Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, οι δυτικές χώρες έχουν χαστουκίσει την πλούσια σε ενέργεια χώρα με ένα άνευ προηγουμένου κύμα κυρώσεων που διαταράσσει τις παγκόσμιες αγορές εμπορευμάτων.
Ορισμένες χώρες έχουν απαγορεύσει οριστικά τις εισαγωγές ρωσικού αργού, όπως οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, ο Καναδάς και η Αυστραλία. Άλλες χώρες, όπως η Ιταλία, η Ιαπωνία, η Γερμανία και η Γαλλία, έχουν δεσμευτεί να μειώσουν την ενεργειακή εξάρτηση από τη Ρωσία. Οι απαγορεύσεις εισαγωγών δεν σταματούν μόνο στην ενέργεια, αλλά είναι επίσης γενικές, συμπεριλαμβανομένων της γεωργίας, των πετροχημικών και των μετάλλων.
Όσον αφορά τις χώρες που εξακολουθούν να εμπορεύονται με τη Ρωσία, μια νέα τακτική έχει εντοπιστεί στα ρωσικά ύδατα, σύμφωνα με το Bloomberg.
Η Windward Ltd., μια ναυτιλιακή εταιρεία συμβούλων με έδρα το Ισραήλ, δήλωσε ότι την εβδομάδα που έληξε στις 25 Μαρτίου, τουλάχιστον 33 εμπορικά πλοία που εντοπίστηκαν εντός ή γύρω από την αποκλειστική οικονομική ζώνη της Ρωσίας απενεργοποίησαν το αυτόματο σύστημα αναγνώρισης AIS. Αυτό είναι υπερδιπλάσιο από τον εβδομαδιαίο μέσο όρο των 14 σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.
Αυτές οι σκοτεινές συναντήσεις από πλοίο σε πλοίο μεταφέρουν φορτίο σε άλλα πλοία χωρίς κυρώσεις. Η Windward είπε ότι αυτά περιλαμβάνουν πλοία που συνδέονται με μεγάλες εταιρείες και πολυεθνικές ναυτιλιακές εταιρείες.
Η τακτική αυτή έχει επισημανθεί από το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ ως μία από τις πολλές «παραπλανητικές πρακτικές που χρησιμοποιούνται για την αποφυγή κυρώσεων» στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Η απενεργοποίηση του AIS ενός πλοίου είναι εύκολη, αν και μπορεί να εγκυμονεί κινδύνους, επειδή άλλα σκάφη στην περιοχή δεν θα μπορούν να το δουν.
«Δεν υπάρχει κανένας λόγος για τον οποίο θα πρέπει να απενεργοποιήσουν το AIS τους», είπε ο Gur Sender, διευθυντής προγράμματος της Windward που ειδικεύεται σε θέματα συμμόρφωσης και κινδύνου, εκτός εάν πρόκειται για παράνομη δραστηριότητα για την αποφυγή κυρώσεων.
«Η διερεύνηση εάν ένα πλοίο εμπλέκεται σε παραπλανητικές ναυτιλιακές πρακτικές που σχετίζονται με συγκεκριμένα καθεστώτα είναι ζωτικής σημασίας για την προστασία της επιχείρησης από συναλλαγές με οντότητες που υπόκεινται σε κυρώσεις», είπε ο Sender.
Η S&P Global Commodity Insights περιγράφει το τελευταίο κύμα κυρώσεων στη Μόσχα που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα εμπορευμάτων. Ο στόχος των κυρώσεων από τις δυτικές χώρες είναι να παραλύσουν και να συντρίψουν τη ρωσική οικονομία για την ουκρανική εισβολή.
Δεν είναι μόνο κυρώσεις. Οι μεγάλες εταιρείες έχουν επίσης αποφύγει το εμπόριο με τη Ρωσία. Η διεθνής κοινότητα ντροπιάζει κάθε εταιρεία που συνεχίζει να συναλλάσσεται με τη Ρωσία, εκτός εάν σκοτεινιάσει τα ραντάρ:
Ο Ian Ralby, διευθύνων σύμβουλος της I.R. Η Consilium, μια συμβουλευτική εταιρεία ναυτιλιακού δικαίου και ασφάλειας που συνεργάζεται με κυβερνήσεις, είπε ότι χώρες και εταιρείες που δεν επιβάλλουν κυρώσεις στη Ρωσία είναι πιο διατεθειμένες να διεξάγουν σκοτεινές δραστηριότητες για να κρύψουν τις επιχειρηματικές τους συναλλαγές.
«Η Ρωσία έχει γίνει γρήγορα ένα κράτος παρία και έτσι αποκρύπτουν ορισμένες από τις δραστηριότητές τους επειδή πολλοί άνθρωποι και στις δύο άκρες μιας διέλευσης δεν θέλουν καμία σχέση με τη Ρωσία. Οπουδήποτε και αν εμφανίζεται η Ρωσία στη συνολική διαχείριση ή λειτουργία και ιδιοκτησία του σκάφους, υπάρχουν ανησυχίες για σκοτεινή δραστηριότητα αυτή τη στιγμή. Σχεδόν οτιδήποτε πρόκειται να κάνει κερδίζει έλεγχο και νομικές ανησυχίες λόγω όλων των διαφόρων κυρώσεων», είπε Ράλμπι.
Οι κυρώσεις και η σύγκρουση στην Ουκρανία έχουν διαταράξει τις παγκόσμιες αγορές εμπορευμάτων, προκαλώντας ελλείψεις σε γεωργία, ενέργεια και μέταλλα παγκοσμίως. Οι χώρες θα εξακολουθούν να χρειάζονται ρωσικά εμπορεύματα, καθώς είναι ένας από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς, αν και ο τρόπος με τον οποίο θα τα αποκτήσουν είναι σκοτεινός (προς το παρόν).