Ως απάντηση στην εισβολή, η αμερικανική υποστήριξη προς την Ουκρανία ήταν άμεση και ακλόνητη, δεσμεύοντας δισεκατομμύρια δολάρια σε βοήθεια ασφαλείας για την αντιμετώπιση της ρωσικής επιθετικότητας. Μαζί με τους συμμάχους και τους εταίρους, επέβαλαν επίσης σοβαρό οικονομικό κόστος στη Ρωσία για να «χαλάσει» η πολεμική της μηχανή.
Κεντρικό στοιχείο αυτής της προσπάθειας, ήταν οι άνευ προηγουμένου «έλεγχοι των εξαγωγών» που έθεσε το Υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ. Ένας από τους μεγαλύτερους τομείς επιρροής τους στη ρωσική αμυντική βιομηχανία, είναι η προκύπτουσα έλλειψη τεχνολογίας. Σκοπός ήταν, οι έλεγχοι των εξαγωγών να παρεμποδίσουν την ικανότητα της Ρωσίας να συντηρεί, να επισκευάζει και να ανεφοδιάζει τα όπλα της.
Όμως, όταν οι ουκρανικές δυνάμεις άρχισαν να αποσυνθέτουν πολλά κομμάτια αιχμαλωτισμένου ή μερικώς κατεστραμμένου ρωσικού στρατιωτικού εξοπλισμού, βρήκαν μια ισχυρή εξάρτηση από ξένα μικροτσίπ, ειδικά αυτά που κατασκευάζονται στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Λίστα εξαρτημάτων προσφέρει μερικές από τις πιο λεπτομερείς πληροφορίες μέχρι σήμερα, σχετικά με την έκταση όπου οι Ρώσοι αποκτούν κρίσιμα μικροτσίπ, ημιαγωγούς και άλλα εξαρτήματα. Τα στοιχεία σε αυτές τις λίστες εγείρουν σοβαρά ερωτήματα, σχετικά με την ικανότητα της Ρωσίας να παράγει τα τεχνολογικά εξαρτήματα στα οποία βασίζεται η πολεμική της μηχανή και την ικανότητα χωρών όπως οι ΗΠΑ, να διατηρούν αυτές τις τεχνολογίες ασφαλείς.
Ρωσικά όπλα γεμάτα με μικροτσίπ των ΗΠΑ
Οι κυρώσεις και οι έλεγχοι των εξαγωγών των ΗΠΑ, έχουν σκοπό να εμποδίσουν τους ανταγωνιστές να αποκτήσουν ημιαγωγούς και άλλα ευαίσθητα ηλεκτρονικά, ωστόσο δεκάδες οπλικά συστήματα που έχει αναπτύξει η Ρωσία εναντίον της Ουκρανίας είναι φορτωμένα με ηλεκτρονικά των ΗΠΑ και της Δύσης, σύμφωνα με μια δεξαμενή σκέψης στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Σύμφωνα με την Babel , αυτό αναφέρεται στο έγγραφο της ομάδας κυρώσεων του επικεφαλής του Γραφείου του Προέδρου Andriy Yermak και του Miked McFaul, 1.057 ξένα εξαρτήματα που παράγονται από 155 εταιρείες καταμετρήθηκαν στα ρωσικά όπλα και εξοπλισμό. Τα περισσότερα εξαρτήματα παράγονται από αμερικανικές εταιρείες.
Για παράδειγμα, στις 13 Ιουνίου 2023, ένας ρωσικός πύραυλος X-101 έπληξε ένα πενταώροφο κτίριο στο Kryvyi Rih, σκοτώνοντας 11 άτομα, μεταξύ των οποίων ένα παιδί. Αυτός ο πύραυλος μετέφερε 53 κρίσιμα εξαρτήματα από άλλες χώρες.
Έτσι, οι αρχές ανέλυσαν 1.057 ξένα εξαρτήματα από ρωσικό στρατιωτικό εξοπλισμό, τα οποία παρήχθησαν από 155 εταιρείες.
Τα κρίσιμα εξαρτήματα περιλαμβάνουν τσιπ, μικροεπεξεργαστές, τρανζίστορ, ρυθμιστές τάσης, πυκνωτές, δέκτες κ.λπ. που βρέθηκαν στο πεδίο της μάχης από τον Απρίλιο του 2022 και ανήκουν σε ένα ευρύ φάσμα όπλων.
Πρόκειται:
Πύραυλοι Iskander-K και Kalibr
drones (Orlan)
θωρακισμένα οχήματα
πυροβολικό
τανκς T-72
βλήματα για αντιαεροπορικούς πυραύλους Tornado-G
Typhoon-K αυτοκίνητα
ελικόπτερα
σταθμούς μάχης ραντάρ
Τα περισσότερα εξαρτήματα παράγονται από τις αμερικανικές εταιρείες Analog Devices, Texas Instruments, Microchip Technology, Intel Corporation, AMD, German Infineon Technologies και την κορεατική Samsung. Οι εξαγωγές κρίσιμων εξαρτημάτων από τις Ηνωμένες Πολιτείες στη Ρωσία, που κατασκευάζονται από την Intel Corporation, ξεπέρασαν τα 700 εκατομμύρια δολάρια το 2022 (προηγουμένως ήταν 500 εκατομμύρια δολάρια).
Αυτό το προϊόν πωλείται στη Ρωσία κυρίως από την Κίνα, αλλά ένας μικρός αριθμός πωλητών βρίσκεται επίσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τη Νότια Κορέα, το Βιετνάμ και την Τουρκία.
Το 2022, τέτοια κρίσιμα ξένα εξαρτήματα στα ρωσικά όπλα εκτιμήθηκαν σε 2,9 δισεκατομμύρια δολάρια. Παρά τις κυρώσεις, οι εισαγωγές τους δεν έχουν σταματήσει: μετά από μια αρχική πτώση των εισαγωγών τον Απρίλιο-Μάιο του 2022, οι όγκοι έχουν ανακάμψει σε επίπεδα συγκρίσιμα με το εμπόριο πριν από την εισβολή.
Τελείωσε από ανταλλακτικά για τα αεροσκάφη An-2
Ένα επιπρόσθετο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Ρωσία, είναι σύμφωνα με το avia-pro, ότι ρωσικές αεροπορικές εταιρείες που εκμεταλλεύονται τα ελαφρά αεροσκάφη πολλαπλών χρήσεων An-2, γνωστά ως «maize makers», αντιμετωπίζουν οξύ πρόβλημα έλλειψης ανταλλακτικών.
«Το πρόβλημα έγινε ιδιαίτερα επείγον, αφού οι Ευρωπαίοι προμηθευτές αρνήθηκαν να συνεργαστούν με τη Ρωσία μετά την έναρξη της ειδικής στρατιωτικής επιχείρησης στην Ουκρανία», αναφέρει.
Ο κύριος κίνδυνος που σχετίζεται με τη μείωση του στόλου των αεροσκαφών An-2, έγκειται στις δυσκολίες προμήθειας εξαρτημάτων και ανταλλακτικών για επισκευή κινητήρα. Υπό το φως των υφιστάμενων διεθνών κυρώσεων που απαγορεύουν την προμήθεια αεροπορικών προϊόντων και ανταλλακτικών σε ρωσικές εταιρείες από δυτικές χώρες, αυτή η κατάσταση αποτελεί σοβαρό εμπόδιο για την κανονική λειτουργία των ελαφρών αεροσκαφών An-2.
«Έτσι, οι προοπτικές διατήρησης της εργασιακής κατάστασης στις ρωσικές αεροπορικές εταιρείες παραμένουν αυτή τη στιγμή αβέβαιες. Αξιοσημείωτο είναι ότι, μέχρι στιγμής δεν είναι δυνατή η αντικατάσταση αυτών των αεροσκαφών», αναφέρει το ρωσικό μέσο.