Η επιθυμία των Ηνωμένων Πολιτειών να βελτιώσουν τα μαχητικά F-35 Lightning II, μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την αγορά τους στην Ευρώπη. Αυτό αναφέρει η αμερικανική πύλη The National Interest (NI).
Οι ευρωπαϊκές χώρες ποντάρουν πολύ στα αμερικανικά μαχητικά F-35, καθώς η δημιουργία των δικών τους κοινών αμυντικών δυνάμεων συζητείται ενεργά στην περιοχή. Σε μια τέτοια κατάσταση, οι Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει να ενθαρρύνουν τους συμμάχους τους, αλλά τα σχέδια του Πενταγώνου για τη βελτίωση του αεροσκάφους απειλούν το μέλλον του ευρωπαϊκού αεροπορικού στόλου F-35. Το πρόβλημα είναι, η αντικατάσταση του κινητήρα F-135 με έναν πιο προηγμένο.
Η αντικατάσταση του συστήματος πρόωσης F-35 με έναν εντελώς νέο κινητήρα, θα απαιτήσει πρόσθετη αλυσίδα εφοδιασμού και υλικοτεχνική υποστήριξη για νεότερα αεροσκάφη. Ενώ οι ευρωπαϊκές χώρες δεν έχουν ενιαία πολιτική προμήθειας F-35, ο αντίκτυπος στο κόστος και στην απόδοση της αναβάθμισης θα μπορούσε, να παρεμποδίσει σοβαρά τις μελλοντικές πωλήσεις στην Ευρώπη.
Όπως ανέφερε προηγουμένως το Defense News, η απόφαση για τον εκσυγχρονισμό του αεροσκάφους οφείλεται στη βελτίωση των ρωσικών μαχητικών και συστημάτων αεράμυνας. Ο νέος κινητήρας, θα πρέπει να αυξήσει την εμβέλεια πτήσης του αεροσκάφους κατά 11%, και την αναπτυγμένη ώθηση κατά 10%. Ταυτόχρονα, πολλές χώρες θα αντιμετωπίσουν δυσκολίες, καθώς θα απαιτηθεί πρόσθετη συντήρηση αεροσκαφών με νέες μονάδες ισχύος.
«Δυστυχώς, το πρόγραμμα αντικατάστασης του κινητήρα είναι τεχνικά εφικτό, μόνο για τη συμβατική έκδοση προσγείωσης του μαχητικού F-35A. Αυτό, θα έχει ως αποτέλεσμα διαφορετικούς κινητήρες για τον στόλο των F-35. Για παράδειγμα, στην Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, θα πρέπει να δημιουργηθούν τρεις βάσεις υλικοτεχνικής υποστήριξης για την εξυπηρέτηση των παλαιών F-35A, νεότερων F-35A και F-35B», αναφέρει η δημοσίευση.
Σήμερα, οκτώ εταίροι συμμετέχουν στην παραγωγή του F-35: Ηνωμένες Πολιτείες, Μεγάλη Βρετανία, Ιταλία, Ολλανδία, Αυστραλία, Νορβηγία, Δανία και Καναδάς. Η Σιγκαπούρη, το Βέλγιο και η Πολωνία αγοράζουν F-35 στο πλαίσιο του Προγράμματος Πωλήσεων Ξένων Στρατιωτικών των ΗΠΑ. Παρόμοιες αγορές πραγματοποιούν η Φινλανδία, η Ελβετία και η Γερμανία.
Οι αναλυτές λένε ότι, τα δύο διαφορετικά συστήματα κινητήρων στο μαχητικό αεροσκάφος F-35A θα παρεμποδίσουν τα σχέδια των ΗΠΑ να εφαρμόσουν μια ολοκληρωμένη αποτρεπτική δράση, ενάντια σε έναν πιθανό εχθρό στον ουρανό πάνω από την Ευρώπη. Σημειώνουν επίσης ότι, οι ΗΠΑ δεν έχουν καν διαβουλευτεί με τους Ευρωπαίους συμμάχους τους για τον εκσυγχρονισμό και το μελλοντικό κόστος.
«Στην πράξη, εάν εφαρμοστεί η απόφαση για την αντικατάσταση του κινητήρα F-35A, οι χώρες που χρησιμοποιούν το F-35 θα βρεθούν εμπλεκόμενες σε απρόβλεπτες και υπερβολικά περίπλοκες αλυσίδες εφοδιασμού και logistics. Αυτό θα είναι ένα εμπόδιο για τις ξένες στρατιωτικές πωλήσεις των ΗΠΑ», γράφει η The National Interest.
Αξιωματούχοι της Πολεμικής Αεροπορίας τον Μάρτιο ανακοίνωσαν ήδη, αύξηση του αμυντικού προϋπολογισμού τους για το 2023 κατά σχεδόν 290 εκατομμύρια δολάρια. Τα χρήματα θα διατεθούν για τη χρηματοδότηση ενός προγράμματος, για την ανάπτυξη ενός νέου κινητήρα για το F-35. Προφανώς και οι ευρωπαϊκές χώρες, θα πρέπει να αυξήσουν τις δαπάνες τους.
«Οι ευρωπαίοι φορολογούμενοι, θα πρέπει να πληρώσουν σημαντικά περισσότερα ευρώ κατά τον υπόλοιπο κύκλο παραγωγής F-35, ο οποίος θα διαρκέσει σχεδόν 15 χρόνια. Αυτή είναι μια πραγματικότητα που εξακολουθεί να παραμένει απαρατήρητη», αναφέρει το άρθρο.
Να υπενθυμίσουμε ότι, αρχικά οι ευρωπαϊκές χώρες ενδιαφέρθηκαν για τα αμερικανικά μαχητικά λόγω του γεγονότος ότι, δεν είναι μόνο αποτελεσματικά, αλλά και οικονομικά βιώσιμα. Τώρα, όμως, το οικονομικό όφελος γίνεται όλο και πιο σκοτεινό.
Εάν αυτά τα πλεονεκτήματα ακυρωθούν, τότε οι πωλήσεις του F-35 - μαζί με μια ολοκληρωμένη ικανότητα αποτροπής αεροσκαφών - θα μπορούσαν να μειωθούν σημαντικά, καθώς οι ευρωπαϊκές χώρες αναζητούν άλλες επιλογές προμήθειας.