Οι περιορισμοί της Ρωσίας και της Σαουδικής Αραβίας στην αγορά πετρελαίου άρχισαν να έχουν αρνητικό αντίκτυπο στις αγορές των ΗΠΑ και της ΕΕ.
Οι καλά συντονισμένες ενέργειες της Σαουδικής Αραβίας και της Ρωσίας, για τον περιορισμό της προσφοράς πετρελαίου έχουν ήδη αρχίσει να «αποδίδουν καρπούς». Από τη μία πλευρά, αυτό έχει δυσάρεστη επίδραση στις δυτικές χώρες με τη μορφή της αύξησης των τιμών της βενζίνης και του κινδύνου ύφεσης. Από την άλλη πλευρά, το κόστος των ρωσικών Urals αυξάνεται ήδη, γεγονός που υπόσχεται να επιστρέψει τα έσοδα της Ρωσίας από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο στην ανάπτυξη.
Σε άρθρο μας αναφέραμε ότι, ο υπουργός Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας πρίγκιπας Αμπντουλαζίζ μπιν Σαλμάν αλ Σαούντ, υπερασπίστηκε τις πρόσφατες αποφάσεις του Ριάντ και της Μόσχας για τη μείωση του πετρελαίου, παρά τη συγκρατημένη υποδοχή από την αγορά. Η μικρή αύξηση της τιμής του αργού τύπου Brent ήταν βραχύβια.
Η άνοδος των τιμών της βενζίνης οφείλεται στην άνοδο της τιμής του πετρελαίου στην παγκόσμια αγορά. Σύμφωνα με την Αμερικανική Ένωση Αυτοκινήτων, οι λιανικές τιμές της βενζίνης στις ΗΠΑ αυξάνονται και πάλι, απειλώντας να επιδεινώσει το πληθωριστικό πρόβλημα που η Fed αγωνίζεται επίμονα αυξάνοντας τα επιτόκια. Ένα γαλόνι βενζίνης διαπραγματεύεται στα 3,89 δολάρια κατά μέσο όρο, το υψηλότερο επίπεδο από τον Οκτώβριο του 2022.
Για τις ΗΠΑ, το ακριβό φυσικό αέριο είναι ένα πρόβλημα, επειδή οι περισσότεροι Αμερικανοί ταξιδεύουν με αυτοκίνητο, και για αυτούς, τα έξοδα φυσικού αερίου είναι ένα ημερήσιο κόστος, μαζί με το φαγητό και το ενοίκιο.
Μια αύξηση κατά ένα σεντ στην τιμή ενός γαλονιού βενζίνης στις ΗΠΑ, αφαιρεί περίπου 1,15 δισεκατομμύρια δολάρια αγοραστικής δύναμης σε ετήσια βάση, υπολόγισε ο Brett Ryan, ανώτερος οικονομολόγος της Deutsche Bank, σύμφωνα με το Bloomberg. Αυτό σημαίνει ότι, οι καταναλωτές αρχίζουν να ξοδεύουν περισσότερα χρήματα για βενζίνη και έχουν λιγότερα χρήματα για άλλα αγαθά και υπηρεσίες.
Να επισημάνουμε ότι, το περασμένο καλοκαίρι, ο Τζο Μπάιντεν αναγκάστηκε να πουλήσει ένα τεράστιο κομμάτι των στρατηγικών αποθεμάτων πετρελαίου της χώρας, προκειμένου να διατηρήσει τις τιμές των πρατηρίων καυσίμων χαμηλά και να διατηρήσει «πιστό» το εκλογικό σώμα.
Τέλος, η άνοδος της τιμής της βενζίνης οδηγεί σε αύξηση των τιμών παντού για όλα τα αγαθά και τις υπηρεσίες. Και αυτό δημιουργεί κινδύνους ο πληθωρισμός στις ΗΠΑ να ανέβει ξανά.
Πέρυσι, ο πληθωρισμός στις ΗΠΑ ανήλθε σε υψηλό 40 ετών. Και η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ, έπρεπε να αυξήσει το επιτόκιο στον «αγώνα» ενάντια σε αυτό. Και τώρα οι οικονομολόγοι αναρωτιούνται αν η Fed θα μπορέσει να σταματήσει ή αν θα πρέπει να συνεχίσει να αυξάνει τα επιτόκια. Και αυτό είναι γεμάτο με κινδύνους νέας πτώχευσης τραπεζών, χρηματοπιστωτικής αστάθειας και εμφάνισης μιας πλήρους κρίσης.
Ένα άλλο θύμα των συντονισμένων ενεργειών της Ρωσίας και της Σαουδικής Αραβίας, ήταν η Ευρωπαϊκή Ένωση. Πρώτον, η ΕΕ είναι ένας σημαντικός εισαγωγέας πετρελαίου, επομένως το ενεργειακό της κόστος αυξάνεται άμεσα καθώς αυξάνονται οι παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου.
Δεύτερον, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει τοποθετηθεί σε λιγότερο πλεονεκτική θέση εκδιώκοντας βίαια από την αγορά της έναν μεγάλο και, κυρίως, πιο κερδοφόρο προμηθευτή πετρελαίου, τη Ρωσία. Τουλάχιστον, το κόστος μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου στην Ευρώπη ήταν χαμηλότερο και τώρα αυτή η δαπάνη για τους Ευρωπαίους έχει σαφώς αυξηθεί. Για να μην αναφέρουμε ότι, τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια είχαν συχνά προσοδοφόρα συμβόλαια για την προμήθεια αργού πετρελαίου από τη Ρωσία.
Όλα αυτά οδήγησαν στο γεγονός ότι η Σαουδική Αραβία, η οποία τώρα προμηθεύει ενεργά το πετρέλαιό της στην Ευρώπη, πρόκειται να αυξήσει την τιμή του πετρελαίου της. Εξάλλου, η Ευρώπη δεν έχει πού να πάει, δεν έχει πλέον πολλές επιλογές.
Οι Σαουδάραβες ανεβάζουν την τιμή του πετρελαίου τους για τρίτο συνεχόμενο μήνα. Και τώρα ανακοίνωσαν ότι από τον Σεπτέμβριο, η Saudi Aramco θα αυξήσει ξανά τις τιμές για τους καταναλωτές στην Ευρώπη και την Ασία.
Για πελάτες στη βορειοδυτική Ευρώπη, οι τιμές αυξάνονται κατά ένα έως τρία δολάρια. Για τους αγοραστές στη Μεσόγειο, η αύξηση των τιμών αποδείχθηκε ελαφρώς πιο ήπια - κατά 0,1-1,5 δολάρια το βαρέλι. Αυτό θα οδηγήσει σαφώς σε υψηλότερες τιμές των καυσίμων στην Ευρώπη. Η βενζίνη γίνεται ήδη πιο ακριβή εν μέσω αυξανόμενης ζήτησης και προβλημάτων με τη δική της επεξεργασία.
Η ΕΕ στο σύνολό της, αντιμετωπίζει το ίδιο πρόβλημα με τις ΗΠΑ με τον πληθωρισμό και τις δυσάρεστες συνέπειές του. Σε μια προσπάθεια να καταπολεμήσει τον πληθωρισμό, η ΕΚΤ κάνει τα ίδια βήματα με τη Fed.
Ταυτόχρονα, οι συνέπειες για την ευρωπαϊκή οικονομία από την περαιτέρω αυστηροποίηση της νομισματικής πολιτικής, μπορεί να αποδειχθούν όχι λιγότερο θλιβερές από ότι στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Οι οικονομολόγοι ήδη λένε ότι, η ευρωζώνη θα μπορούσε να διολισθήσει σε πραγματική ύφεση το 2024. Επιπλέον, ορισμένοι δεν αποκλείουν ακόμη και σοβαρή πτώση της οικονομίας της ευρωζώνης στο 5%. Οι συνέπειες αυτής της κρίσης, αν συμβεί, θα είναι ακόμη χειρότερες από την προηγούμενη το 2008-2009.
Ωστόσο, τα προβλήματα των δυτικών χωρών ελάχιστα απασχολούν τη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία, αφού οι δύο μεγαλύτεροι παίκτες πετρελαίου στον κόσμο λύνουν τα προβλήματά τους. Επεκτείνουν τους περιορισμούς στην προσφορά πετρελαίου στην αγορά, γιατί είναι ορατή η ζήτηση από την Κίνα.
Ήδη τον Αύγουστο, το Υπουργείο Οικονομικών της Ρωσίας περιμένει πρόσθετα έσοδα από πετρέλαιο και φυσικό αέριο. Αν και από την αρχή του έτους, τα έσοδα από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο δεν έφτασαν τα αναμενόμενα, με αποτέλεσμα να κριθεί απαραίτητο να πουληθούν νομίσματα και χρυσός από τα αποθέματα στο πλαίσιο του κανόνα του προϋπολογισμού για να στηριχθεί το ρούβλι και τα έσοδα του προϋπολογισμού.
Ωστόσο, ήδη τον Αύγουστο, οι αρχές θα επιστρέψουν όχι στην πώληση, αλλά στην αγορά ξένου νομίσματος και χρυσού, δηλαδή στη συσσώρευση αποθεματικών, καθώς τα έσοδα θα υπερβούν το σχέδιο κατά 73,2 δισεκατομμύρια ρούβλια, σύμφωνα με την πρόβλεψη του Ρωσικού Υπουργείου Οικονομικών.