"Η κύρια δυσκολία στη μεταφορά ρωσικού φυσικού αερίου από την Ευρώπη στην Κίνα", είναι το αντικείμενο ανάλυσης άρθρου ρωσικού ΜΜΕ του οποίου τα κυριότερα σημεία είναι τα ακόλουθα:
"Οι χώρες της Ευρώπης έχουν διασπαστεί σχετικά με το ρωσικό φυσικό αέριο, ορισμένες συμφωνούν σε ένα πρόγραμμα πληρωμής με μετατροπή σε ρούβλια, άλλες αρνήθηκαν εντελώς. Το αέριο από τη Ρωσία κάλυπτε μέχρι στιγμής περισσότερο από το ένα τρίτο των ενεργειακών αναγκών των κατοίκων της Ηπείρου. Τώρα οι Ευρωπαίοι πρέπει να αναζητήσουν εναλλακτικούς προμηθευτές καυσίμων αλλά και η Ρωσία πρέπει επίσης να εξασφαλίσει μια παρόμοια αγορά για τον εαυτό της.
Θα μπορέσει η χώρα μας να στρέψει την ενεργειακή της ροή από τη Δύση στην Ανατολή, διερωτώνται οι οικονομολόγοι;
Πέρυσι, οι εξαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου μέσω αγωγών προς το Εξωτερικό ξεπέρασαν τα 185 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα. Η μερίδα του λέοντος των παραδόσεων (πάνω από 130 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα) έπεσε στην Ευρώπη. Μέχρι την τελευταία στιγμή, οι πωλήσεις πρώτων υλών πήγαιναν κυρίως στα κράτη του Παλαιού Κόσμου, που παρέχουν έως και το 70% της εξωτερικής αγοράς για τις πωλήσεις του «μπλε καυσίμου» της χώρας μας. Είναι ακόμα δύσκολο να φανταστεί κανείς μια πλήρη αντικατάσταση αυτής της ροής αερίου με προμήθειες σε αναπτυσσόμενες, ιδίως, ασιατικές χώρες. Ωστόσο, μια τέτοια στροφή είναι αρκετά πιθανή.
Ο διευθυντής του Ταμείου Ενεργειακής Ανάπτυξης Σεργκέι Πίκιν, ο ειδικός του Χρηματοοικονομικού Πανεπιστημίου υπό την κυβέρνηση της Ρωσικής Ομοσπονδίας Igor Yushkov, ο επικεφαλής αναλυτής της TeleTrade Mark Goykhman και ο επικεφαλής του αναλυτικού τμήματος της AMarkets Artem Deev μας μίλησαν για την κατάσταση.
Τι ποσότητες φυσικού αερίου προμηθεύει η Ρωσία στις χώρες της περιοχής Ασίας-Ειρηνικού και ποιος είναι ο κύριος καταναλωτής τους στην Ασία;
Sergey Pikin : «Η χώρα μας μόλις ξεκινά μια μεγάλης κλίμακας ανάπτυξη της αγοράς φυσικού αερίου Ασίας-Ειρηνικού και σε αντίθεση με την Ευρώπη, εκπροσωπείται σε αυτήν την περιοχή με λίγα μόνο εξαγωγικά έργα.
Η Κίνα είναι ο κύριος πελάτης φυσικού αερίου της Ρωσίας εδώ. Το μπλε καύσιμο τροφοδοτείται από τη χώρα μας στην Ουράνια Αυτοκρατορία μέσω του αγωγού Power of Siberia που ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2019. Πέρυσι, μέσω αυτής της διαδρομής παραδόθηκαν περίπου 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα.
Η χωρητικότητα στόχος του σωλήνα, η οποία σχεδιάζεται να επιτευχθεί τα επόμενα χρόνια, είναι 38 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα.
Το υγροποιημένο αέριο, που παράγεται σε σχετικά μέτριους όγκους στο Γιαμάλ, παρέχεται στην Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα, καθώς και σε υπολειμματική βάση στην Κίνα, την Ινδία και το Βιετνάμ».
Σε ποιο βαθμό οι ασιατικές χώρες χρειάζονται επιπλέον φυσικό αέριο, ιδίως από τη χώρα μας;
Igor Yushkov : «Μιλώντας για τον επαναπροσανατολισμό των ξένων πωλήσεων ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ασία, οι ειδικοί εννοούν κυρίως την Κίνα, της οποίας η οικονομία, παρά την πανδημία και τις γεωπολιτικές δυσκολίες, υπόσχεται να αναπτυχθεί περισσότερο από 5% φέτος. Η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα, όπως δείχνει η πρακτική, μπορούν, με πρόταση της Ουάσιγκτον, να επεκτείνουν τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας ανά πάσα στιγμή, συμπεριλαμβανομένων των έργων πετρελαίου και φυσικού αερίου στη «μαύρη λίστα».
Η Ουράνια Αυτοκρατορία, η οποία αυξάνει τις εισαγωγές ενέργειας τα τελευταία χρόνια, είναι σε θέση να «χωνέψει» επιπλέον όγκους καυσίμων, που παραδίδονται τόσο μέσω αγωγών όσο και μέσω θαλάσσης. Οι δυνατότητες της εξαγωγικής κινεζικής αγοράς φυσικού αερίου υπολογίζονται σε 350 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως, δηλαδή μιάμιση φορά υψηλότερη από τις ανάγκες της ΕΕ για αγορές από το εξωτερικό.
Μέχρι το 2040, λόγω της φυσικής μείωσης της κατανάλωσης των δικών της υδρογονανθράκων, η κινεζική αγορά υπόσχεται να αυξηθεί στα 500-650 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως.
Το Πεκίνο γνωρίζει ότι οι νότιες συγκοινωνιακές διαδρομές, δεδομένης της παγκόσμιας πολιτικής αστάθειας, γίνονται όλο και πιο επικίνδυνες. Η Κίνα διακρινόταν πάντα από μια εξαιρετικά σκληρή πολιτική στις εμπορικές σχέσεις, καθοδηγούμενη αποκλειστικά από τα δικά της συμφέροντα. Επομένως, κατά την αγορά των ενεργειακών μας μεταφορέων, οι Κινέζοι πελάτες θα επιμείνουν σε σημαντική έκπτωση, παρόμοια σε μέγεθος με την έκπτωση με την οποία οι Ασιάτες καταναλωτές αγοράζουν πλέον ρωσικό πετρέλαιο.
Θα μπορέσει η χώρα μας να αντισταθμίσει τις εξαγωγικές απώλειες από το υποθετικό «κλείσιμο» της ευρωπαϊκής κατεύθυνσης λόγω της ανάπτυξης των προμηθειών προς την Ασία; Ποιοι νέοι αγωγοί θα πρέπει να κατασκευαστούν για αυτό;
Mark Goykhman : «Για να επικεντρωθεί εκ νέου σε νέους ενεργειακούς εταίρους, η Ρωσία πρέπει να έχει την κατάλληλη ζήτηση και την ικανότητα να παραδίδει πρώτες ύλες σε έναν συγκεκριμένο πελάτη. Χρειάζεται δηλαδή να υπάρχει ένα ανεπτυγμένο δίκτυο αγωγών φυσικού αερίου από το χωράφι μέχρι τον καταναλωτή.
Το ρωσικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου έχει προσανατολιστεί προς τα δυτικά εδώ και δεκαετίες. Το σύνθημα "προς την Ανατολή" μοιάζει με την αξέχαστη στροφή των βόρειων ποταμών προς τα νότια ,τη μεταφορά μέρους της ροής των υδάτινων πόρων της Σιβηρίας στο Καζακστάν και την Κεντρική Ασία.
Τώρα το ενιαίο σύστημα παροχής φυσικού αερίου της χώρας μας τερματίζεται στα σύνορα των περιοχών Novosibirsk και Kemerovo. Για να αυξηθούν οι προμήθειες στις ασιατικές δυνάμεις, θα χρειαστεί να συνδεθεί το κοίτασμα Kovykta, το οποίο παρέχει ενεργειακούς πόρους στον ήδη κατασκευασμένο αγωγό Power of Siberia, με το Ιρκούτσκ, το οποίο θα απαιτήσει τη δημιουργία ενός νέου τμήματος μεταφοράς κατά μήκος της Βαϊκάλης μήκους 700 χιλιομέτρων.Ένας αγωγός παρόμοιας απόστασης θα πρέπει να τοποθετηθεί από την κύρια πηγή του αγωγού φυσικού αερίου, το κοίτασμα Kovykta, στο δίκτυο μεταφορών Sakhalin-Khabarovsk-Vladivostok.
Επιπλέον, στο πλαίσιο της κατασκευής του αυτοκινητόδρομου Power of Siberia-2, μια παράλληλη διαδρομή φυσικού αερίου ικανή να διπλασιάσει τον μέγιστο όγκο προμηθειών πρώτων υλών στα ασιατικά κράτη, θα χρειαστεί να κατασκευαστεί μαζί με μια άλλη γραμμή αγωγού σχεδόν 1.500 χιλιομέτρων από το Κεμέροβο στο Ιρκούτσκ.
Η υλοποίηση αυτών των έργων μπορεί να διαρκέσει έως και πέντε χρόνια. Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς το κόστος τους , μια προκαταρκτική εκτίμηση της κατασκευής του "Power of Siberia - 2" απαιτούσε την προσέλκυση επενδύσεων ύψους 10-14 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αλλά μετά τα γνωστά γεγονότα, το ποσό των επενδύσεων μπορεί να αυξηθεί σημαντικά.
Με άλλα λόγια, η Ρωσία πρέπει να κάνει το αδύνατο;
Mark Goykhman : «Ακόμη και με την εκμετάλλευση του Power of Siberia-2 στους μέγιστους όγκους, η ετήσια χωρητικότητα αυτού του αγωγού θα είναι περίπου 50 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, που δεν θα υπερβαίνει το 40% των πτωτικών όγκων λόγω της υποθετικής διακοπής των προμηθειών προς την Ευρώπη.
Επιπλέον, σε περίπτωση μορατόριουμ της Δύσης στις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου, οι Κινέζοι αγοραστές κινδυνεύουν να υποστούν δευτερεύουσες κυρώσεις, ιδίως από τις Ηνωμένες Πολιτείες και οι εμπορικές σχέσεις με την Ουάσιγκτον είναι πολύ πιο σημαντικές για το Πεκίνο από την οικονομική εταιρική σχέση με τη Μόσχα.
Οι παραδόσεις φυσικού αερίου σε άλλες χώρες της περιοχής θα περιπλέκονται από την έλλειψη υποδομών και τη σχετικά χαμηλή ζήτηση, επομένως με την πρώτη ματιά, οι απώλειες από την έξοδο από την ευρωπαϊκή αγορά δύσκολα μπορούν να καλυφθούν.
Και εδώ, οι ιστορικοί παραλληλισμοί είναι κατάλληλοι.
Το σοβιετικό σχέδιο για τη μετατροπή των ποταμών της Σιβηρίας σε Ασία, με στόχο την παροχή νερού στις άνυδρες περιοχές της ΕΣΣΔ, έγινε ένα από τα πιο φιλόδοξα, αλλά ποτέ δεν εφαρμόστηκαν, μηχανολογικά και κατασκευαστικά σχέδια του 20ου αιώνα. .
Μεταξύ των κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι η απαγόρευση της προμήθειας αγαθών και τεχνολογιών στη Ρωσία απαραίτητων για την υγροποίηση φυσικού αερίου. Πόσο σοβαρό πλήγμα μπορούν να προκαλέσουν τέτοιοι περιορισμοί στην εγχώρια αγορά LNG;
Igor Yushkov: «Το έργο Sakhalin-2 μπορεί να ονομαστεί το κέντρο της εγχώριας παραγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου, μέτοχοι του οποίου ήταν αρχικά η Gazprom, η οποία κατέχει το μερίδιο ελέγχου, καθώς και η ολλανδική Shell και η ιαπωνική Mitsui και η Mitsubishi. Αυτή την άνοιξη, η ολλανδική εταιρεία ανακοίνωσε την αποχώρησή της από τις επιχειρήσεις της Σαχαλίνης.
Το Τόκιο, που προηγουμένως ενέκρινε κυρώσεις κατά της Ρωσίας και επέβαλε μορατόριουμ στις εξαγωγές προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, δεν βιάζεται να αποχωριστεί τις προμήθειες LNG από τη χώρα μας. Κάτι που δεν προκαλεί έκπληξη.
Το έργο Sakhalin-2 υλοποιείται με τους όρους μιας συμφωνίας κατανομής της παραγωγής, σύμφωνα με την οποία περίπου το 60% των υδρογονανθράκων που παράγονται εδώ προορίζονται για τη χώρα του Ανατέλλοντος Ήλιου, η οποία κλείνει έως και το 10% της ιαπωνικής αγοράς υγροποιημένου αερίου . Παρεμπιπτόντως, το 2020, οι προμήθειες LNG από τη Ρωσία στην Ιαπωνία ξεπέρασαν την εξαγωγή αυτού του τύπου ενεργειακών πόρων από Αμερικανούς παραγωγούς.
Οι ποσότητες που παράγονται στο Sakhalin-2 δεν θα χρειαστεί να ανακατευθυνθούν πουθενά. Επιπλέον, εάν το σχέδιο υπερεκπληρωθεί, το πλεόνασμα μπορεί να πωληθεί σε Κινέζους πελάτες. Η μέχρι στιγμής συμμετοχή της Ιαπωνίας στο έργο εγγυάται την προμήθεια της με τις απαραίτητες τεχνολογίες και εξαρτήματα, αν και υπό τις παρούσες συνθήκες, οι παραδόσεις μπορούν να γίνουν και μέσω ανεξάρτητων διαμεσολαβητών.
Μια άλλη σημαντική εγκατάσταση για την παραγωγή υγροποιημένου αερίου στη χώρα μας θα πρέπει να είναι το έργο Yamal LNG, το οποίο συνεχίζει να επεκτείνει την παραγωγική του ικανότητα. Πρακτικά όλο το φυσικό αέριο αυτού του πόρου έχει συμβόλαια για τα επόμενα χρόνια.
Εκτός από τις γαλλικές και κινεζικές εταιρείες, που κατέχουν λίγο λιγότερο από το ήμισυ των μετοχών του έργου, Ισπανοί πελάτες έχουν συνάψει συμφωνία για μακροπρόθεσμες αγορές τοπικών πρώτων υλών με τη ρωσική πλευρά. Το καλοκαίρι, οι υδρογονάνθρακες που παράγονται στο Yamal LNG μεταφέρονται κυρίως προς τα ανατολικά κατά μήκος της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας, αλλά το χειμώνα (Δεκέμβριος έως Μάιος-Ιούνιος), το LNG παραδίδεται στην ευρωπαϊκή αγορά, από όπου οι πρώτες ύλες μπορούν να ανακατευθυνθούν σε κάθε ενδιαφερόμενο αγοραστή, συμπεριλαμβανομένων αυτών στη Νότια Αμερική.
Υπάρχει βεβαιότητα ότι στο άμεσο μέλλον από το έργο Yamal δεν θα λείπει επίσης ο απαιτούμενος επιχειρησιακός εξοπλισμός. Με την επέκταση της παραγωγής υγροποιημένου καυσίμου, είναι πιο πιθανό να υπάρξουν προβλήματα με τις μεταφορές, και συγκεκριμένα με θαλάσσια πλοία κατηγορίας πάγου, ικανά να παραδίδουν μεταφορείς ενέργειας όλο το χρόνο σε αγοραστές από διάφορες περιοχές του κόσμου».
Ο περιορισμός των ρωσικών προμηθειών υδρογονανθράκων στην ΕΕ έχει γίνει ο λόγος για τους Ασιάτες εισαγωγείς να απαιτούν σημαντικές εκπτώσεις κατά τη σύναψη συμβάσεων. Σε ποιες τιμές θα μπορεί η Ρωσία να πουλάει το φυσικό της αέριο στις χώρες της περιοχής Ασίας-Ειρηνικού και πώς θα διαφέρουν αυτές οι τιμές από τις ευρωπαϊκές;
Σεργκέι Πίκιν: «Το ρωσικό αέριο, το οποίο τώρα παρέχεται στους Κινέζους καταναλωτές, ανεξάρτητα από τα γεγονότα στην Ουκρανία ,είναι κάπως φθηνότερο από άλλους εξαγωγείς: Τουρκμενιστάν, Κατάρ, Μιανμάρ, Ουζμπεκιστάν και Καζακστάν.
Ωστόσο, πράγματι, μετά τις ευρωπαϊκές απειλές για διακοπή των αγορών, οι Ασιάτες εισαγωγείς, εκμεταλλευόμενοι τη δύσκολη θέση της Gazprom, ζήτησαν επιπλέον έκπτωση, η οποία έφτασε σχεδόν το 30-40% της αγοραίας αξίας των πρώτων υλών.
Υπενθυμίζεται ότι χρειάστηκαν περίπου δέκα χρόνια διαπραγματεύσεων για τον προσδιορισμό του κόστους των υδρογονανθράκων και τη σύναψη σύμβασης για την Power of Siberia. Παρόμοια συμπεριφορά μπορεί να αναμένεται και στο μέλλον , όπου το Πεκίνο θα χρησιμοποιήσει κάθε ευκαιρία για να μειώσει το κόστος εισαγωγής ρωσικών καυσίμων.
Ο τελικός δασμολογικός διάδρομος θα εξαρτηθεί από τη μορφή με την οποία συντάσσεται η συμφωνία για την επέκταση των προμηθειών, αφού εάν υπογραφεί μια μακροπρόθεσμη συμφωνία, τότε οι τιμές πιθανότατα θα συνδέονται με το κόστος του καλαθιού πετρελαίου, δηλαδή θα είναι σχετικά σταθερό.
Εάν η Κίνα προτιμά να αγοράζει καύσιμα στην ανοιχτή αγορά, τότε οι τιμές των συμβολαίων θα συνδέονται με τις τιμές των μετοχών και μπορεί να είναι ελαφρώς υψηλότερες, αλλά σε αυτή την περίπτωση, οι Κινέζοι θα απαιτήσουν έκπτωση».
Artem Deev: «Δεν ήταν οι Ασιάτες αγοραστές που ζήτησαν έκπτωση, αλλά η ίδια η Ρωσία πρόσφερε εκπτώσεις, συμπεριλαμβανομένων των ευρωπαίων καταναλωτών. Είναι επωφελές για κάθε πελάτη της Gazprom να συνάπτει μακροπρόθεσμες συμβάσεις για την προμήθεια ενεργειακών πόρων.
Σε αντίθεση με τα συμβόλαια spot, τέτοιες προμήθειες πραγματοποιούνται σε πολύ χαμηλότερες τιμές, που είναι το κύριο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της χώρας μας -,σταθερές προμήθειες ενεργειακών πόρων στους απαιτούμενους όγκους σε σταθερές και προσιτές τιμές».
Διαπιστώσεις-Συμπεράσματα
Από τα παραπάω διαφαίνεται ότι η απόφαση της ΕΕ για απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο και πετρέλαιο, ότι έχει επιφέρει σημαντικότατο πλήγμα στην οικονομία της Ρωσίας αφενός, αφετέρου θα απαιτήσει μεγάλες επενδύσεις σε ορίζοντα τουλάχιστον 5ετίας ,αναφορικά με την κατασκευή νέων αγωγών στην Ανατολική Ρωσία και Σιβηρία προκειμένου να ανακατευθυνθούν αυτά τα ενεργειακά προϊόντα σε Κίνα-Ιαπωνία-Νότια Κορέα και λοιπές ασιατικές χώρες
Ωστόσο ακόμη και έτσι δύο κίνδυνοι υφίστανται. Ο πρώτος αφορά την πιθανότητα να χαθούν οι αγορές Νότιας Κορέας και Ιαπωνίες στην περίπτωση που υιοθετήσουν τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας και αυτές συντασσόμενες με ΗΠΑ-ΕΕ-Μ.Βρετανία
Ο δεύτερος αφορά τον κίνδυνο κλεισίματος από πλευράς Κίνας μειωμένης απόδοσης συμβολαίων προμήθειας φυσικού αερίου και πετρελαίου από τη Ρωσία, λόγω του ότι ελέω Δύσης ουσιαστικά το Πεκίνο αποτελεί μονοπωλιακή αγορά για τη Μόσχα