγάρι από μικρά φτερά τοποθετείται μπροστά από τις βασικές πτέρυγες ενός αεροσκάφους ή όπλου (π.χ. πυραύλου). Ο σκοπός των canard είναι η βελτίωση της σταθερότητας, του ελέγχου και της ευκινησίας στον αέρα.
Γενικά τα αεροσκάφη με canard είναι αρκετά δύσκολο να χαρακτηριστούν stealth, επειδή αυτό το σημείο αποτελεί μία μεγάλη επιφάνεια που ανιχνεύεται εύκολα από εχθρικά ραντάρ.
Επιπλέον, το MiG 1.44 φαίνεται πως διέθετε χαρακτηριστικές ακάτους στα φτερά του, στις οποίες μπορούσαν να τοποθετηθούν όπλα ή ντεπόζιτα καυσίμου. Αυτές οι άκατοι όμως μειώνουν ακόμη περισσότερο την χαμηλή παρατηρησιμότητα του μαχητικού. Το F-35 για παράδειγμα μπορεί προαιρετικά να μεταφέρει τέτοια φορτία στα φτερά του. Όταν δεν τις χρησιμοποιεί, οι άκατοι αφαιρούνται για το μέγιστο stealth αποτέλεσμα.
Η Κίνα Αντέγραψε;
Σε συνέντευξη με την ρωσική κρατική υπηρεσία πληροφοριών Sputnik, ένας Ρώσος αμυντικός αναλυτής εξέφρασε την άποψή του πως το κινεζικό Chengdu J-20 εκμεταλλεύτηκε κάποια από τα χαρακτηριστικά του MiG 1.44.
"Κατά την γνώμη μου, το αεροσκάφος βασίζεται στο ρωσικό MiG 1.44. Το jet δημιουργήθηκε για να ανταγωνιστεί με το PAK FA [Su-57] και έκανε την παρθενική του πτήση το 2000. Το κινεζικό μαχητικό είναι πολύ παρόμοιο," εξήγησε.
"Αν και δεν έχει ανακοινωθεί επίσημα ακόμη, το J-20 χρησιμοποιεί τους κινητήρας AL-31F μας, τους οποίους αναπτύσσει η Salut και οι Κινέζοι αγόρασαν για μισό δισεκατομμύριο δολάρια," πρόσθεσε.