Ο Πούτιν έθεσε προθεσμία στη Ρωσία έως τις 31 Μαρτίου για να ετοιμάσει ένα έγγραφο για τη μεταφορά των προμηθειών φυσικού αερίου σε ρούβλια. Οι χώρες της G7 είναι κατηγορηματικά κατά της μετάβασης στο ρωσικό νόμισμα. Ωστόσο, οι οικονομολόγοι θεωρούν απίθανο το πιο σοβαρό σενάριο -την άρνηση ολόκληρης της Ευρώπης στην κρίσιμη πρόσβαση σε φυσικό αέριο. Ποιες άλλες επιλογές υπάρχουν για την εξέλιξη της κατάστασης;
Ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν περιμένει μέχρι τις 31 Μαρτίου για μια έκθεση από το Υπουργικό Συμβούλιο, την Τράπεζα της Ρωσίας και την Gazprom σχετικά με την αλλαγή του νομίσματος πληρωμής σε ρούβλια για προμήθειες φυσικού αερίου σε μη φιλικές χώρες, σύμφωνα με την ιστοσελίδα του Κρεμλίνου.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με δημοσιεύματα των ΜΜΕ, εκπρόσωποι των χωρών της G7 συμφώνησαν να παροτρύνουν τις τοπικές εταιρείες να μην δέχονται λογαριασμούς ρουβλίων για τις προμήθειες ρωσικού φυσικού αερίου.
Ο εκπρόσωπος του Ρώσου προέδρου, Ντμίτρι Πεσκόφ, δήλωσε ότι η Ρωσία δεν γνωρίζει ακόμη τι μέτρα θα λάβει εάν η Ευρώπη αρνηθεί να πληρώσει για το φυσικό αέριο σε ρούβλια. Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, σε αυτή την περίπτωση, η Ρωσία σίγουρα δεν θα προμηθεύσει αέριο στην Ευρωπαϊκή Ένωση δωρεάν. «Το γεγονός ότι δεν θα προμηθεύουμε αέριο δωρεάν είναι σαφές. Αυτό μπορεί να ειπωθεί με απόλυτη βεβαιότητα», είπε ο Πεσκόφ. Έτσι, δεν αποκλείει άμεσα την επιλογή διακοπής της παροχής ρωσικού φυσικού αερίου, κάτι που υποδηλώνει τη σκληρή θέση της Ρωσίας, η οποία δεν σκοπεύει να υποχωρήσει όσον αφορά τη μεταφορά πληρωμών για το φυσικό αέριο σε ρούβλια για μη φιλικές χώρες.
Οι ειδικοί εξηγούν ότι αυτή η ιστορία στις 31 Μαρτίου μόλις θα αρχίσει να αναπτύσσεται. «Δεν νομίζω ότι στις 31 Μαρτίου θα κλείσει το φυσικό αέριο για τους Ευρωπαίους. Αυτή είναι η προθεσμία για τη ρωσική πλευρά, η οποία πρέπει προφανώς να προετοιμάσει μια τυπική πρόσθετη συμφωνία για την αλλαγή του νομίσματος πληρωμής για τις προμήθειες φυσικού αερίου σε υπάρχουσες συμβάσεις. Συν ένα πακέτο οδηγιών για το πού μπορείτε να βρείτε ρούβλια», λέει ο Ιγκόρ Γιουσκόφ, ειδικός στο Εθνικό Ταμείο Ενεργειακής Ασφάλειας.
Αυτό υπαινίσσεται η ιταλική εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου Eni. Από τη μία πλευρά, ο διευθύνων σύμβουλός της, Κλαούντιο Ντεσκάλτσι, είπε ότι η εταιρεία δεν μπορούσε να πληρώσει για το ρωσικό αέριο σε ρούβλια, επειδή στη σύμβαση προσδιοριζόταν άλλο νόμισμα. Ωστόσο, από την άλλη, αφήνει να εννοηθεί ότι χρειάζεται επιπλέον συμφωνία για την τροποποίηση της σύμβασης. Και τότε θα εμφανιστεί η νομική ευκαιρία για πληρωμές σε ρούβλια, σημειώνει ο Γιουσκόφ.
Σύμφωνα με τον ειδικό, μόλις ο Ρώσος πρόεδρος λάβει και εγκρίνει όλο το απαραίτητο πακέτο εγγράφων, θα σταλεί στους αντισυμβαλλομένους της Gazprom, συμπεριλαμβανομένων των ευρωπαϊκών εμπορικών εταιρειών. Θα τους δοθεί συγκεκριμένος χρόνος για να εξοικειωθούν και να πάρουν μια απόφαση (ίσως το χρονικό πλαίσιο για τέτοιες περιπτώσεις αναφέρεται στα συμβόλαια).
Η απόφαση της ευρωπαϊκής εμπορικής εταιρείας πρέπει να ληφθεί εγγράφως και να αποσταλεί στην Gazprom.
Δηλαδή, μέχρι την προθεσμία της 31ης Μαρτίου, θα γίνουν γνωστές οι λεπτομέρειες σχετικά με το πώς, νομικά και πρακτικά, η Ρωσία προτείνει την αλλαγή του νομίσματος διακανονισμού σε ρούβλια. Μετά από αυτό, αυτή η ιστορία θα μεταφερθεί σε ένα εμπορικό επίπεδο. Ενώ ακούγονται δηλώσεις κάποιων πολιτικών και η γνώμη τους μπορεί να διαφέρει από μια εμπορική συναλλαγή. Αν κοιτάξετε προσεκτικά τη δήλωση του υπουργού Οικονομικών της Γερμανίας, λέει ότι όλες οι χώρες της G7 θεωρούν απαράδεκτη την απαίτηση πληρωμής σε ρούβλια, καθώς παραβιάζει την ισχύουσα σύμβαση. Αλλά αυτό το πρόβλημα λύνεται με την υπογραφή πρόσθετης συμφωνίας. Και τότε ο Γερμανός πολιτικός λέει ότι οι χώρες θα «συστήσουν» και όχι θα διατάξουν τις εμπορικές εταιρείες τους να μην στραφούν στα ρούβλια.
Οι διαπραγματεύσεις με εμπορικές εταιρείες μπορεί να διαρκέσουν ολόκληρο τον Απρίλιο ή και τον Μάιο. «Δεν θα είναι μια γρήγορη διαδικασία που θα διαρκέσει ενάμιση μήνα. Είναι ωφέλιμο για τους ίδιους τους Ευρωπαίους να το καθυστερήσουν, ώστε να μπορούν να πληρώνουν τις παραδόσεις σε ευρώ ή σε δολάρια με τον παλιό τρόπο και να αγοράζουν τις μέγιστες ποσότητες φυσικού αερίου. Χρειάζεται όχι μόνο για τρέχουσα κατανάλωση, αλλά και για άντληση σε υπόγεια αποθήκευση», λέει ο Γιουσκόφ.
Ανάλογα με την επίσημη γραπτή απάντηση από τους ευρωπαίους αγοραστές, η Ρωσία θα αποφασίσει εάν θα κλείσει τη βαλβίδα. «Μέχρι αυτή τη στιγμή, δεν θα υπάρξουν πρακτικά βήματα για να σταματήσουν οι εξαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία», δήλωσε ο Αλεξέι Γκρόμοφ, διευθυντής για την ενεργειακή διεύθυνση του Ινστιτούτου Ενέργειας και Οικονομικών.
Η πιο σκληρή επιλογή είναι η άρνηση όλων των ευρωπαίων αγοραστών ρωσικού φυσικού αερίου από τις συνθήκες της Ρωσίας, κάτι που θα οδηγήσει σε σύσφιξη της βαλβίδας. Ο Γκρόμοφ δεν αποκλείει καμία επιλογή, αλλά μέχρι στιγμής θεωρεί απίθανο ένα τόσο σκληρό σενάριο. «Δεν υπάρχει ενότητα στην Ευρώπη σε αυτό το θέμα. Μέχρι στιγμής, ακούμε κυρίως ένα σύνολο πολιτικών δηλώσεων. Και πρέπει να λάβετε επίσημες νομικές απαντήσεις από ευρωπαϊκές εμπορικές εταιρείες», λέει ο Γκρόμοφ.
Επιπλέον, οι συνέπειες για τις ευρωπαϊκές οικονομίες θα είναι πολύ σοβαρές. Η Ευρώπη δεν μπορεί να αρνηθεί το ρωσικό αέριο. Δεν υπάρχουν άλλοι πάροχοι. Το Κατάρ, ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς LNG στον κόσμο, έχει δηλώσει ότι δεν θα είναι σε θέση να βοηθήσει την Ευρώπη με προμήθειες φυσικού αερίου αυτή τη στιγμή. Το μερίδιο του ρωσικού φυσικού αερίου στην ΕΕ είναι περίπου 40%, και κανείς δεν μπορεί να αντικαταστήσει έναν τέτοιο όγκο σε μια μέρα, θα χρειαστούν πέντε έως επτά χρόνια, δήλωσε ο Σάαντ μπιν Σαρίντ αλ-Καάμπι, υπουργός Επικρατείας για την Ενέργεια του Εμιράτου. Οι Ηνωμένες Πολιτείες υποσχέθηκαν να προμηθεύσουν την Ευρωπαϊκή Ένωση με επιπλέον 15 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα LNG φέτος και επιπλέον 50 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα LNG έως το 2030. Αλλά αυτό δεν είναι τίποτα σε σύγκριση με τα 155 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως που η Ρωσία προμήθειες στην ΕΕ.
Η ολική κατάρρευση αμέσως στην Ευρώπη δεν θα συμβεί ούτε στο πιο αρνητικό σενάριο, λέει ο Γκρόμοφ. Ωστόσο, η σταδιακή κατάργηση του φυσικού αερίου από τη Ρωσία θα επιβαρύνει, φυσικά, πολύ την ευρωπαϊκή οικονομία και τους καταναλωτές λόγω της απότομης αύξησης των τιμών του φυσικού αερίου και της ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και των συναφών προϊόντων. Η Ευρώπη είναι ήδη διχασμένη λόγω της απότομης αύξησης των τιμών της ενέργειας, την οποία οι ευρωπαϊκές αρχές δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν για δεύτερο χρόνο. Και πρέπει να καταλάβουμε ότι ορισμένες χώρες θα επιβιώσουν από την κατάρρευση ευκολότερα, ενώ σε άλλες θα είναι πιο δύσκολο.
«Εάν σε έναν υπό όρους μήνα υπάρξει διακοπή της προμήθειας φυσικού αερίου από τη Ρωσία, τότε λαμβάνοντας υπόψη το τέλος της περιόδου θέρμανσης και την εντατική έγχυση φυσικού αερίου σε ευρωπαϊκές υπόγειες εγκαταστάσεις αποθήκευσης και με την επιφύλαξη της εισαγωγής ορισμένων περιορισμών εξοικονόμησης και κατανάλωσης, η Ευρώπη μπορεί να επιβιώσει χωρίς νέες προμήθειες από τη Ρωσία για τρεις έως τέσσερις μήνες. Αυτό είναι το υπόλοιπο της άνοιξης και του καλοκαιριού. Τα τελευταία χρόνια, η αιχμή της κατανάλωσης φυσικού αερίου δεν εμφανίζεται μόνο το χειμώνα, αλλά και το καλοκαίρι λόγω της χρήσης κλιματιστικών. Αλλά τα μεγαλύτερα προβλήματα έρχονται στη συνέχεια. Επειδή η Ευρώπη δεν θα έχει πού να βρει αέριο για να το αντλήσει σε υπόγειες εγκαταστάσεις αποθήκευσης για την περίοδο θέρμανσης φθινοπώρου-χειμώνα», εξηγεί ο Γκρόμοφ.
Ακόμη και αν υποθέσουμε ότι οι προμήθειες ρωσικού φυσικού αερίου θα αποκατασταθούν τον Σεπτέμβριο, η Ευρώπη μπορεί απλώς να μην έχει χρόνο να αντλήσει τις απαραίτητες ποσότητες μπλε καυσίμου στις υπόγειες εγκαταστάσεις αποθήκευσης. Οι ευρωπαϊκές εταιρείες μπορούν να προσφύγουν στο Διαιτητικό Δικαστήριο της Στοκχόλμης με αίτημα να επιβληθεί πρόστιμο στην Gazprom για παραβιάσεις των όρων των συμβάσεων, κάτι που στο μέλλον θα μπορούσε να οδηγήσει σε πρόστιμα πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων για τη ρωσική εταιρεία, σημειώνει ο Γκρόμοφ. Ωστόσο, αυτές οι διαφορές συνήθως διαρκούν χρόνια.
Εκτός από τους κινδύνους για τη φήμη και τις πιθανές δικαστικές διαφορές και πρόστιμα, η Ρωσία θα χάσει έσοδα από τις εξαγωγές φυσικού αερίου. Διότι η ανακατεύθυνση όλων των ευρωπαϊκών προμηθειών φυσικού αερίου στην Ασία, σε αντίθεση με το πετρέλαιο, είναι τεχνικά δύσκολη.
Αυτό υποδηλώνει τη δυνατότητα μιας δεύτερης, συμβιβαστικής επιλογής, την οποία τα μέρη μπορούν να επεξεργαστούν κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων. Για παράδειγμα, η αγορά φυσικού αερίου μέσω ενός μόνο πελάτη - της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η EC έδωσε εντολή το Σαββατοκύριακο να το κάνει, αλλά ισχύει μόνο για νέες συμβάσεις. Ο εμπειρογνώμονας αμφιβάλλει έντονα ότι η ιστορία με έναν μόνο πελάτη θα ισχύει για τις υπάρχουσες συμβάσεις. Αυτό μπορεί να αποδειχθεί πολύ πιο οδυνηρή κατάσταση για μεμονωμένες χώρες από τη μετάβαση σε ρούβλια όταν πληρώνουν για φυσικό αέριο.
Θεωρητικά, οι ευρωπαϊκές χώρες μπορούν να αρνηθούν τους όρους της Ρωσίας και ως εκ τούτου να σπάσουν τις υπάρχουσες συμβάσεις, προκειμένου να υπογράψουν νέα σύμβαση με την Gazprom μέσω ενός και μόνο πελάτη που εκπροσωπείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Αυτό θα σήμαινε πλήρη αναδιαμόρφωση της τρέχουσας αγοράς φυσικού αερίου. Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι απίθανο να μπορέσει να εφαρμόσει γρήγορα τέτοιες αλλαγές, διότι αυτό απαιτεί όχι μόνο τον συντονισμό των συμφερόντων όλων των χωρών, αλλά και τη δημιουργία ενός νέου νομικού πλαισίου. Αυτό σημαίνει δύσκολες διαπραγματεύσεις με την Gazprom, συμπεριλαμβανομένης της φόρμουλας των τιμών.
Το τρίτο, το πιο πιθανό αισιόδοξο σενάριο, είναι όταν ορισμένοι ευρωπαίοι αγοραστές συμφωνούν με τους όρους της Gazprom, ενώ άλλοι αρνούνται να πληρώσουν σε ρούβλια και λύνουν την τρέχουσα σύμβαση. Η Πολωνία βρίσκεται στην κορυφή της λίστας. Σε αυτήν την περίπτωση, θα πρέπει να περιμένουμε ότι οι χώρες που διατηρούν τις προμήθειες φυσικού αερίου από τη Ρωσία ενδέχεται να αυξήσουν τον όγκο των προμηθειών της Gazprom προκειμένου να μεταπωλήσουν φυσικό αέριο στους γείτονές τους που βρίσκονται σε δύσκολη κατάσταση. Για παράδειγμα, η Πολωνία μπορεί να λάβει ορισμένους όγκους φυσικού αερίου μέσω εικονικής αντίστροφης κίνησης από τη Γερμανία και το Nord Stream 1.
Μια άλλη πιθανή διαδρομή για όσους βρεθούν χωρίς συμβόλαιο με την Gazprom είναι η αγορά ρωσικού φυσικού αερίου επί τόπου. Είναι λογικό ότι η Gazprom θα μπορούσε να «ρίξει» μεγάλους όγκους στην ευρωπαϊκή αγορά. Αλλά το πρόβλημα είναι ότι τέτοιες δραστηριότητες θα μπορούσαν να περάσουν από μια θυγατρική της Gazprom Marketing & Trading. Βρίσκεται στο Λονδίνο και η βρετανική κυβέρνηση, υπό την πίεση των κυρώσεων, προσπαθεί προσωρινά να εθνικοποιήσει αυτήν την εταιρεία. Επομένως, η Gazprom δεν διαθέτει επί του παρόντος εργαλείο για διαπραγμάτευση στην ευρωπαϊκή αγορά spot, εξηγεί ο Γκρόμοφ.
Ωστόσο, η Ρωσία μπορεί να προσφέρει στους Ευρωπαίους να αγοράσουν αποστολές φυσικού αερίου στο Χρηματιστήριο της Αγίας Πετρούπολης. Δεν θα έχει σημασία εδώ αν ο αγοραστής έχει συμβόλαιο με την Gazprom ή όχι. Μέχρι στιγμής, η διαπραγμάτευση φυσικού αερίου στο χρηματιστήριο της Αγίας Πετρούπολης αφορά τους εγχώριους καταναλωτές, αλλά η εμπειρία της επέκτασης σε διεθνείς συμμετέχοντες θα είναι ένα τεράστιο βήμα στην ανάπτυξή της για αυτήν. «Ίσως η τιμή να διαμορφωθεί με βάση δείκτες spot στην Ευρώπη ή μπορεί να προωθήσει τον δικό της δείκτη τιμών εάν ο όγκος των συναλλαγών γίνει σημαντικός», λέει η πηγή.
Για τη Ρωσία, αυτή είναι μια ευκαιρία να διατηρήσει τον όγκο των παραδόσεων στην ΕΕ ακόμη και σε περίπτωση διακοπής μέρους των μακροπρόθεσμων συμβάσεων. Οι ευρωπαϊκές χώρες θα μπορούν να πάρουν το φυσικό αέριο που χρειάζονται. Είναι αλήθεια ότι θα πρέπει να αγοραστεί φυσικό αέριο στο χρηματιστήριο για ρούβλια. Αλλά η τιμή ανταλλαγής για το φυσικό αέριο δεν θα είναι τόσο «τσουχτερή», όσο στα μακροπρόθεσμα συμβόλαια της Gazprom. Τώρα, σύμφωνα με τον ειδικό, η διαφορά είναι σχεδόν διπλή: εάν το φυσικό αέριο κοστίζει 1100-1200 δολάρια επί τόπου, τότε στα συμβόλαια της Gazprom είναι 600-700 δολάρια ανά χίλια κυβικά μέτρα.