Η παγκόσμια άνοδος των τιμών του χάλυβα και του πετρελαίου θεωρήθηκε από την Τεχεράνη ως θετική. Θα οδηγούσε σε περισσότερα χρήματα για το υπό κυρώσεις Ιράν από τις κύριες πηγές εσόδων του.
Αντίθετα, το μερίδιο του Ιράν σε αυτές τις βασικές αγορές χάνεται... παραδόξως προς τη Ρωσία. Αντιμέτωπη με τις κυρώσεις της Δύσης, η Ρωσία προσφέρει ελκυστικές εκπτώσεις και στα δύο προϊόντα, αφαιρώντας το μονοπώλιο από το Ιράν στη διαδικασία.
Τους τελευταίους μήνες, οι εξαγωγές πετρελαίου του Ιράν προς την Κίνα έχουν μειωθεί. Την ίδια στιγμή, η Κίνα έχει εισαγάγει περισσότερο πετρέλαιο από τη Ρωσία. Οι δυτικές κυρώσεις στη Ρωσία σημαίνουν ότι, με μικρή ζήτηση για αυτό στην Ευρώπη, το αργό πετρέλαιο της Μόσχας κατευθύνεται τώρα προς την Κίνα.
Οι εξαγωγές πετρελαίου του Ιράν προς την Κίνα μειώθηκαν κατά 34% από τον Μάιο, δήλωσε ο Χαμίντ Χοσεϊνί (Hamid Hosseini), πρόεδρος της Ένωσης Εξαγωγέων Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου στο Ιράν.
Σε σχόλια που επικαλέστηκαν τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, συνέχισε: «Σε τελική ανάλυση, η Κίνα βρίσκεται στα νότια της Ρωσίας και είναι γείτονες, και η Ρωσία έχει ένα λιμάνι σε αυτήν την περιοχή που μπορεί εύκολα να φορτώσει αργό πετρέλαιο και οι αγορές της περιοχής - όχι μόνο η Κίνα αλλά και οι χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας - μπορούν να είναι δυνητικοί πελάτες για τη Ρωσία».
Η οικονομία του Ιράν αναπτύχθηκε πέρυσι, με τις τελευταίες εκθέσεις να δείχνουν ότι τους πρώτους εννέα μήνες του περασμένου περσικού έτους, που έληξε τον Μάρτιο, το ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 5,1%. Ωστόσο, χωρίς εισόδημα από το πετρέλαιο, αυτό το ποσοστό διαμορφώθηκε στο 3,8%, υπογραμμίζοντας τη σημερινή σημασία των βιομηχανιών πετρελαίου και φυσικού αερίου για την οικονομική ανάπτυξη του Ιράν.
Ο Τζαβάντ Οτζί (Javad Owji), υπουργός Πετρελαίου του Ιράν, δεν διέψευσε τις αναφορές σχετικά με την αναμόρφωση της Ρωσίας για το Ιράν στην αγορά. «Η Ρωσία έχει προσφέρει εκπτώσεις για τους αγοραστές πετρελαίου, αλλά δεδομένων των κυρώσεων που έχουν επιβληθεί εναντίον αυτής της χώρας από τη Δύση, χρειάζεται χρόνος για να βρουν πελάτες οι Ρώσοι», είπε στις 18 Μαΐου.
Ένας Ιρανός αναλυτής ενέργειας, ο οποίος μίλησε υπό τον όρο της ανωνυμίας, είπε στο Middle East Eye:
«Μετά την έναρξη του πολέμου Ουκρανίας-Ρωσίας, η Μόσχα εστίασε στην Ινδία και την Κίνα, που είναι οι κύριες αγορές πετρελαίου του Ιράν. Το Ιράν θα μπορούσε να είχε αναζωογονήσει τις χαμένες του αγορές πετρελαίου εν μέσω της ανόδου της τιμής του πετρελαίου στον κόσμο, αλλά αυτό που βλέπουμε τώρα είναι το χειρότερο σενάριο, καθώς ακόμη και οι κύριες αγορές μας ξεπερνιούνται. Ο συντονισμός με τους Ρώσους θα μπορούσε να είχε επιτρέψει στο Ιράν να μειώσει τις απώλειές του, αλλά έχω ακούσει ότι οι Ρώσοι δεν είναι καν πρόθυμοι να συντονιστούν με την Τεχεράνη για τις εκπτώσεις και τις τιμές».
Εκπτώσεις ρωσικού χάλυβα
Όταν η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία, οι Ιρανοί κατασκευαστές χάλυβα είδαν μια τεράστια ευκαιρία να αυξήσουν τις εξαγωγές τους. Αντίθετα, η Μόσχα πρόσφερε τον χάλυβα της με έκπτωση, προσελκύοντας τους παλιούς αγοραστές της Τεχεράνης.
«Το Ιράν είχε καλό μερίδιο στις αγορές των γειτονικών χωρών και της Ανατολικής Ασίας, ιδιαίτερα της Κίνας, που είναι ένας από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς χάλυβα, αλλά η Ρωσία και η ιρανική κυβέρνηση ανατίναξαν τα πάντα», είπε ένας Ιρανός οικονομικός αναλυτής, ο οποίος δεν ήθελε να κατονομαστεί, στο MEE.
«Χώρες όπως το Αφγανιστάν, η Κίνα, η Νότια Κορέα και η Ταϊλάνδη, που είναι σημαντικοί ασιατικοί πελάτες του ιρανικού χάλυβα, στρέφονται προς τη Ρωσία», είπε ο οικονομικός αναλυτής. «Υπό αυτές τις συνθήκες, τα κέρδη των 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων του Ιράν που παράγονται από εταιρείες εξαγωγής χάλυβα έχουν τεθεί σε κίνδυνο».
Ένας κατασκευαστής χάλυβα, ο οποίος μίλησε στο MEE υπό τον όρο της ανωνυμίας, είπε ότι οι κυρώσεις στο Ιράν σήμαιναν ότι το μερίδιό του στην αγορά ήταν περιορισμένο.
«Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες και οι χώρες που θέλουν να συνεργαστούν με χώρες που υπόκεινται σε κυρώσεις δεν είναι πάρα πολλές. Επομένως, ο αριθμός των ανθρώπων με τους οποίους μπορούμε να συνάψουμε συμφωνία είναι περιορισμένος», είπε ο κατασκευαστής. «Από την άλλη, η αγορά χάλυβα είναι μια ειδική αγορά, καθώς θεωρείται υψηλού κινδύνου και οι εταιρείες μπορούν να μπουν στη μαύρη λίστα από τις Ηνωμένες Πολιτείες λόγω παραβίασης των κυρώσεων για συναλλαγές μαζί μας».
Μετά την αποχώρηση των ΗΠΑ από την πυρηνική συμφωνία του 2015 με το Ιράν, ο Λευκός Οίκος επέβαλε εκ νέου εκτεταμένες κυρώσεις κατά της Τεχεράνης σε τομείς όπως το πετρέλαιο και ο χάλυβας. Και οι δύο χώρες συμμετείχαν χωρίς επιτυχία σε έμμεσες συνομιλίες για την αναβίωση της συμφωνίας.
Ο κατασκευαστής χάλυβα είπε στο MEE ότι παρά τις κυρώσεις, το Ιράν μπόρεσε να αποκτήσει «ισχυρό ρόλο σε αυτήν την αγορά και να οικοδομήσει εμπιστοσύνη. Γενικά, οι τιμές μας είναι 20% χαμηλότερες από τις τιμές της μαύρης αγοράς».
Το 2021, το Ιράν ήταν ο δέκατος μεγαλύτερος παραγωγός χάλυβα στον κόσμο, με τη Ρωσία την πέμπτη και την Κίνα τη μεγαλύτερη. Πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία, οι ρωσικές χαλυβουργίες ήταν οι πιο κερδοφόρες στον κλάδο.
Τώρα, παραγωγοί βαρέων βαρών όπως η Severstal, η οποία ελέγχεται από τον δισεκατομμυριούχο διευθύνοντα σύμβουλο Αλεξάντρ Σεβέλεφ (Aleksandr Shevelev), αντιμετωπίζουν απαιτήσεις από εισαγωγείς στην Ασία να πωλούν με εκπτώσεις έως και 40% από την τιμή αγοράς του χάλυβα. Αυτές οι εκπτώσεις πλήττουν σκληρά τους Ιρανούς παραγωγούς.
«Τώρα βλέπουμε ότι οι εξαγωγές χάλυβα του Ιράν έχουν μειωθεί απότομα, γεγονός που οφείλεται στις βαριές εκπτώσεις που προσφέρουν οι Ρώσοι», δήλωσε ο Ιρανός κατασκευαστής χάλυβα στο MEE.
Εσωτερικά προβλήματα
Επιπλέον, οι κατασκευαστές χάλυβα στρέφουν το δάχτυλο της ευθύνης στην κυβέρνηση της Τεχεράνης, η οποία τον Απρίλιο επέβαλε δασμούς 18% στις εξαγωγές ακατέργαστου χάλυβα και έχει κάνει ελάχιστα για να αντιμετωπίσει τις εκτεταμένες διακοπές ρεύματος σε ολόκληρη τη χώρα.
Σε πρόσφατη επιστολή του προς το ιρανικό Υπουργείο Βιομηχανίας, Ορυχείων και Εμπορίου, ο Ρασούλ Καλίφεχ Σολτανί (Rasoul Khalifeh-Soltani), επικεφαλής της Ένωσης Παραγωγών Χάλυβα του Ιράν, έγραψε ότι το οικονομικό έτος 2021-22, η βιομηχανία χάλυβα του Ιράν «υποχώρησε κατά 6 εκατομμύρια τόνους από την παραγωγή του στόχου της, προκαλώντας ζημία 4 δισεκατομμυρίων δολαρίων» και ότι «οι περιορισμοί που επιβλήθηκαν στην παροχή ενέργειας και οι διακοπές ρεύματος ήταν ο κύριος λόγος πίσω από αυτήν την απώλεια».
«Οι εξαγωγές μας θα είναι ολοένα και λιγότερες καθώς οι διακοπές ρεύματος εφαρμόζονται στους κατασκευαστές χάλυβα», είπε ο κατασκευαστής χάλυβα στο MEE.
Ο οικονομικός αναλυτής επιβεβαίωσε τον κατασκευαστή χάλυβα, λέγοντας ότι η κυβέρνηση της Τεχεράνης και η Ρωσία είχαν εμποδίσει τη βιομηχανία χάλυβα του Ιράν να εδραιωθεί στην παγκόσμια αγορά.
«Καθώς η ιρανική κυβέρνηση είδε τις παγκόσμιες τιμές του χάλυβα να αυξάνονται και οι εξαγωγικές εταιρείες είχαν τεράστια κέρδη, προσπάθησε να έχει μερίδιο από αυτό το κέρδος. Γι' αυτό ανακοίνωσε νέα τιμολόγια», είπε ο αναλυτής.
«Αυτή η σειρά αποφάσεων οδήγησε τους Ιρανούς κατασκευαστές να αυξήσουν τις τιμές τους για ξένους πελάτες. Αυτό συνέβη ταυτόχρονα με τη Ρωσία να προσφέρει μεγάλες εκπτώσεις στους αγοραστές, με αποτέλεσμα η Τεχεράνη να χάσει πολλούς από τους πελάτες της στον κόσμο», ανέφεραν.
«Τέτοιες κακές μέρες για τη χαλυβουργία του Ιράν θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην οικονομική ανάπτυξη του Ιράν και επίσης πιθανότατα θα υποτιμήσουν το νόμισμα του Ιράν έναντι του δολαρίου, καθώς η χαλυβουργία είχε σημαντικό ρόλο στα συναλλαγματικά κέρδη της Τεχεράνης, ενώ η χώρα βρισκόταν κάτω από τις κυρώσεις των ΗΠΑ».
Ανταγωνισμός και συνεργασία
Ο Άντριου Κορίμπκο (Andrew Korybko), πολιτικός αναλυτής με έδρα τη Μόσχα, είπε στο MEE ότι η Μόσχα δεν επιδιώκει να υπονομεύσει τη θέση του Ιράν στις αγορές πετρελαίου και χάλυβα:
«Η Ρωσία δεν προσπαθεί σκόπιμα να πάρει τις αγορές από το Ιράν ή οποιονδήποτε άλλο, αν και αυτό είναι το αποτέλεσμα, πωλώντας ορισμένους πόρους που έχουν επικυρωθεί από τη Δύση πολύ φθηνότερα από όλους τους άλλους, ειδικά σε Ασιάτες πελάτες. Αυτό διαταράσσει την αγορά επειδή ορισμένοι παραδοσιακοί πελάτες ορισμένων προμηθευτών επέλεξαν να αγοράσουν τους πόρους με έκπτωση της Ρωσίας. Το Ιράν, σε αυτό το παράδειγμα, είτε θα πουλήσει λιγότερο, είτε θα ανακατευθύνει τις πωλήσεις του είτε θα μειώσει τις τιμές του».
Ο Κορίμπκο, σημείωσε, ωστόσο, ότι «όλες οι νέες συζητήσεις για τον ανταγωνισμό της αγοράς πόρων Ρωσίας-Ιράν αγνοούν μια συναρπαστική οδό συνεργασίας που προέκυψε παράλληλα με αυτή την εξέλιξη, που είναι το αναζωογονημένο ενδιαφέρον για τον Διάδρομο Μεταφορών Βορρά-Νότου».
Ο Διεθνής Διάδρομος Μεταφορών Βορρά-Νότου είναι ένα δίκτυο σιδηροδρόμων, πλοίων και οδικών διαδρομών μήκους 7.200 χιλιομέτρων που στοχεύει στη μεταφορά εμπορευμάτων μεταξύ Ινδίας, Ιράν, Αφγανιστάν, Ρωσίας, Κεντρικής Ασίας και Ευρώπης. Τόσο το Ιράν όσο και η Ρωσία είναι κράτη μέλη του έργου.
«Είναι, επομένως, σημαντικό να έχουμε κατά νου αυτή τη νέα μακροπρόθεσμη ευκαιρία όταν μιλάμε για βραχυπρόθεσμο ανταγωνισμό στην αγορά πόρων Ρωσίας-Ιράν στην Ασία», είπε ο Κορίμπκο.