Το GMZ-2 είναι ένα όχημα ναρκοθέτησης, το οποίο στην πραγματικότητα αποτελεί την βελτιωμένη έκδοση του παρόμοιου οχήματος GMZ. Το GMZ-2 υιοθετήθηκε από τον σοβιετικό στρατό το 1970, ενώ οι Σοβιετικοί το χρησιμοποίησαν κατά την διάρκεια του πολέμου του Αφγανιστάν. Αργότερα οι Ρώσοι το χρησιμοποίησαν κατά τους τσετσενικούς πολέμους.
Βέβαια όπως καταλαβαίνεται πρόκειται για ένα αρκετά παλιό όχημα, το οποίο δικαιολογημένα οι Ρώσοι φαίνεται πως απέσυραν οριστικά πριν ξεσπάσει ο ρωσο-ουκρανικός πόλεμος. Για αυτό και το όχημα ναρκοθέτησης GMZ-2 ουσιαστικά δεν "πρόλαβε" να συμμετάσχει στον εν εξελίξει πόλεμο στην Ουκρανία από την ρωσική πλευρά. Από την ουκρανική έχουμε δει κάποιες εικόνες που φαίνεται πως επιβεβαιώνουν την χρήση του!
Οι Διαφορές του με το Προηγούμενο GMZ
Το GMZ-2 είχε αρκετές βελτιώσεις συγκριτικά με το προηγούμενο GMZ. Η πιο αξιοσημείωτη ήταν πως ο μηχανισμός ναρκοθέτησης του νέου οχήματος μπορούσε να ανεφοδιαστεί. Το αρχικό GMZ δεν είχε τέτοια δυνατότητα, οπότε ουσιαστικά έπρεπε να παρατάξει όλες του τις νάρκες πριν τοποθετηθούν νέες στον μηχανισμό ναρκοθέτησης.
Δυνατότητες που Εντυπωσίαζαν
Το όχημα σχεδιάστηκε να δημιουργεί αντιαρματικά ναρκοπέδια στην πρώτη γραμμή της μάχης. Οι Σοβιετικοί ανέφεραν πως αυτό το ελαφρώς θωρακισμένο όχημα μπορούσε να ναρκοθετεί κατά την διάρκεια της ίδιας της μάχης. Αυτά τα οχήματα τυπικά χρησιμοποιούνταν σε περιοχές όπου ο εχθρός διέθετε πολλά άρματα και μηχανοποιημένες μονάδες.
Οι νάρκες τοποθετούνται σε γραμμές όπου αναμένεται να κινηθούν οι εχθροί. Το δόγμα του σοβιετικού στρατού έλεγε πως τα GMZ-2 έπρεπε να σταλθούν κατευθείαν σε περιοχές όπου εχθρικά άρματα διείσδυσαν τις αμυντικές γραμμές του σοβιετικού στρατού.
Το GMZ-2 μπορούσε να τοποθετήσει αντιαρματικές νάρκες στην επιφάνεια του εδάφους ή εναλλακτικά να τις κρύβει σε τρύπες κάτω από το έδαφος. Μπορούσε ακόμη και να ναρκοθετήσει στο χιόνι!
Τα οχήματα αυτά χρησιμοποιούσαν τις παλιότερες σοβιετικές νάρκες TM-52, TM-57 και TM-62, οι οποίες πυροδοτούνται από την επαφή μαγνητών. Κάθε τέτοια νάρκη ζυγίζει περίπου 12 κιλά. Έχουμε δει κάποιες από αυτές και στον ρωσο-ουκρανικό πόλεμο του 2022.
Η ταχύτητα ναρκοθέτησης του GMZ-2 ήταν 16 χλμ/ώρα όταν τοποθετούνταν οι νάρκες στην επιφάνεια και 6 χλμ/ώρα όταν σκάβονταν τρύπες για αυτές στο χώμα. Υπήρχαν επίσης προκαθορισμένες ρυθμίσεις ναρκοθέτησης, οι οποίες όριζαν την παράταξη νάρκης κάθε 4, 5 και 5,5 μέτρα.
Τέλος, το όχημα λειτουργούσε με πλήρωμα τεσσάρων ατόμων, συμπεριλαμβανομένου του διοικητή, του οδηγού και των δύο χειριστών του.