Παγκοσμιοποίηση
Ενημερώθηκε στις:

Ριζική ανατροπή στο παγκόσμιο εμπόριο από Ρωσία-Ινδία-Ιράν: Τα 4 πλεονεκτήματα του Διεθνούς Διαδρόμου Μεταφορών Βορρά-Νότου

Στον Σωκρατικό διάλογο «Πολιτεία», ο Πλάτων έγραψε περίφημα: «Η Ανάγκη μας είναι ο πραγματικός δημιουργός» (σε ελεύθερη μετάφραση) που με την πάροδο των αιώνων εξελίχθηκε σε μια γνωστή αγγλική παροιμία. «Η αναγκαιότητα είναι η μητέρα της εφεύρεσης» που σημαίνει ότι η κύρια κινητήρια δύναμη για τις περισσότερες νέες εφευρέσεις είναι μια Ανάγκη.

Η παγκόσμια πολιτική πετρελαίου ήταν σχετικά ασταθής από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο έλεγχος στην αγορά πετρελαίου είναι ζωτικής σημασίας για την τοποθέτηση των παγκόσμιων δυνάμεων στη σκηνή της διεθνούς πολιτικής οικονομίας. Με απλά λόγια «Αυτός που κατέχει το Πετρέλαιο, κατέχει τα Πάντα».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Επί του παρόντος, όσον αφορά την παραγωγή αργού πετρελαίου, οι τρεις πρώτες πετρελαιοπαραγωγικές χώρες στον κόσμο είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες, ακολουθούμενες από τη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία.

Το έργο του αγωγού φυσικού αερίου Τουρκμενιστάν-Αφγανιστάν-Πακιστάν-Ινδία (TAPI) αντιμετωπίζει ένα αβέβαιο μέλλον. Ωστόσο, το νέο καθεστώς των Ταλιμπάν στο Αφγανιστάν έχει δείξει ενδιαφέρον για την αγορά φυσικού αερίου και πετρελαίου από τη Ρωσία και επίσης για τη συνέχιση των εργασιών για το έργο του αγωγού φυσικού αερίου TAPI. Ο Τζαμάλ Νασίρ Γκαρβάλ, ο διορισμένος από τους Ταλιμπάν επιτετραμμένος στη Μόσχα, επιβεβαίωσε τη φιλοδοξία του Αφγανιστάν να αναπτύξει την ενεργειακή εταιρική σχέση με τη Ρωσία. Ο Αφγανός διπλωμάτης ανέφερε επίσης ότι η ανώτατη ηγεσία στην Καμπούλ παραμένει πολύ πρόθυμη να συνεχίσει το έργο για το έργο TAPI, το οποίο έχει ήδη δει περισσότερα χαμηλά παρά υψηλά από την πρώτη σύνοδο κορυφής TAPI που πραγματοποιήθηκε στο Ασγκαμπάτ τον Δεκέμβριο του 2010.

Το έργο του αγωγού φυσικού αερίου TAPI έχει μήκος σχεδόν 1814 χλμ,. 214 χλμ. εκ των οποίων πέφτουν στο Τουρκμενιστάν, 774 χλμ. μέσω του Αφγανιστάν και 826 χλμ. στην επικράτεια του Πακιστάν πριν φτάσουν στο Φαζίλκα (Πουντζάμπ) στην Ινδία. Το έργο του αγωγού φυσικού αερίου TAPI θα συνδέει το Τουρκμενιστάν, έναν από τους μεγαλύτερους προμηθευτές ενέργειας στον κόσμο, με τις χώρες της Νότιας Ασίας.

Επί του παρόντος, η πρόοδος που έχει σημειωθεί στην κατασκευή του Τουρκμενικού τμήματος του TAPI είναι καθυστερημένη. Παρά τους αξιωματούχους του που ισχυρίζονται την πρόοδο, τα αυστηρά ελεγχόμενα μέσα ενημέρωσης του Τουρκμενιστάν δεν έχουν δείξει φωτογραφικά στοιχεία για την κατασκευή του TAPI. Δεν έχει σημειωθεί καθόλου ή πολύ μικρή πρόοδος από την έναρξη των εργασιών τον Δεκέμβριο του 2015. Ενώ η κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου Τουρκμενιστάν-Κίνας ολοκληρώθηκε το 2009 με εκτεταμένη κάλυψη.

Συνολικά, ο σκεπτικισμός σχετικά με το έργο TAPI που σχετίζεται με οικονομικές ανησυχίες και ανησυχίες για την ασφάλεια εξακολουθεί να παραμένει, παρόλο που η συνάφειά του και τα πιθανά οφέλη για τα εμπλεκόμενα μέρη είναι καλά τεκμηριωμένα. Δεδομένου ότι καμία από τις εμπλεκόμενες χώρες δεν έχει κάνει μέχρι στιγμής καμία κατασκευή, η ολοκλήρωση του TAPI που αρχικά είχε προγραμματιστεί για το 2020, είναι πιθανό να αναβληθεί εκ νέου εάν δεν διακοπεί εξ ολοκλήρου.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι στο παιχνίδι αυτού του ανταγωνισμού της πολιτικής πετρελαίου, οι ΗΠΑ και η Κίνα ενδέχεται να έρθουν αντιμέτωπες για τους στρατηγικούς και αλληλοεπικαλυπτόμενους στόχους τους του Νέου Δρόμου του Μεταξιού και της πρωτοβουλίας «One Belt, One Road» (OBOR), την οικονομική και στρατηγική ατζέντα του Πεκίνου. Κατά συνέπεια, η κατασκευή ενός αγωγού ή υποδομής για τα κράτη της Κεντρικής Ασίας αποτελεί πρόκληση τόσο για τις ΗΠΑ όσο και για την Κίνα. Από τη μια πλευρά, υπάρχουν ψηλά εδάφη και απόκρημνα περάσματα βουνών και από την άλλη, η μαχητικότητα στην περιοχή, όπως η εξέγερση των Ταλιμπάν και το αυτονομιστικό κίνημα των Μπαλώχ στο Πακιστάν, καθιστούν το σχέδιο του αγωγού ευάλωτο.

Ινδία, Ιράν θα ενεργοποιήσουν νέο μικρότερο διάδρομο προς τη Ρωσία

Ως εναλλακτική του TAPI, η Ινδία και το Ιράν έχουν ενεργοποιήσει μια συντομότερη και στεγανή διαδρομή μεταξύ Ρωσίας και Ινδίας μέσω της οποίας θα επωφεληθούν και οι χώρες της Κεντρικής Ασίας. Η κρατική ναυτιλιακή εταιρεία του Ιράν ολοκλήρωσε με επιτυχία την πρώτη διαμετακόμιση ρωσικών εμπορευμάτων στην Ινδία χρησιμοποιώντας τον Διεθνή Διάδρομο Μεταφορών Βορρά-Νότου (INSTC). Οι περισσότερες χώρες που συνδέονται με τη διαδρομή INSTC δεν υπήρξαν ποτέ ενεργοί υποστηρικτές των μονομερών κυρώσεων που ανακοινώθηκαν περιοδικά από τη Δύση.

Η Ινδία και το Ιράν συζήτησαν διάφορα στοιχεία των διμερών σχέσεων, συμπεριλαμβανομένης της προόδου στο λιμάνι Τσαμπαχάρ. Το Τσαμπαχάρ θα παρέχει επίσης θαλάσσια πρόσβαση στο Αφγανιστάν και θα αναδειχθεί σε εμπορικό κόμβο διαμετακόμισης για την περιοχή, συμπεριλαμβανομένης της Κεντρικής Ασίας. Η Ινδία ζήτησε να υπαχθεί το λιμάνι Τσαμπαχάρ στο πλαίσιο του INSTC. Αναφερόμενος στη σημασία του INSTC, ο Ρώσος Πρόεδρος Πούτιν είπε πρόσφατα ότι «η Μόσχα θα έδινε μεγαλύτερη προσοχή σε αυτό, καθώς θα μπορούσε να βοηθήσει να γίνει η λεκάνη της Κασπίας κόμβος ενέργειας και logistics».

Τον περασμένο μήνα, ένα δοκιμαστικό φορτίο 41 τόνων ξύλινων φύλλων αναχώρησε από την Αγία Πετρούπολη για το ρωσικό λιμάνι του Αστραχάν και από εκεί, μεταφέρθηκε στο λιμάνι Ανζαλί της Κασπίας του Ιράν. Στη συνέχεια μεταφέρθηκε οδικώς μέσω του Ιράν στο Μπαντάρ Αμπάς από όπου το φορτίο μεταφέρθηκε στη Βομβάη. Ολόκληρο το ταξίδι διήρκεσε 24 ημέρες και είναι πιθανό να μειωθούν περισσότεροι οι χρόνοι μόλις ολοκληρωθεί ο υπεριρανικός σιδηρόδρομος.

Παραδοσιακά, αποστολές από τη Νότια Ασία πηγαίνουν μέσω της Διώρυγας του Σουέζ στα λιμάνια του Ρότερνταμ (Ολλανδία), της Αμβέρσας (Βέλγιο), του Πειραιά (Ελλάδα) και της Βαλένθια (Ισπανία). Όλα αυτά τα μέρη υπόκεινται στις επιταγές της Δύσης για μονομερείς κυρώσεις.

Κατά 40% συντομότερη διαδρομή χωρίς κυρώσεις

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

  • Τον Ιούνιο, το δοκιμαστικό φορτίο στάλθηκε από τη Ρωσία στην Ινδία μέσω του INSTC
  • Ο INSTC συνδέει τη Βομβάη, το Μπαντάρ Αμπάς, το Μπακού, το Μπαντάρ Ανζαλί, το Αστραχάν και τη Μόσχα.
  • Αυτή η διαδρομή είναι ασφαλής από κυρώσεις κατά της Ρωσίας και του Ιράν
  • Οι ξηρές διαδρομές δείχνουν ότι η διαδρομή είναι 30% φθηνότερη και 40% συντομότερη

Πλεονεκτήματα θα προκύψουν επίσης στις χώρες κατά τη διαδρομή. Ο Διεθνής Διάδρομος Μεταφορών Βορρά-Νότου πρόκειται να προσελκύσει το ενδιαφέρον ενός αυξανόμενου αριθμού χωρών.

Οι ΗΠΑ με την πρόσφατη σκλήρυνση της στάσης τους έναντι της Ρωσίας λόγω της συνεχιζόμενης σύγκρουσης Ρωσίας-Ουκρανίας και των κυρώσεων σε Ρωσία και Ιράν είναι πιθανό να προσπαθήσουν να εμποδίσουν το έργο.

Για να επιτύχει ο INSTC μακροπρόθεσμα με φυσική συνδεσιμότητα μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, οι χώρες μέλη του INSTC, ιδίως η Ινδία, θα πρέπει να εξετάσουν και να συμπεριλάβουν ένα νέο σύνολο χωρών εταίρων.

Εάν ο INSTC είναι επιτυχής, θα προκαλέσει μια ριζική οικονομική αλλαγή για την Ινδία, τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τις χώρες της Νότιας Ασίας δεδομένων των πλεονεκτημάτων.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ