"Περνάει από το έδαφος Τουρκίας-Αζερμπαϊτζάν και Καζακστάν! Ο τόπος και ο χρόνος της υπογραφής έχει καθοριστεί", είναι ο τίτλος άρθρου τουρκικού ΜΜΕ του οποίου τα κυριότερα σημεία είναι τα ακόλουθα:
"Το Υπουργείο Εξωτερικών έκανε δήλωση για τη συνάντηση όπου θα συζητηθεί ο "Μέσος Διάδρομος" που διέρχεται από Τουρκία-Αζερμπαϊτζάν και Καζακστάν. Στη δήλωση του υπουργείου αναφέρεται ότι η 2η τριμερής συνάντηση των Υπουργών Εξωτερικών και Μεταφορών Τουρκίας-Αζερμπαϊτζάν-Καζακστάν θα πραγματοποιηθεί στις 25 Νοεμβρίου 2022 στο Ακτάου του Καζακστάν.
Μεταξύ των θεμάτων της εν λόγω συνάντησης, σχεδιάζεται η υπογραφή του «οδικού χάρτη 2022-2027» για τον Μέσο Διάδρομο, ο οποίος θα διατρέχει τα εδάφη Τουρκίας-Αζερμπαϊτζάν-Καζακστάν.
Η Τουρκία ανακοίνωσε τον τόπο και την ώρα
Στη γραπτή δήλωση του Υπουργείου, «Η Δεύτερη Σύνοδος των Τριμερών Υπουργών Εξωτερικών και Μεταφορών Τουρκίας-Αζερμπαϊτζάν-Καζακστάν θα πραγματοποιηθεί στο Ακτάου του Καζακστάν στις 25 Νοεμβρίου 2022. Στη συνάντηση αναμένεται να συμμετάσχει και η Γεωργία.
Η πρώτη πραγματοποιήθηκε στο Μπακού στις 27 Ιουνίου 2022. Ο μηχανισμός αυτός, στοχεύει στην ενίσχυση του υφιστάμενου συντονισμού σε θέματα που αφορούν τις τρεις χώρες και στην ενίσχυση της περιφερειακής συνδεσιμότητας στη βάση του αμοιβαίου οφέλους.
Ο Οδικός χάρτης για τον Κεντρικό διάδρομο
Στις πληροφορίες που αναφέρονται στον Κεντρικό Διάδρομο που διέρχεται από τα εδάφη της Τουρκίας, του Αζερμπαϊτζάν και του Καζακστάν, σχεδιάζεται να υπογραφεί ο «οδικός χάρτης 2022-2027» για την ανάπτυξη και λειτουργία της διαδρομής του, σύμφωνα με τη Δήλωση του Μπακού που εγκρίθηκε κατά την πρώτη συνεδρίαση.
Διαπιστώσεις-Συμπεράσματα
Τα παραπάνω έρχονται να επαληθεύσουν προγενέστερο άρθρο μας σύμφωνα με το οποίο, 1,5 εκατοιμμύριο τόνοι πετρελαίου του Καζακστάν θα μεταφέρονται μέσω Αζερμπαϊτζάν στην Τουρκία και θα εξάγονται μέσω αυτής.
Υπενθυμίζεατι ότι πρόσφατα ο Πρωθυπουργός του Καζακστάν Alihan Ismailov, σε δήλωση του στον Τύπο είπε ότι έχει ετοιμαστεί ένας ειδικό οδικό χάρτη για τη διαφοροποίηση των εξαγωγών πετρελαίου της χώρας του, δηλώνοντας χαρακτηριστικά:
"Έχουμε συμφωνία για αποστολές 1,5 εκατομμυρίου τόνων πετρελαίου, ειδικά από την 1η Ιανουαρίου του επόμενου έτους, μέσω του αγωγού Μπακού-Τιφλίδα-Τσεϊχάν. Εργαζόμαστε για να αυξήσουμε την αποστολή προς αυτή την κατεύθυνση σε 6 έως 6,5 εκατομμύρια τόνους στο μέλλον."
Είχε προηγηθεί συνάντηση αξιωματούχων του Καζακστάν και του Αζερμπαϊτζάν στο Μπακού στις 15 Αυγούστου, μεταξύ των οποίων ήταν ο επικεφαλής της κρατικής εταιρείας πετρελαίου και φυσικού αερίου KazMunaygas, Magzum Mirzagaliyev και ο Πρόεδρος της SOCAR Rovshan Najaf για να συζητήσουν τη συνεργασία μεταξύ εταιρειών για την ανάπτυξη των υποδομών της Υπερκασπίας.
Στόχος της συνάντησης εκτός των ανωτέρω ήταν να συμφωνηθεί η μεταφορά πετρελαίου του Καζακστάν σε διάφορες χώρες, μέσω του Αζερμπαϊτζάν και απο εκεί προς το Μεσογειακό λιμάνι της Τουρκίας.
Από τα παραπάνω διαπιστώνονται τα εξής:
1. Η Τουρκία επιχειρεί να γίνει ενεργειακός κόμβος, αφού το πλούσιο σε πετρέλαιο Καζακστάν θα διοχετεύσει αυτό μέσω του Αζερμπαϊτζάν προς την γειτονική χώρα και από εκεί για εξαγωγή του σε τρίτες χώρες, ενώ η μέχρι τώρα παροχή του στη Ρωσία δεν αναμένεται να συνεχιστεί λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και της διακοπής παροχής πετρελαίου και φυσικού αερίου από την Μόσχα προς τις χώρες της Ευρώπης.
2. Η ενεργειακή ώσμωση Τουρκίας-Αζερμπαϊτζάν-Καζακστάν ωφελεί ιδιαίτερα την Τουρκία όχι μόνο στον ενεργειακό τομέα, αλλά και σε πολλούς άλλους τομείς, αφού αναμένεται ότι το κοινό οικονομικό όφελος θα λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά για υπογραφή συμφωνιών μεταξύ των 3 χωρών, σε πολλούς άλλους τομείς, όπως διπλωματικές, στρατιωτικές, εμπορίου, τουρισμού, βιομηχανίας κλπ.
3. Ο "Μεσαίος διάδρομος" τον οποίο επικαλείται το τουρκικό άρθρο, είναι η μία από τις 3 χερσαίες διαδρομές του "Κινεζικού δρόμου του μεταξιού", που οδηγούν από το Πεκίνο στις Βρυξέλλες και η οποία διέρχεται από Κίνα-Καζακστάν-Αζερμπαϊτζάν-Τουρκία, με την προϋπόθεση την εδαφική γειτνίαση των δύο τελευταίων μέσω του διαδρόμου Zangezur ή Κίνα-Καζακστάν-Αζερμπαϊτζάν-Γεωργία-Τουρκία.
Διαφαίνεται εδώ περίτρανα ο λόγος για τον οποίο η Τουρκία βοήθησε τόσο πολύ τους Αζέρους στρατιωτικά για να νικήσουν τους Αρμένιους στο Ναγκόρνο Καραμπάχ, αφού έτσι θα διασφάλιζαν την άμεση χερσαία γειτνίαση μεταξύ Τουρκίας-Αζερμπαϊτζάν και την διέλευση απευθείας μέσω Κίνας-Καζακστάν-Αζερμπαϊτζάν πετρελαίου και φυσικού αερίου σε αυτήν.
Τέλος επισημαίνουμε ότι ο χάρτης του τουρκικού άρθρου στην θαλάσσια διαδρομή του Κινέζικου δρόμου του μεταξιού, σκοπίμως εμφανίζει αυτή να κάνει τον περίπλου της Μεσόγειου μέσω Σουέζ και Γιβλαρτάρ και όχι να καταλήγει στο λιμάνι του Πειραιά (έδρα της Κινεζικής Cosco), το οποίο αποτελεί την κύρια πύλη εισόδου του Κινεζικού εμπορίου προς την ΕΕ.