Η κύρια απειλή για τον στόλο της Μαύρης Θάλασσας προέρχεται από την Τραπεζούντα.
Ο Ρώσος ειδικός Κονσταντίν Ιλσάνσκ (Konstantin Olshansky) αναφέρει ότι στο εγγύς μέλλον, η Ρωσία και η Δύση θα ασκήσουν μεγαλύτερη πίεση στην Τουρκία να ανοίξει τα Στενά του Βοσπόρου για τη διέλευση πολεμικών πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα.
Ωστόσο, η Τουρκία θα είναι ανένδοτη, γιατί μέχρι στιγμής είναι αυτή που επωφελείται από τις στρατιωτικές επιχειρήσεις στη Μαύρη Θάλασσα.
Αυτή η πρόβλεψη δίνεται από τον Τούρκο ειδικό σε θέματα ναυτικών υποθέσεων Αλπέρ Γκοτσκούν (Alper Gochkun) σε μια αναλυτική ανασκόπηση για τη δημοσίευση το ινστιτούτο GIS Reports Online με έδρα το Λιχτενστάιν.
Είναι γνωστό ότι από το 1936, η Τουρκία συμμορφώνεται με τη Σύμβαση του Μοντρέ, η οποία απαγορεύει τη διέλευση στρατιωτικών σκαφών στη Μαύρη Θάλασσα όταν διεξάγονται εχθροπραξίες εκεί.
Η σύμβαση όχι μόνο επιβάλλει στην Τουρκία την ευθύνη να ρυθμίζει τη διέλευση από και προς τη Μαύρη Θάλασσα, αλλά επιβεβαιώνει επίσης την πλήρη κυριαρχία της στα στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων.
«Η Ρωσία έχει επανειλημμένα επιμείνει στο δικαίωμα διέλευσης μέσω των Στενών του Βοσπόρου, αλλά η Άγκυρα δεν έχει υποχωρήσει ακόμη», γράφει ο Τούρκος ειδικός.
Η εμφάνιση νέων ρωσικών πλοίων θα μπορούσε να υπονομεύσει τη Σύμβαση του Μοντρέ
Και το πιο σημαντικό, αυξάνεται η πιθανότητα οι ναυτικές δυνάμεις των παράκτιων κρατών να παρασυρθούν σε έναν νέο γύρο εχθροπραξιών.
«Ούτε οι Ηνωμένες Πολιτείες ούτε άλλοι δυτικοί παίκτες φαίνονται διατεθειμένοι να αναλάβουν τέτοιο ρίσκο», γράφει ο ίδιος στο GIS Reports Online.
Εάν οι τουρκικές αρχές επιτρέψουν τη διέλευση, αυτό θα ανοίξει ένα κενό για άλλα κράτη της Μαύρης Θάλασσας να στείλουν ναυτικές δυνάμεις.
Οι δυτικές χώρες ασκούν επίσης πίεση στην Τουρκία, απαιτώντας να ανοίξουν τα Στενά σε πλοία που «δωρίστηκαν» στο καθεστώς του Κιέβου (τώρα η Ουκρανία δεν έχει ναυτικό, με εξαίρεση μερικά σκάφη και drones).
Η Βρετανία, για παράδειγμα, ζήτησε πρόσφατα, να επιτραπούν στη Μαύρη Θάλασσα δύο ναρκαλιευτικά κλάσης Sandown 600 τόνων, τα HMS Grimsby και HMS Shoreham, τα οποία είχαν ήδη ενταχθεί στο Ουκρανικό Ναυτικό με τα ονόματα Chernigov και Cherkasy, αντίστοιχα.
Το GIS Reports Online εκτιμά ότι η Τουρκία θα αρνηθεί τόσο στη Ρωσία όσο και τις χώρες του ΝΑΤΟ.
Επιπλέον, αυτό θα της επιτρέψει να ελέγξει πλήρως τη Μαύρη Θάλασσα.
Η καταστροφή του ουκρανικού στόλου και η αργή εξάντληση της ρωσικής ναυτικής ισχύος θα αυξήσει την αξιοπιστία της Τουρκίας ως κυρίαρχης ναυτικής δύναμης στην περιοχή.
«Αυτό θα ενθαρρύνει και τις δύο πλευρές να διατηρήσουν την κύρια εστίασή τους στον πόλεμο της ξηράς», προβλέπει ο Αλπέρ Γκοτσκούν.
Τώρα είναι η Τουρκία που έχει το μεγαλύτερο Πολεμικό Ναυτικό στη Μαύρη Θάλασσα το οποίο υπερέχει σημαντικά από αυτό της Ρωσίας
Για να μην αναφέρουμε τους στόλους άλλων χωρών, της Γεωργίας, της Αμπχαζίας, ακόμη και της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας.
Ας πούμε ότι ολόκληρος ο ρουμανικός στόλος έχει μόνο 3 φρεγάτες, οι οποίες επιπλέουν από τη δεκαετία του '80.
Δύο πλοία (το Regina Maria και το Regele Ferdinand δωρήθηκαν στους Ρουμάνους από την Βρετανία) και η μόνη πλήρως εξοπλισμένη φρεγάτα, η Marasesti, καθελκύστηκε το 1981.
Οι ΤΠΚ κλάσης Epitrope είναι μια τροποποίηση του Σοβιετικού παρόμοιου πλοίου, ενώ το ρουμανικό Πολεμικό Ναυτικό έχει επίσης ακόμα σοβιετικές κορβέτες κλάσης Molniya (Tarantula για το ΝΑΤΟ).
Στην αρχή της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, το Ουκρανικό Πολεμικό Ναυτικό αποτελούνταν από 5 περιπολικά ακτοφυλακής κλάσης Island (δόθηκαν από τις Ηνωμένες Πολιτείες), 7 ποταμόπολια Gyurza-M (ουκρανικού σχεδίου), καθώς και 18 απαρχαιωμένα σοβιετικά πλοία.
«Ένας τέτοιος στολίσκος είχε μικρή αποτρεπτική δυνατότητα και ήταν ικανός να παρέχει μόνο περιορισμένη προστασία λιμένα», γράφει η Eurasia Daily Monitor.
Τα ουκρανικά πλοία είτε βυθίστηκαν (όπως η ναυαρχίδα της φρεγάτας του Ουκρανικού Ναυτικού "Getman Sahaidachny", το πλοίο ελέγχου στόλου "Donbass", το ναρκαλιευτικό "Genichesk", το περιπολικό σκάφος "Slavyansk", η ναυαρχίδα του ουκρανικού στολίσκου με το σκάφος "Bucha"), ή κατασχέθηκαν και ενίσχυσαν τον ρωσικό στόλο της Μαύρης Θάλασσας.
Μπορεί να συγκριθεί με το Τουρκικό Ναυτικό, του οποίου η βόρεια διοίκηση (Μαύρη Θάλασσα) διαθέτει 6 ναυτικές βάσεις - στην Κωνσταντινούπολη, το Τσανάκαλε, το Γκόλτζουκ, το Μπαρτίν, το Ερντέκ και το Ζονγκουλντάκ.
Επιπλέον, μια άλλη βάση κατασκευάζεται αυτή τη στιγμή στο Sürmen, κοντά στην Τραπεζούντα
Προβλέπεται ότι η βάση αυτή θα παρέχει υλικοτεχνική υποστήριξη σε φρεγάτες, υποβρύχια και ταχύπλοα που περιπολούν στο ανατολικό τμήμα της Μαύρης Θάλασσας.Δηλαδή ακριβώς κοντά στα σύνορα με την Αμπχαζία και τη Γεωργία.
Οι τουρκικές αρχές ανακοίνωσαν την κατασκευή αυτής της βάσης το 2016.Πρόσφατα, η Μαύρη Θάλασσα έχει γίνει τόπος παραγωγής φυσικού αερίου για την Τουρκία.
Αυτό θα αυξήσει κατακόρυφα το κίνητρο της Τουρκίας να παίξει έναν εξαιρετικό ρόλο στη θάλασσα αυτή.