Οι βρετανικές εταιρείες BAE Systems και Hybrid Air Vehicles έχουν συμφωνήσει σε ένα κοινό πρόγραμμα ανάπτυξης ενός υβριδικού αερόπλοιου μεγάλου βεληνεκούς για εφαρμογές στον τομέα της ασφάλειας και της άμυνας.
Το σύστημα Airlander 10 της Hyrbrid Air Vehicles θα δοκιμαστεί για νέους τρόπους επικοινωνίας και περισυλλογής δεδομένων, σύμφωνα με δήλωση της εταιρείας άμυνας BAE Systems.
Θα αποτελέσει «μία εναλλακτική οικολογική και οικονομική λύση για εναέρια υλικοτεχνική υποστήριξη, η οποία θα προσφέρει παράλληλα δυνατότητες περισυλλογής δεδομένων, κατασκοπίας και αναγνώρισης» ανέφερε συγκεκριμένα η ανακοίνωση της Hybrid Air Vehicles.
Το εν λόγω σύστημα αναμένεται να καλύψει ένα κενό «στα σημερινά δίκτυα εναέριων και διαστημικών συστημάτων, όπως και στα δίκτυα επιφανείας».
Το αερόπλοιο Airlander 10 μπορεί να μείνει στον αέρα για διάστημα έως και 5 ημερών όσο είναι εξοπλισμένο με ένα μεγάλο εύρος διαφορετικών φορτίων, όπως υπολογιστικά συστήματα, συστήματα επικοινωνίας, παρακολούθησης και αναγνώρισης.
Εναλλακτικά, το εν λόγω αεροσκάφος μπορεί να μεταφέρει 10 τόνους φορτίου υλικοτεχνικής υποστήριξης για περισσότερα από 2 χιλιάδες ναυτικά μίλια, δηλαδή 3.704 χιλιόμετρα. Αυτή είναι μία εμβέλεια που μπορεί να καλύψει το γνωστό σε όλους μας στρατιωτικό ελικόπτερο Chinook CH-47 με φορτίο ίδιου βάρους. Το εν λόγω πασίγνωστο αεροσκάφος περιστρεφόμενων πτερύγων έχει χρησιμοποιηθεί και σε διάφορους άλλους τομείς εκτός άμυνας.
Η ικανότητα του Airlander 10 να επιχειρεί με ελάχιστες υποστηρικτικές υποδομές, δηλαδή χωρίς την ανάγκη διαδρόμων προσαπογειώσεων και άλλων δομών, το καθιστά «ιδανικό για ναυτικό, παράκτιο και επίγειο εκστρατευτικό πόλεμο σε περιοχές όπου οι σημερινές πλατφόρμες του στρατού δυσκολεύονται να επιχειρήσουν» τόνισε η εταιρεία Hybrid Air Vehicles. Να αναφέρουμε σε αυτό το σημείο πως το σύστημα του αερόπλοιου Airlander 10 μπορεί να επιχειρήσει ακόμη και σε νερό, πράγμα που αυξάνει κατακόρυφα την ευελιξία των αποστολών του.
Έχει Ιστορία με τον Αμερικανικό Στρατό
Να τονίσουμε επίσης πως το Airlander 10 είχε επιλεχθεί στο παρελθόν για το πρόγραμμα Όχημα Περισυλλογής Πολλαπλών Πληροφοριών Μεγάλης Αντοχής του αμερικανικού στρατού, διαθέτοντας τότε ένα σετ συστημάτων της εταιρείας Northrop Grumman.
Αρχικά σκοπεύονταν να παραταχθεί στο Αφγανιστάν τον Δεκέμβριο του 2011, ωστόσο οι καθυστερήσεις που δέχθηκε το πρόγραμμα απέτρεψαν την χρήση του.
Το πρόγραμμα ακυρώθηκε οριστικά το 2013 μετά την πρώτη του πτήση εξαιτίας «τεχνικών και αποδοτικών προκλήσεων και περιορισμών» είχαν αναφέρει τότε μέσα, επικαλούμενα πηγές στον αμερικανικό στρατό.
Έπειτα από την ακύρωση του προγράμματος το Airlander 10 πετούσε σε πολιτικές πτήσεις, ωστόσο χωρίς την λειτουργία αυτόματου χειρισμού που επιδείκνυε μέχρι τότε.
«Το Airlander μπορεί να θεωρηθεί ως το πιο αποδοτικό μεγάλο αεροσκάφος του κόσμου» είχε δηλώσει ο διευθύνοντας σύμβουλος της Hybrid Air Vehicles, Tom Grundy.